gardeshban.ir

خانه‌های باریک اطراف کانال‌های آمستردام، امروزه به یکی از جاذبه‌های محبوب پایتخت هلند برای عکاسی تبدیل شده‌اند. این خانه‌های تاریخی در دوران رونق اقتصادی آمستردام شکل گرفته‌اند.
کد خبر: ۳۰۸۵۲
تاریخ انتشار : جمعه ۱۴ شهريور ۱۳۹۹-1399 June 14
گردشبان (gardeshban.ir) :
خانه‌های باریک و کم‌عرض که در قرن هفدهم میلادی در اطراف کانال های آمستردام شکل گرفتند، احتمالاً بارزترین جاذبه‌ی بخش داخلی پایتخت هلند هستند. این خانه‌های زیبا به طرزی باورنکردنی خوش عکس هستند و عموماً در فروشگاه‌های عرضه‌ی سوغاتی در داخل شهر به چشم می‌خورند.

اگرچه طراحی آن‌ها امروزه عمدتاً با مسائل زیبایی‌شناسی پیوند خورده، اما این خانه‌های آمستردام اصالتاً نقش مهمی در بازرگانی داشته‌اند و ساخت آن‌ها تأثیر چشمگیری بر آرایش شهری آمستردام گذاشت.

این مقاله به سراغ تاریخچه‌ای مختصر از خانه‌های باریک و زیبای آمستردام رفته است.


آمستردام در قرن هفدهم میلادی یک رشد اقتصادی عظیم را تجربه کرد که منجر به ساخت کانال مرکزی آن شد. در این زمان ۴ آبراه بزرگ در اطراف میدان دام حفر شد که همه آن‌ها به جریان اصلی تأمین‌کننده‌ی آب شهر وصل شدند. این منبع آب، رودخانه‌ی آمستل است.

این سازه‌های جدید به‌منظور افزایش ترافیک آبی (عبور و مرور با قایق) طراحی شدند؛ به این معنی که کمک می‌کردند تا حمل‌ونقل سریع‌تر در اطراف شهر جریان یابد.

وقتی‌که پول به آمستردام سرازیر شد، بسیاری از تاجران ثروتمند تصمیم به نقل‌مکان به مرکز آمستردام گرفتند، درنتیجه جمعیت شهر به‌طور شدیدی افزایش پیدا کرد.

به سبب کمبود فضای زندگی در آمستردام، داشتن خانه به‌سرعت تبدیل به یک معضل شد و شهرداری برای حل این مشکل شروع به اعطای زمین به شهروندان ثروتمند کرد. اگرچه اعطای این زمین‌ها نسبتاً سخاوتمندانه بود، اما آن‌ها به طرز عجیبی باریک بودند و کمک می‌کردند تا دولت تا جای ممکن در حاشیه‌ی کانال‌های شهر خانه‌سازی کند.


بسیاری از این مالکان جدید تصمیم گرفتند تا از خانه‌های خود به‌عنوان محل تجارت استفاده کنند و بخش‌های جلویی آن را تبدیل به انبار، دفتر کار و اسکله‌های شخصی، به‌منظور استفاده‌ی حداکثری از موقعیت کنار رودخانه، کردند.

امروزه این میراث تجاری همچنان قابل‌مشاهده است و بسیاری از خانه‌ها همچنان دارای قلاب‌های بزرگ و سقفی برای بالا کشیدن کالاها از روی قایق به داخل اتاقک زیرشیروانی خود هستند.

درحالی‌که این دست از خانه‌ها حالا در سراسر آمستردام یافت می‌شوند، قدیمی‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها در سه کانال زیبای پرینسنگراخت (Prinsengracht)، هیرنگراخت (Herengracht) و کایزرشگراخت (Keizersgracht) قرار دارند که مرکز تاریخی شهر را به احاطه‌ی خود درآورده‌اند.

تاریخچه‌ ای مختصر درباره خانه‌ های باریک کانال آمستردام/عکس

تاریخچه‌ ای مختصر درباره خانه‌ های باریک کانال آمستردام/عکس

تاریخچه‌ ای مختصر درباره خانه‌ های باریک کانال آمستردام/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار