gardeshban.ir

اگر در پی یافتن مکانی سرسبز و خوش آب و هوا برای گذراندن روزهای گرم تابستان هستید، شهر سنندج بهترین انتخاب شماست.
کد خبر: ۳۰۸۷۱
تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۹-1399 June 15
گردشبان (gardeshban.ir) :
این شهر تاریخی و شگفت انگیز که پایتخت یکی از زیباترین استان های کشورمان، استان کردستان است، نه تنها آب و هوای دل انگیز و دلپذیری دارد، بلکه اماکن تاریخی و تفریحی فراوانی را در خود جای داده است. 

از مناظر شگفت انگیز و مسحورکننده جاذبه های طبیعی آن گرفته تا اماکن تفریحی و بناهای تاریخی اسرارآمیزش، سنندج ضیافتی است رنگارنگ برای عاشقان طبیعت و دوستداران تاریخ و تمدن این سرزمین کهن.

اگر ردپای تمدن چندهزار ساله کشورمان را در سنندج جستجو کنید، به مکانی خواهید رسید که تکه های تاریخ شگفت انگیز کشورمان را گردهم آورده و به نمایش عموم گذاشته است: موزه سنندج؛ موزه ای مملو از آثار گرانبهای تاریخی که بخش ارزنده ای از فرهنگ و تمدن کهن کشورمان را در میان دیوارهای بنای تاریخی عمارت سالار سعید برای جستجوگران حقیقی تاریخ این سرزمین محفوظ نگه داشته است. 

ردپای تمدن چندهزار ساله کشورمان در موزه سنندج/عکس

چرا بازدید از موزه سنندج پیشنهاد می‌شود؟

• موزه سنندج در عمارت تاریخی بسیار زیبایی قرار دارد.

• آثار ارزشمندی از دوران مختلف تاریخی ایران را در خود جای داده است.

• از جذاب ترین اماکن گردشگری شهر دیدنی سنندج به شمار می‌رود.

آشنایی با موزه سنندج

موزه سنندج یکی از جاذبه های توریستی شهر زیبای سنندج است که در خیابان امام خمینی سنندج و در بخش بیرونی منزل ملا لطف الله شیخ الاسلام قرار گرفته است. این موزه که عمارت سالار سعید نیز نامیده می‌شود، کلکسیون گرانبهایی از آثار کشف شده در کردستان را به نمایش گذاشته است. از ظروف سفالی چندهزار سال قبل گرفته تا اشیاء قیمتی دوران قاجار، طیف وسیعی از اشیاء عتیقه و گرانبها در سه بخش مختلف دوران ماقبل تاریخ، دوران تاریخی و دوره اسلامی در این موزه نگهداری می‌شود.

پیشینه تاریخی موزه سنندج

همان طور که ذکر گردید، موزه سنندج در عمارتی تاریخی و باشکوه قرار گرفته است. بنای این مکان نخست به سفارش یکی از علمای اهل سنت به نام ملا لطف الله شیخ الاسلام احداث گردید. 

او مدتی در این مکان زیست و پس از مرگ وی، این بنا توسط نوادگانش به دو قسمت مجزا تقسیم گردید و به فروش رسید. بخش اندرونی این مکان توسط خانواده حبیبی خریداری شد و بخش بیرونی آن به عبدالحمید خان سنندجی ملقب به سالار سعید فروخته شد. سالار سعید بخش بیرونی بنا را در سال ۱۱۳۶ به اداره فرهنگ واگذار کرد و این بخش که عمارت سالار سعید شناخته می‌شود، تا مدت ها در اختیار اداره فرهنگ قرار داشت. 

در سال ۱۳۵۱، اداره فرهنگ و هنر طی پروژه ای تصمیم به مرمت و بازسازی این مکان گرفت و چهار سال بعد، موزه سنندج را در آن تاسیس کرد. موزه سنندج به تدریج با اشیاء و وسایلی که در اکتشافات اماکن تاریخی کردستان کشف شدند، پر گردید و به شکل امروزی خود درآمد.

ردپای تمدن چندهزار ساله کشورمان در موزه سنندج/عکس

آثار تاریخی موزه سنندج

برای سهولت استخراج اطلاعات تاریخی، آثار کشف شده موزه سنندج در سه بخش مختلف پیش از تاریخ، عصر تاریخ و دوران اسلامی دسته بندی شده اند. بخش پیش از تاریخ در یکی از اتاق های کنار سالن اصلی موزه قرار گرفته و در آن اشیاء ارزشمندی که در مناطق مختلف استان کردستان، علی الخصوص شهرستان بانه کشف شده است، قرار دارد. 

بخش اصلی موزه سنندج یا همان بخش عصر تاریخ آن از کلکسیون ارزشمندی از آثار کشف شده در ادوار مختلف تاریخی تشکیل شده است. از زیورآلات و جواهرات گرفته تا انواع و اقسام ظروف سفالی و فلزی، بخش وسیع کلکسیون موزه سنندج در این بخش از آن نگهداری می‌شود. و اما بخش آخر موزه که به آثار دوران اسلامی اختصاص داده شده، خود به دو بخش مجزای ظروف سفالی و فلزی تقسیم شده است. 

سالن سفالی متشکل از ظروف تاریخی و منقوش کشف شده ای است که بسیار زیبا و هنرمندانه طراحی گشته اند. بخش ظروف فلزی نیز گستره وسیعی از اشیاء باستانی نظیر دیگچه، سنگابه، چراغ پیه سوز و بادیه تنگ را در خود جای داده است.


هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از موزه سنندج چقدر است؟

برای بازدید از بخش های مختلف موزه سنندج حداقل به یک ساعت زمان است. گفتنی است که برای بازدید از این موزه باید هزینه اندکی به عنوان ورودیه پرداخت گردد.


فصل مناسب برای بازدید از موزه سنندج چه زمانی است؟

از آنجایی که موزه سنندج در مکانی سرپوشیده قرار گرفته و به سیستم تهویه مطبوع مجهز است، در هر زمان از سال می‌توانید از این موزه بازدید کنید. اما اگر قصد دارید در بهترین زمان سال، زمانی که سنندج هوایی مطبوع و طبیعتی دل انگیز دارد، به این مکان سفر کنید، بهتر است فصل بهار را برای سفر به این شهر دیدنی و بازدید از این موزه برگزینید.

چگونه به موزه سنندج برویم؟

برای بازدید از موزه سنندج، ابتدا باید به شهر سنندج سفر کنید و سپس به خیابان امام خمینی بروید. موزه سنندج را در کوچه حبیبی خواهید یافت.

ردپای تمدن چندهزار ساله کشورمان در موزه سنندج/عکس

در نزدیکی موزه سنندج از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟

عمارت آسف وزیری: ۱۵۰ متر
پارک شهدا: ۲۹۰ متر
میدان آزادی سنندج: ۱٫۲ کیلومتر
پارک لاله سنندج: ۳٫۸ کیلومتر
پارک جنگلی توس نوذر: ۳٫۹ کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی موزه سنندج برای اقامت وجود دارد؟

هتل جابر: ۵۰۰ متر
هتل هدایت: ۵۵۰ متر
هتل کاج: ۹۰۰ متر
هتل ایثار: ۳٫۳ کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به موزه سنندج هستند؟

کبابی پرویز پور: ۱۱۰ متر
رستوران کوردی ماد: ۱۵۰ متر
رستوران جهان نما: ۵۵۰ متر
رستوران آرز: ۶۰۰ متر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار