gardeshban.ir

افشاگری‌های شگفت‌آور درباره شناخته شده‌ترین جاذبه‌های گردشگری را در اینجا بخوانید.
کد خبر: ۳۰۸۸۲
تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۹-1399 June 15
گردشبان (gardeshban.ir) :

اقشار مختلف مردم از بدو پیدایش تا به امروز علاقه زیادی به کشف اسرار جهان و هرچه روی آن قرار دارد، داشته‌اند. بنابراین همواره تلاش کرده‌اند که با تحقیق اطلاعات خود را درباره جاذبه‌های گردشگری افزایش بدهند.

ما در این گزارش برخی از جدیدترین کشفیات باستان‌شناسان را به اطلاع شما می‌رسانیم.

زمین لرزه تاریخی در ماچو پیچو

ویرانه‌های اینکا از ماچو پیچو که در کوه‌های آند قرار گرفته اند، یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های تاریخی جهان هستند. بیش از نیم میلیون نفر هر ساله به ماچو پیچو سفر می‌کنند تا داستان افسانه‌ای اینکا را بازخوانی کنند.

ماچو پیچو در اواسط قرن پانزدهم ساخته شده و از معابد، میدان‌ها و یک کاخ سلطنتی تشکیل شده است. این سایت تاریخی از وجود تعداد زیاد بازدیدکنندگان رنج می‌برد. بنابراین مسئولانش در سال ۲۰۱۷محدودیت‌های جدیدی برای بازدید از آن اعمال کرده اند.

باستان شناسان علاقه زیادی به ماچو پیچو دارند و مطالعات جدید آن‌ها نشان می‌دهد که یک فاجعه طبیعی در حدود سال ۱۴۵۰میلادی ماچو پیچو را لرزانده است.

به گفته کارشناسان این زمین لرزه در زمان ساخت ماچو پیچو رخ داده و موجب شده است که اینکا‌ها رویکرد خود را در ساخت این سایت تاریخی تا اندازه‌ای تغییر بدهند.

دانشمندان می‌گویند دو رویکرد معماری متمایز در ماچو پیچو مشهود است؛به طوری که قطعات اولیه ماچو پیچو با سنگ‌های کوچکتر ساخته شده اند، اما ساختار‌های بعدی این سایت تاریخی با بلوک‌های غول پیکر سخت‌تر ساخته شده اند.

باستان‌شناسان در تحقیقات اخیر خود به چه نتایجی رسیدند؟

اهمیت واقعی باغ تاج محل

تاج محل برای همه شناخته شده است. این بنا شاهکاری برجسته از معماری مغول به حساب می‌آید و در قرن هفدهم ساخته شده است. بنای تاج محل برای ثبت عشق یک پادشاه به همسرش ساخته شده و هنوز بنای یادبود عشق است.

اما به تازگی تحقیقات آملیا کارولینا اسپاراویینا محقق و فیزیکدان ایتالیایی نشان می‌دهند که بنای تاج محل در واقع برای همسویی یکپارچه با انقلاب تابستان و زمستان ساخته شده است.

اسپاراویینا با استفاده از فناوری ماهواره نقشه خورشید روی بنای تاج محل را بررسی کرد و متوجه شد که حرکات این نقشه کاملا با باغ‌های تاج محل منطبق است.

طبق گفته اسپاراویینا اگر قبل از طلوع آفتاب در روز انقلاب تابستانی از تاج محل بازدید کنید و تا غروب آفتاب در آنجا بمانید، می‌بینید که نقشه خورشید در یک مسیر از جهت شمال شرقی به سمت شمال غربی حرکت می‌کند.

همانطور که در معماری مغول متداول است، تصور می‌شود که باغ‌های تاج محل، باغ عدن هستند. نقش خورشید بالای تاج محل برای برجسته سازی این نماد ساخته شده است. به نظر کارشناسان آگاهی از مسیر حرکت خورشید به معماران کمک کرده است که تاج محل را به طور دقیق و متقارن طراحی کنند.

باستان‌شناسان در تحقیقات اخیر خود به چه نتایجی رسیدند؟

هرم تازه کشف شده ال کاستیلو

تصور می‌شود که قدمت چیچن ایتزا شهر باستانی مایا در شبه جزیره یوکاتان مکزیک به قرن ۶بازمی گردد. هرم ال کاستیلو با ارتفاعی بالغ بر ۷۹فوت معادل ۲۴متر پر زرق و برق‌ترین قسمت چیچن ایتزا است. طراحی این هرم شامل۳۶۵مرحله بوده و مراحل آن نمادی از تقویم مایا است.

دانشمندان در سال ۲۰۱۶از فناوری تصویربرداری برای مشاهده هرم ال کاستیلو استفاده کردند و دستاورد شگفت آوری داشتند. آن‌ها قبلا از وجود هرم دوم و کوچکتر پنهان شده در پوسته بیرونی ال کاستیلو اطلاع داشتند، اما فناوری تصویربرداری به آن‌ها کمک کرد که هرم سوم را هم کشف کنند. تصور می‌شود که ارتفاع هرم سوم ۳۲فوت معادل ۱۰متر باشد. این کشف به دانشمندان کمک کرده است نتیجه بگیرند که اوج شکوفایی چیچن ایتزا و ساخت آن به سه دوره اصلی تقسیم می‌شود.

باستان‌شناسان در تحقیقات اخیر خود به چه نتایجی رسیدند؟

دلیل واقعی ساخت مجسمه‌های جزیره ایستر

جزیره ایستر در کشور شیلی به خاطر وجود مجسمه‌های سنگی با شکوه یا موآی مشهور است. صد‌ها موآی در سراسر جزیره ایستر وجود دارند و اگرچه تاریخ دقیق ساختشان تأیید نشده ، اما تخمین زده شده است که بین سال‌های ۱۰۵۰تا۱۶۸۰میلادی ساخته شده باشند.

برخی از دانشمندان پس از سال‌ها با نقشه برداری دقیق از موقعیت موآی، ارتباط بین محل مجسمه‌ها و وجود آب شیرین را پیدا کردند.

باستان‌شناسان در تحقیقات اخیر خود به چه نتایجی رسیدند؟

خانه پنهان پمپئی

بیشتر افراد درباره پمپئی ایتالیا شهر افسانه‌ای روم که در سال ۷۹میلادی با فوران کوه آتشفشانی وسوویوس ویران شد، شنیده اند. امروز باقیمانده‌های پمپئی گردشگران و مورخان سراسر جهان را به سمت خود می‌کشاند. تحقیقات درباره این شهر ویران شده ادامه دارد.

یکی از اسرارآمیزترین نقاط شهر پمپئی با نام خانه مشتری شناخته می‌شود. تصور می‌شود که این خانه متعلق به یکی از نخبگان پمپئی بوده است، زیرا یک خانه هنری است.

باستان شناسان معتقدند که خانه مشتری شهر پمپئی قبلا در قرن ۱۸یا۱۹کشف شده بود، اما در جریان کاوش سایر قسمت‌های شهر فراموش شد.

کارشناسان با کشف مجدد خانه مشتری نقاشی‌های دیواری، سکه و زیورآلات متعددی را پیدا کردند. این یافته‌ها بینشی آشکار از سبک زندگی طبقات اجتماعی بالای شهر پمپئی را نشان می‌دهند.

باستان‌شناسان در تحقیقات اخیر خود به چه نتایجی رسیدند؟

اسرار بخش‌هایی از دیوار چین

دبوار معروف چین، مجموعه‌ای از بارو‌ها و استحکامات است. شناخته شده‌ترین قسمت‌های این دیوار مشهور در زمان سلسله مینگ ساخته شده اند، اما تصور می‌شود که بخش‌هایی از این دیوار در  ۲۲۰سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده باشند.

هم اکنون بخشی از دیوار چین به دلیل فرسایش ناشی از تغییرات جوی در معرض تخریب قرار گرفته و اگر به زودی ترمیم نشود، به صورت جبران ناپذیری ویران خواهد شد.

امروزه فناوری پیشرفته هواپیما‌های بدون سرنشین این فرصت را به باستان شناسان می‌دهد که قسمت‌های غیر قابل دسترسی دیوار چین را کشف کنند. این توانایی به متخصصان اجازه می‌دهد که با کسب اطلاعات دقیق از وضعیت این دیوار معروف و تاریخی، تصاویر سه بعدی همه بخش‌های این سازه را تهیه کنند.

جیانکو یکی از بخش‌های آسیب دیده دیوار چین است. این بخش از دیوار چین در ۴۸مایلی یا ۷۷کیلوتری پکن قرار دارد.

باستان شناسان می‌توانند از اطلاعات جمع آوری شده درباره همه بخش‌های دیوار چین برای بازسازی و حفظ این سازه شگفت آور استفاده کنند.

باستان‌شناسان در تحقیقات اخیر خود به چه نتایجی رسیدند؟

تاریخ پنهان دیوار هادریان

دیوار هادریان حدود۷۳مایل معادل ۱۱۸کیلومتر امتداد دارد و قدمت آن به حدود سال ۱۲۰میلادی بازمی گردد. این دیوار تاریخی در انگلستان قرار دارد.

در سال ۲۰۱۷ یک پادگان رومی در قلعه ویندولاندا و در جنوب دیوار هادریان کشف شد. کشف این پادگان و باقیمانده‌های آن نشان داد که ساکنان آن با عجله این مکان را ترک کرده اند. کارشناسان تصور می‌کنند که پادگان کشف شده پیش از ساخت دیوار هادریان ساخته و در سال ۱۰۵میلادی تاسیس شده است.

باستان‌شناسان در تحقیقات اخیر خود به چه نتایجی رسیدند؟

کشف عجیب در غار‌های الورا

این معابد و صومعه‌های سنگی در صخره‌های نزدیک به دهکده الورا در هند قرار گرفته اند. تصور می‌شود که غار‌های الورا در سال‌های ۶۰۰تا۱۰۰۰میلادی ایجاد شده باشند و تا همین اواخر چگونگی ساخت معابد و صومعه‌های سنگی نزدیک به آن‌ها یک معما بود.

بر اساس نتایج تحقیقات جدید غار‌های الورا بیش از ۱۰۰۰ سال دست نخورده باقی مانده اند. محققان هندی دریافته اند که از کنف برای استحکام بخشیدن به دیواره‌ها و دفع حشرات مضری که به کنده کاری‌ها و نقاشی‌های غار آسیب می‌رساندند، استفاده شده است.

باستان‌شناسان در تحقیقات اخیر خود به چه نتایجی رسیدند؟

اسرار استون هنج

دلایل و نحوه ساخت ستون‌های استون هنج همواره برای باستان شناسان یک معما بوده است. برخی از کارشناسان معتقدند که محوطه تاریخی استون هنج در دشت سالسبری ویلتشایر مکانی برای برگزاری مراسم‌های مذهبی یا تشییع جنازه بوده است.

دانشمندان در مطالعات اخیر خود نقشه زیرزمینی اطراف استون هنج را تهیه کرده اند و با این کار به کشف‌های چشمگیری دست یافته‌اند. نتایج تحقیقات آن‌ها حاکی از این است که از نظر تاریخی استون هنج تنها نبود. در حقیقت باستان شناسان پس از استفاده از فناوری جدید برای نقشه برداری از اطراف استون هنج، شواهدی از وجود شبکه‌ای گسترده از ۱۷سازه در اطراف استون هنج را پیدا کردند.

یک مطالعه جدیدتر نیز نشان می‌دهد که برخی از مردم دوران نوسنگی استون هنج را ساخته اند.

باستان‌شناسان در تحقیقات اخیر خود به چه نتایجی رسیدند؟


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار