gardeshban.ir

جاذبه های زیبا شهر زیبای مسکو تمامی ندارند و بناهای باشکوه و تاریخی اش حرف های زیادی برای گفتن دارند.
کد خبر: ۳۰۹۱۴
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۹-1399 June 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
یکی از بناهای جذاب و حکایت دار مسکو کلیسای مسیح نجات دهنده (Cathedral of Christ the Saviour) است که به ظاهر بسیار قدیمی و کهن به نظر می آید اما درواقع در سال ۲۰۰۰ ساخته شده است. 

از همین قسمت حکایت کلیسا جالب و شنیدنی تر می شود. بسیاری از گردشگران جهان برای بازدید از کلیسای مسیح نجات دهنده و آشنایی با داستان آن بلیط هواپیما مسکو می خرند و در مشاهده آن از نزدیک مجذوب و متحیر می شوند. 

کلیسای مسیح نجات دهنده که بلندترین کلیسای ارتدوکس جهان است، نزدیک کاخ کرملین و شمال رودخانه مسکو قرار دارد. برای کسانی که به تاریخ و معماری بناها علاقه مند هستند، بازدید از کلیسای مسیح نجات دهنده در مسکو فرصت بسیار خوبی به حساب می آید.

تاریخچه کلیسای مسیح نجات دهنده

یکی از مهم ترین روزهای تاریخ روسیه چهاردهم دسامبر سال ۱۸۱۲ است. ناپلئون بناپارت به همراه ششصد هزار سربازش مسکو را ترک کرد. امپراطور الکساندر اول در ۲۵ م دسامبر دستور داد برای گرامیداشت حضرت مسیح که محافظ روسیه در برابر نیروهای فرانسه بود، کلیسایی بسازند. 

همان طور که تاکنون بارها خوانده و شنیده ایم، کشور روسیه سرزمین بسیار وسیع و پهناوری است و ناپلئون بناپارت که موفق شده بود کشورگشایی ها و فتح های زیادی انجام دهد، این بار چشم به سرزمین روسیه دوخته بود. اما روسیه به قدری وسیع بود که این بار بناپارت موفق به فتح و کشورگشایی نشد و شکست خورد و درواقع تلاش بناپارت برای فتح روسیه، بزرگ ترین اشتباه وی بود.

پس از این رویداد مقامات روسی تصمیم گرفتند در گرامیداشت حضرت عیسی کلیسایی را در مسکو بسازند. زیرا بر این باور بودند که اگر محافظت عیسی مسیح نبود، آن ها هرگز پیروز نمی شدند. ساخت این کلیسا بسیار به طول انجامید و طراحی آن ۲۰ سال بعد توسط تزار نیکولاس اول انجام گرفت. معماری بنا را نیز فردی به نام کنستانتین عهده دار شد که مورد تائید تزار نیکولاس بود. نیکولاس در سال ۱۸۳۷ محل ساخته شدن کلیسای مسیح نجات دهنده را در مسکو انتخاب کرد و در سال ۱۸۳۹ اولین سنگ بنا را در مکانی نزدیک به کاخ کرملین بنا نهاد.

معماری کلیسای مسیح نجات دهنده

در ساخت کلیسای مسیح نجات دهنده بیش از هزار متر مربع سنگ مرمر کارارا به کار رفته است و نقاشی های آن را هنرمندان معروف و تاثیر گذاری چون واسیلی سوریکوف انجام داده اند. جوزف استالین که فردی بسیار بدبین بود، در سال 1920 دستور داد کلیسای مسیح نجات دهنده را تخریب کنند. زیرا عقاید خاص خود را داشت و به دلیل این که نمای خوبی از کاخ کرملین به کلیسا وجود داشت، می خواست به جای کلیسا یک بنای انسانی در آن محل ساخته شود که درواقع همان بنای هیئت اتحادیه جماهیر شوروی است. 

در ماه فوریه سال ۱۹۳۰ از مقامات درخواست شد تا گنبدهای طلایی رنگ روی کلیسا را تخریب کنند. این کار را انجام دادند و حتی در تصاویری از کلیسای مسیح نجات دهنده که به سال های ۱۹۳۰ تا ۱۹۳۱ هستند، به راحتی می توان مشاهده کرد که بخش های ارزشمندی از کلیسا نیز شامل نقاشی ها، محراب، دیوارها و پله های مرمری، مجسمه ها و طلاها از بین رفته بودند. سال ها بعد در ۱۹۳۰ نیز بخش های باارزش دیگر کلیسا نیز برداشته شدند و دیوارهای مرمری کلیسا را در ایستگاه های متروی مسکو مورد استفاده قرار داده بودند.

ساخت مجدد کلیسای مسیح نجات دهنده

کلیسای ارتدوکس مسیح نجات دهنده در سال ۱۹۹۰ در مسکو مرمت و دوباره از نو ساخته شد. دولت مجوز ساخت این کلیسا را صادر کرد و ساخت کلیسا در سال ۱۹۹۳ کلید خورد. شهروندان روسیکه تعدادشان به بیش از یک میلیون نفر می رسید، برای ساخت این کلیسا کمک های مالی زیادی کردند و در سال ۱۹۹۵ نیز استخر مسکوای منطقه تخریب شد و جایش را به کلیسای امروزی داد. در نوزدهم آگوست سال ۲۰۰۰ ساخت و ساز کلیسای مسیح نجات دهنده به طور کامل پایان یافت.

حقایقی جالب درباره کلیسای مسیح نجات دهنده

بلافاصله پس از شکست ناپلئون برای حمله به روسیه، ایده ساخت کلیسای مسیح نجات دهنده جرقه خورد.

پس از سقوط اتحادیه جماهیر شوروی، کلیسای مسیح نجات دهنده به عنوان یک حرکت نمادین با هزینه ۳۶۰ میلیون دلار ساخته شد.

کلیسای مسیح نجات دهنده یکی از مهم ترین نمادها و بناهای تاریخی شهر مسکو است و به عنوان سمبل امید شناخته می شود. این کلیسا با ارتفاع ۱۰۳ متر بلندترین کلیسای ارتدوکس جهان است و نمایی از مرمر و گرانیت با گنبدهای طلایی دارد.

نشانه های مذهبی و تاریخی زیادی در جای جای کلیسای مسیح نجات دهنده وجود دارند که مهم ترین آن ها مربوط به صحنه هایی از جنگ های سال ۱۸۱۲ است.

دکوراسیون داخلی کلیسای مسیح نجات دهنده بسیار شگفت انگیز و نفس گیر است و نقاشی های بی نظیرش از در و دیوارها گرفته تا سقف ها خودنمایی می کنند.

وسعت کلیسای مسیح نجات دهنده به قدری زیاد است که قابلیت میزبانی همزمان از ۱۰ هزار نفر را دارد. همان طور که در اعیاد مذهبی و تعطیلات مذهبی همین تعداد بازدید کننده در کلیسا حضور پیدا می کنند.

کلیسای مسیح نجات دهنده مسکو

در بازدید از کلیسای مسیح نجات دهنده از ابهت و عظمت آن بسیار متحیر می شوید و به این فکر می کنید که اتحادیه جماهیر شوروی اولین بار از چندین دینامیت برای تخریب چنین بنای وسیع و باشکوهی استفاده کرده بود!

در کلیسای مسیح نجات دهنده یک موزه نیز وجود دارد که نقاشی ها و تصاویری از دوره های قبل موزه و اتحادیه جماهیر شوروی و زمانی که استخر آب در منطقه وجود داشت، به نمایش درآمده اند. همچنین، بنای یادبود مردمی که استالین قصد داشت در محل کلیسا بسازد، در این موزه قرار دارد.

امروزه، کلیسای مسیح نجات دهنده یکی از جاذبه های اصلی و مهم برای گردشگران است که بلیط هواپیما مسکو را خریداری می‌کند از این رو و در بازدید از آن مانند هر مکان مقدس دیگری باید لباس مناسب به تن داشت و موها را کاملا پوشش داد.

در نزدیکی کلیسای مسیح نجات دهنده چه جاذبه های دیگری وجود دارند؟

موزه پوشکین: ۱.۲ کیلومتر

کلیسای جامع سنت باسیل: ۱.۷ کیلومتر

بنای یادبود پطرس۱: ۲.۴ کیلومتر

نگارخانه ترتیاکوف: ۲.۷ کیلومتر

میدان سرخ: ۳.۵ کیلومتر

پارک تندیس های بی فایده: ۴ کیلومتر

کاخ کرملین: ۴.۵ کیلومتر

در نزدیکی کلیسای مسیح نجات دهنده چه هتل هایی برای اقامت وجود دارند؟

هتل pentahotel Moscow, Arbat فاصله: ۳ کیلومتر

هتل Intermark Residence فاصله: ۳ کیلومتر

هتل Courtyard by Marriott Moscow City Center فاصله: ۳.۳ کیلومتر

هتل Metropol Hotel فاصله: ۴ کیلومتر

هتل The Ritz-Carlton, Moscow فاصله: ۴ کیلومتر

در نزدیکی کلیسای مسیح نجات دهنده چه رستوران ها و غذاخوری هایی وجود دارند؟

رستوران Voronezh فاصله: ۱ کیلومتر

رستوران Elarji Restaurant فاصله: ۲ کیلومتر

رستوران Taras Bulba فاصله: ۲.۵ کیلومتر

رستوران Pirosmani Restaurant فاصله: ۳ کیلومتر

رستوران Novikov Bar فاصله: ۳.۸ کیلومتر


کلیسای مسیح نجات دهنده؛جاذبه تاریخی و زیبای مسکو+عکس

کلیسای مسیح نجات دهنده؛جاذبه تاریخی و زیبای مسکو+عکس

کلیسای مسیح نجات دهنده؛جاذبه تاریخی و زیبای مسکو+عکس

کلیسای مسیح نجات دهنده؛جاذبه تاریخی و زیبای مسکو+عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار