gardeshban.ir

موزه های شهر آلانیا در کشور همواره مورد توجه گردشگران و توریست های زیادی است.
کد خبر: ۳۰۹۱۶
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۹-1399 June 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
آلانیا در چندین سال اخیر جزو توریست پذیرترین شهر ساحلی شناخته شده است؛ این شهر با آب و هوای دلپذیر خود دارای جاذبه های تفریحی و گردشگری زیادی است؛ همچنین در شهر آلانیا جاذبه های باستانی زیادی نیز به چشم می خورند که همگی حکایت از تاریخ و تمدن این کشور را به همراه دارند. موزه ها مانند تصویری از زندگی و تکامل انسان ها در دوره های مختلف تاریخ هستند که در همه کشورهای کره زمین وجود دارند و همین بناها توریست ها را به سوی خود جذب می کنند. 

با توجه به این که کشور ترکیه دوره های تاریخی پر فراز و نشیبی را تجربه کرده و چندین قوم و دولت بر سر کار آمده اند، بناها و آثار تاریخی زیادی در نقاط این کشور به چشم می خورند. ما نیز در این مقاله قصد داریم در مورد Alanya Museums به عنوان یکی از محبوب ترین جاهای دیدنی آلانیا برایتان صحبت کنیم:

چرا باید از موزه های شهر آلانیا بازدید کنیم؟

موزه مردم شناسی آلانیا (Alanya Anthropology Museum)

این موزه یکی از جذاب ترین جاذبه های تاریخی شهر آلانیا به شمار می رود و قدمت این موزه در حدود ۸ قرن است. این موزه در سال ۱۲۲۶ میلادی برای جلوگیری از حمله دشمنان به این منطقه و نظارت و دفاع از اسکله آلانیا ساخته شده و برای مدتی برای فعالیت های نظامی نیز کاربرد داشته است. شخصی از کشور سوریه به نام ابو علی معماری این بنا را بر عهده داشته که در نهایت بنایی با ارتفاع ۳۳ متر و عرض ۲۹ متری از آجر و سنگ مقاوم ساخته شده است. 

سپس در سال های ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۳ میلادی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و از آن موقع به مکانی برای نمایش لباس، فرش، اسلحه، بشقاب تبدیل شده است. این موزه شامل ۴ طبقه بوده و یکی از این طبقات به نگهداری و نمایش آثار باستانی و تاریخی اختصاص داده شده است. با بازدید از این موزه متوجه فضای کاملا متفاوتی از موزه های تاریخی دیگر خواهید شد.


آدرس: Saray, İsmet Hilmi Balcı Cd. No:2, 07400, 07400 Alanya/Antalya, Turkey

ساعت: ۸:۳۰ صبح تا ۵ عصر

چرا باید از موزه های شهر آلانیا بازدید کنیم؟

موزه باستان شناسی آلانیا (Alanya Archaeological Museum)

این موزه در سال ۱۹۶۷ تاسیس گردیده و در سال ۲۰۱۲ مورد بازسازی قرار گرفته است، اکنون شامل دو بخش قوم‌ نگاری و باستان‌ شناسی می‌شود. در این موزه به تعدادی ظروف سرامیکی، مرمری، برنزی و شیشه ‌ای و موزاییک‌ کاری‌ دسترسی خواهید داشت که متعلق به دوره های یونان باستان، روم و بیزانس هستند. یکی از مهم ‌ترین قطعات این موزه، مجسمه ‌ای از جنس برنز با ارتفاع ۵۲ سانتی ‌متر از هرکول وجود دارد که قدمت آن به قرن دوم میلادی بر می گردد. 

آثار باستان شناسی و قوم شناسی این موزه از سال ۱۹۶۷ آماده بازدید قرار گرفته اند. چندین مورد آنتیک نیز از شهرهای قدیمی منطقه جمع آوری شده و در موزه باستان شناسی آلانیا نگهداری می شوند.

در زمان افتتاح این موزه؛ آثاری مربوط به دوره های برنز اورارتی، فریقیه ای و لیدیایی آناتولی از موزه تمدن آناتولی آنکارا به این موزه انتقال داده شده بودند. یکی از قدیمی ترین آثار این موزه مربوط به یک نوشته قدیمی است که به زبان فنیگی نوشته شده و به زمان قبل از تولد مسیح مربوط می شود. همچنین کتیبه ای به زبان کارامانی و سکه هایی مربوط به دوران کلاسیک، رومی، بیزانسی، سلجوقی، عثمانی و دوره جمهوریت در بخش باستان شناسی این موزه در معرض نمایش قرار دارند. 

در بخش قوم شناسی نیز آثار اسلامی ترکی و آثاری مانند گلیم های محلی، جوال ها، هیبه ها، بافت های دستی، اسلحه، دست نوشته، زینت آلات در یک اتاق جداگانه نگهداری می شوند. همچنین در حیاط موزه نیز آثار سنگی و کارهای موزائیکی مربوط به دوره های روم، بیزانس و عصر اسلامی وجود دارند.

چرا باید از موزه های شهر آلانیا بازدید کنیم؟

موزه آتا ترک (Atatürk Museum Alanya)

این موزه در محله شكرخانه آلانيا قرار دارد و آخرین صاحب این خانه فردی از خانواده آزاک اوغلو به نام حسین آزاک اوغلو بوده است که در سال ۱۹۳۵ خانه شان را به سازمان توریستی و فرهنگی ترکیه اهدا کرد و در سال ۱۹۸۰ به عنوان موزه افتتاح گردید. اگر با خرید بلیط هواپیما به شهر آلانیا سفر کنید، بازدید از این موزه زیبا را در اولویت برنامه سفری تان قرا دهید. در طبقه اول این موزه، عكسهايی از کمال آتاتورک را خواهید دید که به عنوان یادگاری از جنگ كورتولوش و نيمه اول دوره جمهوريت هستند. در طبقه دوم نیز اتاق های كار، استراحت و خواب وجود دارند.

اين خانه جزو خانه های قديمی وسنتی آلانيا محسوب می شود که از جنس چوب و سنگ تراشی به وجود آمده است و همه اتاق ها در این خانه به یک منطقه نشیمن مرکزی باز می شوند. سازنده اصلی این خانه فردی به نام Beyri Usta بوده است و بعد ها مورد بازسازی قرار گرفته است که از سال ۱۹۸۷ به عنوان خانه و موزه آتاتورک شناخته شده و گفته می شود آتاتورک در سال ۱۹۳۵ به آلانیا آمده بود که در این خانه به استراحت مشغول شده است. 

وسایل شخصی آتا تورک نگهداری شده در این موزه عبارتند از یک پیراهن، یک یقه، یک جفت جوراب، یک ژاکت نطامی، یک جفت لباس خواب و یک شال گردن و یک لباس صبحگاهی، یک برس کفش، یک چنگال و یک مجموعه چاقو. همچنین وسایل نگهداری شده در اتاق های طبقه دوم نیز مبلمان و اشیای قومی شامل تختخواب، اتاق بچه، اتاق نشیمن، اتاق مهمان و اتاق مطالعه هستند.

آدرس: Şekerhane Mah., Anzaklar Sok., 07400 Alanya/Antalya, Turkey

ساعت کاری: ۸:۳۰ صبح تا ۵ عصر

چرا باید از موزه های شهر آلانیا بازدید کنیم؟

موزه کیزیلکوله در آلانیا (kizil kule alanya)

موزه کیزیلکولی یکی از دیدنی های شهر آلانیا است که به شکل برج در مرکز شهر آلانیا قرار دارد و اثر تاریخی به جای مانده از دوران سلجوقی و قرن سیزدهم است. عمارت مربوط به موزه مردم شناسی با نام برج قرمز شناخته می شود و به صورت قلعه ای زیبا از شاهکار های بی نظیر معماری دوره سلجوقیان است، تا حدی که امروزه این بنا به عنوان نماد شهر آلانیا شناخته می شود. این بنا با معماری سنتی ترکان در سال ۱۲۲۶ به دستور سلطان علا الدین کی قباد یکی از سلطانان ترک سلجوقی ساخته شده و در بین سال های ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۹ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

این برج شامل پنج طبقه و به صورت هشت ضلعی است که طبقه همکف و اول آن به عنوان موزه ائتنوگرافی در اختیار بازدید کنندگان قرار گرفته است و در این موزه می توانید به انواع فرش، لوازم خانگی، اسلحه و اشیا و آثاری از عصر پالئولیتیک تا دوره عثمانی دسترسی داشته باشید. همچنین در این موزه تاریخی می توانید تصاویری از سلطانان سلجوقی را مشاهده کنید و در طی سال چندین بار میزبان آثار هنرمندان مختلفی از صنف های موسیقی، نقاشی، فرهنگ، هنر و صنعت قرار می گیرد و همواره مورد توجه و استقبال توریست ها و گردشگران ترکیه بوده است.

آدرس: Çarşı, İskele Cd. No:102, 07400 Alanya/Antalya, Turkey

ساعت کاری: ۹ صبح تا ۷ عصر

چرا باید از موزه های شهر آلانیا بازدید کنیم؟
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار