gardeshban.ir

با تدوام حضور ویروس ناخوانده کرونا و مشخص نبودن زمانی برای پایان آن به نظر می رسد همه بخش‌ها و فعالیت‌ها از جمله گردشگری باید خود را با شرایط پیش آمده وفق داده و سازگار کنند تا به حیات خود ادامه دهند.
کد خبر: ۳۰۹۱۹
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۹-1399 June 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
شیوع کرونا ضربات مهلکی به اقتصاد جهانی و بسیاری از کسب و کارها در همه نقاط دنیا از جمله کشور ما وارد ساخت که صدر آن باید به مشاغل حوزه گردشگری اشاره کرد.

با طولانی شدن حضور کرونا این میهمان ناخوانده، بسیاری از مشاغل و کسب و کارها و بخش ها از جمله در بخش گردشگری ناگزیر هستند با حمایت دولت ها تا خود را با شرایط جدید پیش آمده وفق دهند چرا که تعطیلی و تداوم غیرفعال بودن آنها می تواند تبعات اقتصادی مخربی را برای جوامع به همراه داشته باشد که از جمله آنها بیکاری مشاغل مستقیم و وابسته به این بخش است.

اگرچه شاید برخی متولیان و دست اندرکاران حوزه بهداشت و درمان با انجام هرگونه سفر به دلیل احتمال انتقال کرونا مخالف باشند اما به دلیل آنکه نمی توان پایانی را برای این ویروس متحمل بود باید اذعان کرد این سیاست نمی تواند برای مدت زمان زیادی چاره ساز باشد، همان گونه که در حال حاضر کشورهای مختلف جهان با ایجاد ضوابط و چارچوب هایی مرزهای خود را به روی مسافران و گردشگران دیگر کشورها باز کرده و یا درصدد این کار هستند.

به اعتقاد دست اندرکاران و فعالان بخش گردشگری می توان با رعایت پروتکل های بهداشتی و با ضوابط مشخص، در قالب برگزاری تورهای مسافرتی مقاصد کوتاه و زمان کوتاه رونق حداقلی را در شرایط فعلی برای بخش گردشگری رقم زد.

البته این را نیز باید در نظر داشت و به آن تاکید کرد که بدون شک فعالیت تاسیسات گردشگری و اماکن تفریحی و تفرجگاهی و حضور گردشگران در آنها و مناطق دارای جاذبه باید با رعایت پروتکل های بهداشتی و تابع ضوابط تعیین شده ستاد ملی مقابله با کرونا باشد و انجام حجم بالای سفر به نقاطی خاص در ایامی خاص با خودروهای شخصی بدون رعایت نکات بهداشتی و حفظ فاصله در شرایط فعلی مورد تایید هیچ کس نیست و می تواند خطرساز باشد.

از سویی دیگر، حمایت ویژه دولت از طریق ارایه امتیازات به فعالان بخش گردشگری آن روی سکه حفظ کسب و کارهای گردشگری و حفظ و احیای این بخش در کشور در روزهای کرونایی است که نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد. 

اجرای تورهای یکروزه و طبیعت گردی، راهی برای جان بخشی دوباره به گردشگری در دوران کرونا

عده ای از فعالان بخش گردشگری در بخش دفاتر خدمات مسافرتی معتقدند با برگزاری تورهای کوتاه مدت به مقاصد نزدیک می توان در روزهای بحرانی پیش روی گردشگری، تا حدودی رونق را به این حوزه بازگرداند.

خلیل مافی مدیرعامل دفتر خدمات مسافرتی کاسپین سیر آبیک در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بخش خدمات پس از شیوع کرونا بیشترین آسیب و خسارت را متحمل شده و در این بخش نیز متاسفانه بدترین وضعیت به بخش گردشگری اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه در شرایط اقتصادی فعلی، سفر و گردشگری اولویت آخر مردم است،افزود: خوراک، پوشاک و مسکن و دهها اولویت جلوتر از موضوع گردشگری هستند و طبیعی است که در چنین وضعیتی شرایط و حال و روز فعالان بخش گردشگری مساعد نباشد.

مافی با اشاره به کاهش قابل توجه حجم فعالیت دفاتر و آژانس های خدمات مسافرتی پس از شیوع کرونا،گفت: مرزهای خارجی بسته است و تورهای خارجی برگزار نمی شود اگرچه با افزایش نرخ دلار و بالارفتن هزینه ها کمتر کسی امکان مسافرت خارجی دارد ولی وضعیت تورهای داخلی نیز تعریفی ندارد و با تعطیلی اماکن مقدسه و تبلیغات پرهیز از سفر عملا تورهای مشهد مقدس و شهرهایی مانند کیش که پرفروش ترین تورها به شمار می روند نیز مشتری خاصی ندارد.

وی ادامه داد: درآمد آژانش ها و دفاتر مسافرتی در این روزها به فروش بلیط قطار، اتوبوس و هواپیما محدود شده که البته خیلی از مردم این خریدها را امروزه اینترنتی انجام می دهند.

مافی با بیان اینکه با چنینی وضعیتی نه تنها نمی توانیم درآمدی کسب کنیم بلکه حتی از پس هزینه های جاری خود نیز برنمی آییم،افزود: در حال حاضر ما و بیشتر آژانس های مسافرتی قادر به پرداخت هزینه های اجاره، قبوض آب،برق و تلفن و اینترنت و همچنین دادن حقوق پرسنل و کارکنان خود نیستیم.

این فعال بخش گردشگری با بیان اینکه دولت باید حمایت های بیشتری را از فعالان بخش گردشگری در شرایط فعلی تدارک ببینند،افزود: حذف پرداخت سهم بیمه کارفرما برای یک دوره یکساله و استمهال بدهی تسهیلات بانکی فعالان این بخش باید در دستور کار دولت قرار بگیرد تا سرمایه گذاران بخش گردشگری بتوانند فرصت بازیابی و تنفس پیدا کنند.

مافی با بیان اینکه سفر از نیازهای انسان به شمار می رود و به روح و جسم انسان طراوات خاصی می بخشد و نمی توان آنرا از زندگی حذف کرد،افزود: نمی توانیم به بهانه کرونا تا اطلاع ثانوی مسافرت و گردشگری را تعطیل کنیم بلکه باید خود را با شرایط جدید وفق داده و با آن سازگار شویم.

وی ادامه داد: می توان با رعایت پروتکل های بهداشتی خیلی از تورهای مسافرتی را همچون گذشته برگزار کرد به ویژه تورهای با مقاصد کوتاه که زمان حضور مسافر در خودرو یا قطار کم است و همچنین تورهای طبیعت گردی که بیشتر حضور گردشگران در زمان برگزاری تور در فضای باز و در طبیعت و به دور از تجمع است.

مدیرعامل دفتر خدمات مسافرتی کاسپین سیر آبیک با اشاره به افزایش هزینه های تورهای گردشگری به دلیل ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی،گفت: اجرای پروتکل ها باعث شده تا هزینه ها در بخش حمل و نقل که الفبای گردشگری به شمار می روند افزایش پیدا کند، مثلا در حال حاضر یک اتوبوس باید با نیمی از ظرفیت خود فعالیت کند و این مساله هزینه های تور را زیاد کرده و در چنین شرایطی به نظر می رسد باید روی تورهای یک یا دو روزه و مقاصد کوتاه برنامه ریزی کرد تا مردم توان سفر را داشته باشند.

مافی با بیان اینکه هیچ پزشکی در دنیا نتوانسته زمان مهار و از بین رفتن کرونا را پیش بینی کند بنابراین نمی توان همه فعالیت های بخش گردشگری را تا زمان از بین رفتن این بیماری به حالت تعلیق درآورد، اظهار داشت: با توجه به شیوع کرونا، می توان با رعایت پروتکل های بهداشتی بدون مشکل خاصی تورهای طبیعت گردی را برگزار کرد و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان متولی این بخش باید با همراهی سایر دستگاه ها شرایط را به گونه ای فراهم کند که مردم نگرانی و دغدغه ای برای انجام سفر حداقل در بخش طبیعت گردی نداشته باشند و تاسیسات گردشگری نیز بتوانند به فعالیت خود ادامه داده و تعطیل نشوند.

ضرورت کاهش پرداخت سهم حق بیمه از سوی فعالان گردشگری برای حفظ فعالیت در دوران کرونا

بخشی از فعالان گردشگری، در نظر گرفتن امتیازات ویژه از سوی دولت مانند کاهش پرداخت سهم حق بیمه تامین اجتماعی از سوی کارفرما را راهکاری برای حفظ فعالیت های این بخش در بحران کرونا می دانند.

سید حسین حسینیان مدیر هتل مینو قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کرونا باعث شده تا هتل داران روزهای بدی را تجربه کنند به گونه ای که پذیرش مسافر در بیشتر اماکن اقامتی و هتل ها بین ۸۰ تا ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: مدت هاست که پذیرش گردشگر نداشته ایم و بیشتر میهمانانی که در هتل ما اقامت داشته اند مسافرانی بوده اند که بنا به دلایل کاری و اداری به قزوین سفر کرده اند و مدت اقامت بیشتر آنها نیز از یک شب بیشتر تجاوز نکرده است.

این فعال حوزه گردشگری گفت: هفته گذشته نیز پس از مدت ها چندین رزرو از سوی گردشگران داشتیم که به دلیل بسته بودن قلعه الموت و دریاچه اوان رزرو خود را کنسل کردند.

حسینیان با بیان اینکه با شرایط فعلی توان پرداخت حقوق ۱۱ پرسنل هتل خود را ندارد،افزود: حقوق هر نیروی هتل به طور متوسط ۲ میلیون تومان به جز سهم بیمه تامین اجتماعی و پاداش و عیدی است که در نبود مسافر و نداشتن درآمد امکان پرداخت آنها را نداریم.

مدیر هتل مینو قزوین گفت: در شرایط فعلی،  رعایت پروتکل های بهداشتی نیز که البته برای حفظ سلامت مسافران و کارکنان هتل الزامی و ضروری است نیز به هزینه های هتل اضافه شده است به طوری که ماهانه بین ۳ تا ۴ میلیون تومان برای خرید الکل و محلول های ضدعفونی کننده هزینه می کنیم.

حسینیان با اشاره به طولانی شدن حضور کرونا و لزوم سازگاری مشاغل با آن،گفت: نمی توانیم به خاطر کرونا کار و زندگی را تعطیل کنیم بلکه باید با رعایت بهداشت و حفظ فاصله با این بیماری کنار بیاییم.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی دولت باید سود تسهیلات پرداختی به فعالان بخش گردشگری که از کرونا بیشترین آسیب را متحمل شده اند حذف کند و در مرحله بعد سازوکارهایی تعریف شود که مردم بتوانند بدون هزینه های اضافی و نگرانی خاطر سفر ارزان قیمت داشته باشند.

مدیر هتل مینو قزوین گفت: ما قبلا ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کردیم و امکان دریافت دوباره تسهیلات از سامانه کارا را نداشتیم درحالی که این امکان باید در شرایط فعلی بدون شروط خاص مشمول همه تاسیسات گردشگری می شد اگرچه معتقدم این تسهیلات باید بدون نرخ سود و یا حداقل با نرخ سود چهاردرصدی پرداخت می شد.

وی همچنین به پرداخت ۲۷ درصدی حق بیمه سهم کارفرما به تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: ۷۰ تا ۹۰ درصد درآمد فعالان گردشگری از جمله هتل ها پس از شیوع کرونا کاهش پیدا کرده و در چنین شرایطی باید برای حمایت از حفظ مشاغل بخش گردشگری و جلوگیری از تعدیل نیرو حمایت هایی همچون کاهش پرداخت سهم بیمه از سوی کارفرما توسط دولت برنامه ریزی شود.

این فعال گردشگری با بیان اینکه اگر فعالیت حداقلی تاسیسات گردشگری را نیز شاهد نباشیم باید شاهد نابودی دائمی بسیاری از مشاغل این حوزه و سرمایه گذاران آن باشیم گفت: اگرچه هزینه های گردشگری افزایش پیدا کرده است اما با برگزاری تورها با برنامه ریزی و تبلیغات برای سفر به مقاصد کوتاه رونق را تا حدودی به این بخش بازمی گرداند.

عده ای از فعالان گردشگری نیز راه حفظ مشاغل این حوزه و پایداری فعالیت تاسیسات این بخش را در بحران کرونا در استمهال بدهی می دانند.

فاطمه احمدی بهره بردار اقامتگاه بوم گردی قلعه عقابها در الموت قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ظرفیت اقامتی خود را برای نوروز ۹۹ افزایش دادیم اما با شیوع کرونا و تعطیلی هتل ها و اقامتگاه های بوم گردی امکان بهره برداری از آن را پیدا نکردیم.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد میهمانان این اقامتگاه را مسافران خارجی تشکیل می دادند،افزود: با شیوع کرونا و تعطیلی مرزها عملا از درآمدهای این بخش نیز محروم شدیم.

احمدی گفت: به دلیل اینکه اقامتگاه ما سر راه مسیر اصلی گردشگری الموت است علاوه بر پذیرش مسافر برای اقامت، تعداد زیادی از مسافران نیز برای صرف غذا از رستوران اقامتگاه استفاده می کردند که به دلیل کرونا اکنون این بخش تعطیل شده است.

بهره بردار این اقامتگاه در روستای دیکین الموت شرقی قزوین افزود: واحد فروش صنایع دستی ما نیز که برای زنان این روستا اشتغالزایی می کرد با شیوع کرونا و کاهش شدید گردشگران به حالت تعطیل درآمده است.

وی در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی در این اقامتگاه نیز گفت: مسافران ملزم به استفاده از ماسک هستند و در صورت نداشتن ماسک آنرا به آنها تقدیم می کنیم ضمن آنکه بخش های مختلف اقامتگاه نیز به شکل مستمر و مرتب ضدعفونی می شود و پتوها، بالش ها و ملحفه ها نیز به طور مرتب شست و شو می شوند، البته در شرایط فعلی اندک مسافرانی که داریم بیشتر با خودشان این وسایل را همراه دارند.

احمدی با بیان اینکه توسعه گردشگری الموت با گره های زیادی روبرو است و نبود زیرساخت مناسب از جمله راه دسترسی، اینترنت و خدمات مانع از رشد گردشگری در این منطقه پرجاذبه شده است،افزود: کرونا نیز به این موانع افزوده شده و گره رشد گردشگری در این منطقه را سفت تر کرده است.

این فعال بخش گردشگری با بیان اینکه برای ایجاد اقامتگاه بوم گردی همه سرمایه مان را هزینه کرده ایم و درآمد دیگری به جز این بخش نداریم، افزود: استمهال بدهی سرمایه گذاران حوزه گردشگری  مهم ترین درخواست ما از دولت است چرا که درآمد فعالان این بخش از جمله ما به شکل قابل ملاحظه و باورنکردنی کاهش پیدا کرده است.

احمدی همچنین گفت: با وجود مصوبه دولت مبنی بر استمهال بدهی مشاغل آسیب دیده و با وجود آنکه خسارت ۱۰۰ درصدی از بابت کرونا دیده ایم اما به دلیل عدم همکاری سیستم بانکی موفق به استفاده از امتیازات درنظرگرفته شده نشدیم.

وی اظهار داشت: گردشگری با هزینه های بسیار کمتر نسبت به سایر بخش ها قادر به اشتغالزایی برای جوانان و درآمدزایی برای کشور است و کرونا نباید باعث شود که ظرفیت های این بخش و امکان درآمدزایی آن برای نقاط پرجاذبه به ویژه مناطق روستایی به فراموشی سپرده شود.

این فعال بخش گردشگری گفت: با تدوام کرونا و پیش بینی ناپذیر بودن پایان آن، این اصل در بین حاکمیت و جامعه باید پذیرفته شود که به شرط رعایت پروتکل های بهداشتی و خودمراقبتی می توان مسافرت کرد.

اما و اگرهای فعالیت تاسیسات گردشگری و برگزاری تورهای مسافرتی در دوران کرونا

نادر محمدی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تاسیسات گردشگری در کشور و استان تعطیل نیستند و برای فعالیت تابع ضوابط تعیین شده از سوی ستاد ملی مقابله و پیشگیری از کرونا هستند، اگرچه به واسطه شیوع کرونا و تداوم آن از حجم فعالیت آنها تا حد زیادی کاسته شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر امکان برگزاری تورهای مسافرتی از مبدا استان های دیگر به قزوین وجود دارد و در همین ایام فعلی شاهد برگزاری تورهای یکروزه و دو روزه به قزوین هستیم.

این مسوول همچنین گفت: در بین مشاغل موجود بخش گردشگری بیشترین آسیب و زیان متوجه دفاتر خدمات مسافرتی بوه ویژه تورگردان ها شده و رعایت مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا به عنوان یک الزام که منجر به بسته شدن برخی اماکن تاریخی مانند آب انبارها شده بر کاهش برگزاری تورها به مقصد قزوین تاثیر گذاشته شده است.

محمدی اظهار داشت: در شرایط فعلی و تداوم کرونا مانور ما بیشتر بر روی برگزاری تورهای طبیعت گردی است که در آن می توان با شرایط بهتری پروتکل های بهداشتی را رعایت کرد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی البته برگزاری تورهای مسافرتی مخالفانی نیز دارد و موضوع چالش برانگیزی است اما سعی وزارتخانه ما و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین بر حفظ فعالیت تاسیسات گردشگری ولو با حجم اندک و به شکل حداقلی است و مخالف تعطیلی واحدهای گردشگری هستیم.

وی با بیان اینکه قبول داریم تسهیلات در نظرگرفته شده برای واحدهای گردشگری پاسخگوی حجم بالای خسارت های وارد شده به آنان نیست،افزود: با همین رویکرد اصرار داریم که با رعایت پروتکل های بهداشتی و دستورالعمل های ستاد ملی مقابله با کرونا، تاسیسات گردشگری باید به فعالیت خود ادامه دهند.

این مسوول گفت: تعطیلی واحدهای گردشگری به صلاح نیست و بر حجم بیکاری ها می افزاید در صورتی که زمانی نیز برای پایان کرونا متصور نیست و ما باید خود را با شرایط پیش آمده وفق دهیم.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار