gardeshban.ir

قلعه ارزروم (به انگلیسی: Erzurum Castle) که محلی ها آن را ارزروم کالیسی نیز می نامند، دژی است کهن و تماشایی برفراز تپه ای در مکانی دنج و دورافتاده واقع در مرکز شهر دیدنی ارزروم که بدلیل برخورداری از ارزش فرهنگی و تاریخی فراوان به یکی از جاهای دیدنی و اماکن گردشگری کشور دلفریب و شگفت انگیز ترکیه مبدل شده است.
کد خبر: ۳۰۹۹۱
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۹-1399 June 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
این قلعه باستانی که نمای آن در طول تاریخ دستخوش تغییرات بسیاری گشته، دیرینه ای کهن و قدمتی ۱۵۰۰ ساله دارد و جزو اماکن گرانبهای تاریخی شهر زیبای ارزروم به حساب می آید. سبک معماری جذاب و نمای سنگی و خاص قلعه ارزروم موجب گردیده که بسیاری از خریداران بلیط هواپیما ترکیه برای تماشای زیبایی های کم نظیر این دژ تماشایی، سری نیز به شهر باستانی ارزروم بزنند و از نزدیک تماشای جلوه باشکوه و دلربای آن باشند.

قلعه ارزروم از جاذبه های تاریخی و کهن ترکیه/عکس

چرا بازدید از قلعه ارزروم پیشنهاد می شود؟

از کهن ترین دژهای منطقه ارزروم و حتی کشور ترکیه به حساب می آید.

از نمای مسحورکننده و باشکوهی برخوردار است و منظره سراسرنمایی از شهر دیدنی ارزروم به بازدیدکنندگان عرضه می دارد.

اطلاعات ارزشمند تاریخی و فرهنگی فراوانی در مورد معماری و سبک زندگی مردم این منطقه به بازدیدکنندگان ارائه می کند.

از بخش های جذاب و متنوعی که هرکدام در دوران تاریخی متفاوت احداث گردیده و تکامل یافته اند، تشکیل شده است.

تاریخچه قلعه ارزروم

موقعیت مکانی قلعه ارزروم از لحاظ استراتژیکی بسیار حائز اهمیت است، چرا که یافته های تاریخ شناسان براین امر دلالت دارد که در گذشته و قرن ها پیش از آنکه قلعه ارزروم احداث گردد، سازه دفاعی دیگری در این مکان وجود داشته است. 

این سازه که به اعتقاد بسیاری از مورخان در دوران حکمرانی اورارتوییان در این مکان احداث گردیده، در طول تاریخ توسط اقوام مختلفی از قبیل پارس ها، رومی ها، عرب ها، آشوری ها و ساسانیان دست به دست شده و ویران گردیده است. 

اما قلعه ارزروم -بنا بر مستندات باستان شناسان در سال ۴۱۲ میلادی و تحت فرمان امپراتوری بیزانسی به نام تئودوسیوس دوم احداث گردید. این دژ در قرن یازدهم به دست خاندان بنی سلدق افتاد و درست در همان زمان مناره واقع در بخش جنوب غربی قلعه احداث گردید.

قلعه ارزروم در هر دوره از تاریخ قربانی ویرانی های شدیدی شد، تا جایی که این دژ ویژگی خود را به عنوان مکانی تدافعی از دست داد و به انباری برای ذخیره آذوقه مبدل گشت. در قرن نوزدهم بود که بخشی از نمای سنگی زیبای آن تخریب شد تا از سنگ های آن برای ساخت و مرمت استحکامات دفاعی دیگری در آنسوی شهر استفاده گردد. متاسفانه این امر موجب شد که بخش فوقانی مناره آن سقوط کند و ویران شود. بعدها مناره قلعه ارزروم مجددا بازسازی شد و ساعت بزرگی نیز به آن افزوده گشت.

قلعه ارزروم از جاذبه های تاریخی و کهن ترکیه/عکس

ویژگی های قلعه ارزروم

قلعه ارزروم بدلیل اتصال به دیوارهای بخش شمال غربی شهر ارزروم، به خوبی از این بخش در برابر حملات بیگانگان دفاع می کرد. این قلعه در گذشته به ۸ برج بلندقامت نگهبانی مجهز شده بود که امروزه متاسفانه تعداد اندکی از آن برج های مرتفع باقی مانده و اکثرشان براثر گذر زمان و حملات پی در پی مهاجمان تخریب گشته اند. در حال حاضر قلعه ارزروم از دژی داخلی و حیاطی بیرونی تشکیل شده است. گفتنی است که دیوارهای ۲.۵ متری شهر که در گذشته مانعی بزرگ برای جلوگیری از نفوذ بیگانگان به شهر به حساب می آمد، با دروازه و برج هایش به کلی تخریب شده است.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از قلعه ارزروم چقدر است؟

هزینه بازدید از قلعه ارزروم بسیار اندک است. در حقیقت دیدنی های زیادی در بخش داخلی قلعه برای تماشا وجود ندارد، اما سبک معماری خاص قلعه و همچنین تاریخ ارزشمندی که این مکان در دل خود نهفته، برای شیفتگان تاریخ و فرهنگ مردم ترکیه حائز اهمیت است. ناگفته نماند که زمان پیشنهادی بازدید از این قلعه حدود ۳۰ دقیقه است.

فصل مناسب برای بازدید از قلعه ارزروم چه زمانی است؟

بهترین زمان بازدید از قلعه ارزروم برای انجام فعالیت هایی در محیط باز، زمانی بین ماه های جولای تا آگوست است. ارزروم در این زمان از سال، آب و هوایی بسیار مساعد و مطبوع دارد.

چگونه به قلعه ارزروم برویم؟

قلعه ارزروم در شهر ارزروم و در خیابان کیرکلار واقع شده است. بنابراین برای دسترسی به آن باید ابتدا وارد خیابان ینی کاپی شوید و پس از مدتی رانندگی و دسترسی به میدان ارزروم، به سمت چپ آن و به داخل خیابان کامهوریت بپیچید. چند متر جلوتر در سمت راست، خیابان ابو ایشاک پیش چشمان شما ظاهر می شود. امتداد این خیابان به خیابان کیرکلار، جایی که قلعه ارزروم درست در روبروی آن قرار گرفته، منتهی خواهد شد.

در نزدیکی قلعه ارزروم از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

مدرسه منار دوقلو: ۲۰۰ متر
سه مقبره: ۴۵۰ متر
مسجد لاله مصطفی پاشا: ۴۵۰ متر
مدرسه تاریخی یاقوتیه: ۵۵۰ متر
مجسمه ننه هاتون: ۹.۷ کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی قلعه ارزروم برای اقامت وجود دارد؟

هتل دیلاور: ۷۵۰ متر
اقامتگاه اتل پولات: ۸۰۰ متر
هتل گرند هیتی: ۸۵۰ متر
هتل بوتیک رافو: ۱ کیلومتر
اقامتگاه اوتل کاروانسرا: ۱ کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به قلعه ارزروم هستند؟

رستوران سنت کاداییف: ۲۰۰ متر
رستوران مانگال کباب: ۲۲۰ متر
رستوران سولن پاستا سالونو: ۲۳۰ متر
رستوران کوماگنه: ۳۰۰ متر
رستوران آدرس لوکانتاسی: ۵۰۰ متر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار