gardeshban.ir

فریجیا، کشور پادشاه میداس در ترکیه بدون شک یکی از بی‌نظیرترین آثار باستانی این کشور به‌شمار می‌رود که متاسفانه طی سال‌های گذشته هیچ اقدامی برای حفاظت و نگهداری از آن انجام نشده و هم‌اکنون فعالان این حوزه خواستار حمایت و کمک جهانیان در این زمینه شده‌اند.
کد خبر: ۳۱۰۵۲
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹-1399 June 19
گردشبان (gardeshban.ir) :
Phrygia نام منطقه‌ای در ترکیه است که در سال 1200 قبل از میلاد مردم Phrygians در آن زندگی می‌کردند و به دلیل نوع بافت تاریخی خود ظرفیت بسیار بالایی برای جذب توریست دارد. طی این سال‌ها چندین مجموعه تصمیم به اجرای برنامه‌های حفاظت و نگهداری از این سایت فرهنگی گرفتند که متاسفانه به سبب رقابت‌های منفعت طلبانه‌ای که ایجاد شد، موفق به انجام این کار نشدند.

در سال‌های اخیر هیچ حفاری جدیدی در منطقه انجام نشده و اقداماتی که می‌تواند به نگهداری و حفاظت از آن کمک کند، نیز صورت نگرفته است. بنابراین بسیاری از کارشناسان میراث فرهنگی ترکیه این آثار باستانی را در معرض خطر نابودی می‌دانند و از کل جهانیان خواستار حمایت و کمک در این زمینه شده‌اند.

این در حالی است که مسئولان ترکیه هیچ اقدامی برای ساخت جاده‌های مناسب به‌منظور دسترسی توریست‌ها و بازدیدکنندگان به این سایت انجام نداده‌ و حتی کوچکترین طرح و برنامه‌ای که بتواند به توسعه این آثار باستانی کمک کند نیز در دستور کار خود قرار نداده‌اند.

از این رو کارشناسان و متخصصان حوزه معتقدند که شاید یک دلیل سیاسی یا لجاجت‌های مسئولان باعث شده که این اثر باستانی رها شود و هیچ گونه اقدامی برای حفاظت و نگهداری از آن انجام نشود. درحالیکه اگر شرایط بازدید توریست‌ها و علاقه‌مندان از این اثر فراهم شود، آنگاه هم به لحاظ مادی و هم معنوی می‌تواند سودآوری قابل قبولی برای ترکیه به دنبال داشته باشد.

نکته جالب توجه اینجاست که ساکنان آن منطقه و روستاییان هم درخواست دارند که مراحل حفاظت و حتی بازسازی بخش‌هایی از این اثر باستانی هرچه زودتر آغاز شود تا جهانیان با این سایت ارزشمند آشنا شده و به سوی آن جذب شوند. از این رو درخواست کمک از جهانیان تنها به کارشناسان و فعالان این حوزه ختم نمی‌شود، بلکه مردم آن منطقه نیز خواستار این موضوع شده و با یکدیگر متحد شده‌اند.

لازم به ذکر است که حفاظت و بازسازی این اثر باستانی می‌تواند توسعه اقتصادی آن منطقه را نیز به دنبال داشته باشد و شرایط معیشتی مردم روستا را نیز بهبود بخشد. از این رو چنین اقدامی برای مردم هم بسیار مفید خواهد بود و می‌تواند زندگی آن‌ها را متحول کند.
  
 
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار