gardeshban.ir

موزه ریکس یا ملی آمستردام معروف به موزه امپراتوری در شهر آمستردام هلند قرار دارد که به عنوان بزرگ‌ ترین موزه هلند و غنی ترین موزه اروپا شناخته می شود.
کد خبر: ۳۱۱۰۷
تاریخ انتشار : جمعه ۲۱ شهريور ۱۳۹۹-1399 June 21
گردشبان (gardeshban.ir) :

این موزه به آثار فرهنگی و هنری اختصاص دارد که در میدان موزه آمستردام قرار گرفته و با ۸۰۰۰ اثر هنری یکی از ارزشمندترین بناهای هلند شناخته شده است. همواره در طول سال به طور میانگین یک میلیون بازدیدکننده از سراسر دنیا از این موزه باشکوه بازدید می کنند. این موزه مجموعه ای از شاهکارهای هنری دوران طلایی هلند در قرن ۱۷ میلادی است. با خرید بلیط هواپیما و سفر به شهر آمستردام می توانید نقاشی معروف نگهبان شب اثر رمبرانت و برخی نقاشی های مشهور دیگر مانند دختر شیرفروش و زنی در حال نامه‌ خواندن را در این موزه تماشا کنید؛ این نقاشی ها انعکاسی از تاریخچه و هویت هلند هستند.
موزه ریکس آمستردام

تاریخچه موزه ریکس آمستردام


دولت هلند در سال ۱۷۹۵ برای نگهداری از میراث ملی کشور در شهر لاهه موزه ای براساس موزه لوور پاریس بنا کرد ولی چندین سال بعد به دلیل برخی مشکلات در نگهداری آثار این موزه و برخی عوامل سیاسی تصمیم بر آن شد تا موزه به آمستردام منتقل شود. برای طراحی و ساخت این موزه نیز دو مسابقه برگزار شد که در دومین رقابت، معمار معروف هلندی به نام پیر کایپرش برنده اعلام شد. وی ساختمانی به سبک گوتیک و کلاسیک طراحی کرد که بعد از حدودا یک دهه در سال ۱۸۸۵ ساخت و ساز تکمیل شد و موزه ملی یا موزه ریککس آمستردام نام گرفت و به طور رسمی بازگشایی گردید.
برجسته ترین آثار این موزه مربوط به عصر طلایی هلند است که مربوط به سال های ۱۶۲۰ تا ۱۶۸۰ میلادی هستند؛ مانند مبلمان مجلل با خاتم‌ کاری سه بعدی، ظروف سفالی و چینی، سه خانه‌ عروسکی و اشیای مانده از کشتی هلندی مانند کفش ‌های چرمی خدمه، ابزارآلات، سطل‌ها و آلات موسیقی. Rijksmuseum در سال ۲۰۱۳ مورد بازسازی کامل قرار گرفت و درهای این مجموعه باری دیگر به روی بازدیدکنندگان باز شد.
موزه ریکس آمستردام

معماری موزه ریکس آمستردام


این موزه باشکوه توسط معمار مشهوری به نام پیر کایپرز (Pierre Cuypers) طراحی شده و در سال ۱۸۸۵ میلادی بازگشایی شده است. بعد از اتمام ساخت این موزه به دلیل استفاده از معماری به سبک رنسانس و گوتیک مورد انتقاد قرار گرفت اما هنوز هم بعد از ۱۳۰ سال همانند سال های اول پابرجاست و مجسمه ای نمادین از کایپرز در حال تماشای این اثر هنری در مقابل ساختمان قرار دارد. این بنا در بین سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت اما ساختار اصلی آن دست نخورده باقی مانده است و اینکه در حین مرمت یک سالن ورودی بزرگ با سقفی شیشه‌ ای و گذرگاهی برای دوچرخه سواران در زیر این موزه تعبیه شده است.
موزه ریکس آمستردام

بخش های مختلف موزه ریکس آمستردام


موزه ریکس آمستردام شامل چهار طبقه است و به طرز شگفت انگیزی از صفر تا سه شماره‌ گذاری شده است و برای بازدید آثار به ترتیب تاریخ خلق آنها باید از طبقه صفر یعنی تالار ورودی شروع کنید و آثار مربوط به قرون وسطی را بازدید کرده، سپس برای دیدن آثار قرن هفدهم به طبقه اول بروید و باری دیگر به طبقه پایین برگشته و آثار مربوط به قرن هجدهم و نوزدهم را مشاهده کنید. در نهایت برای دیدن آثار قرن بیستم به دو طبقه‌ آخر رفته و از تماشای این همه عظمت لذت ببرید. قسمتی به نام گالری تجلیل وجود دارد که نقش نشان دادن نگهبان شب را دارد. آثار ارزشمندی از چین، ژاپن، اندونزی، هندوستان، تایلند، ویتنام نیز در این موزه نگهداری می شوند.
بخش دیگری از موزه مربوط به اتاق پذیرایی هارلم است که توسط آبراهام ون‌ در‌ هارت کاملاً کلاسیک و هماهنگ چیده شده اند، اما هرکدام به کشور مختلفی مربوط می شود؛ مانند نمای شومینه از ایتالیا ، فرش از بلژیک ، مبلمان از آمستردام، منبت کاری از فرانسه و لوسترها از انگلستان آورده شده اند. همچنین اتاقی برای بازرگان به نام ویلم فیلیپس کوپس طراحی شده تا از مهمانان آن دوران استقبال کنند. در حین بازدید از این اتاق ها نوای موسیقی کلاسیک به گوشتان خواهد خورد، گویی در قرن هجدهم قدم می گذارید. علاوه بر اینها، کتابخانه کایپرز به عنوان بزرگ ‌ترین و قدیمی‌ ترین کتابخانه‌ هنر و تاریخ هلند در این موزه قرار دارد، حتی بعد از بازسازی موزه به همان شکل سابق نگه داشته شده است، فضای این موزه بسیار آرام بوده و بازدیدکنندگان می توانند در این فضای جذاب به مطالعه بپردازند.
این قسمت های گفته شده مربوط به بخش های داخلی موزه هستند، در فضای بیرونی موزه نیز فضای سبز اطراف بسیار تماشایی هستند و مجسمه‌ های هنرمندانی مانند کالدر و مور در این قسمت قرار دارند. همینطور این باغ در فصل های بهار و تاستان با گل‌ های رنگارنگ فضای دلپذیری ایجاد می کنند.
موزه ریکس آمستردام

بهترین زمان بازدید از موزه ریکس آمستردام


اگر با خرید بلیط هواپیما آمستردام قصد بازدید از این مکان هیجان انکیز را دارید بهتر است بدانید به خاطر روبرو نشدن با شلوغی جمعیت بهتر است قبل از ساعت ۱۱ صبح یا بعد از ساعت ۳ بعدازظهر به بازدید این موزه بروید، همچنین به خاطر معطل نشدن در صف های خرید بلیط ورودی می توانید بلیط را به صورت آنلاین از سایت موزه ریکس خریداری کنید.

نحوه دسترسی به موزه ریکس


در هر قسمت از شهر آمستردام می توانید به تاکسی و ماشین های کرایه ای دسترسی داشته باشید اما اگر می خواهید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید می توانید در ایستگاه مرکزی قطار سوار خط ۲ یا خط ۵ تراموا شوید و در ایستگاه Hobbemastraat پیاده شوید، اما اگر از مسیری دورتر از ایستگاه مرکزی قطار اقامت دارید، می توانید از خطوط ۶، ۷ یا ۱۰ استفاده کنید و در ایستگاه Spiegel Grachtاز قطار پیاده شوید. برای استفاده از اتوبوس نیز باید از خطوط ۱۷۰ ، ۱۷۲ و ۱۴۵ استفاده کنید و در ایستگاه Hobbemastraat پیاده شوید.

ساعت و هزینه بازدید


برای بازدید از این موزه می توانید از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر مراجعه کنید و بلیط ورودی تهیه کنید.

جاذبه های دیدنی نزدیک به موزه ریکس آمستردام


وندلاپارک: ۳۵۰ متر
موزه اشتدلیک آمستردام: ۱.۶ کیلومتر
سیناگوگ پرتغالی: ۴ کیلومتر
میدان سد: ۵.۸ کیلومتر
پته توچینسکی: ۶.۶ کیلومتر
آدام تورن: ۹.۳ کیلومتر

رستوران های نزدیک به موزه ریکس آمستردام


رستوران شرپا: ۳۵۰ متر
کافه رستوران غذای دریایی: ۷۰۰ متر
رستوران زا زا: ۸۰۰ متر
رستوران پاتچکا: ۹۰۰ متر
رستوران داقاپ: ۱ کیلومتر

هتل های نزدیک به موزه ریکس آمستردام


هتل موزه آپولو: ۱۶۰ متر
هتل کورنلیز: ۲۵۰ متر
هتل سنترال پارک: ۲۶۰ متر
هتل مکس براون: ۶۰۰ متر
هتل آقای آلبرت: ۷۵۰ متر


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار