gardeshban.ir

محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران می گویند: در مورد تزریق واکسن هایی که از ویروس زنده ضعیف شده تهیه شده‌اند نگرانی‌هایی وجود دارد. هر یک از واکسن‌های تحت آزمایش کرونا عوارضی مانند خستگی، تب، سردرد، درد عضلانی یا درد محل تزریق داشته‌اند اما هیچکدام از واکسن‌ها، تهدیدکننده زندگی نبوده‌اند.
کد خبر: ۳۱۱۱۷
تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۹-1399 June 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد واکسن کرونا هم باعث ابتلا و مرگ افراد شود، می‌گویند: واکسن‌های کووید که در مرحله آزمایش هستند، از انواع گوناگونی شامل پروتئین، RNA، DNA و ویروس‌های تضعیف شده تشکیل شده‌اند.

واکسن‌هایی که از ویروس زنده‌ی ضعیف‌ شده تشکیل شده‌اند، اغلب به آزمایش ایمنی گسترده‌تری نیاز دارند. در مورد این نوع از واکسن‌ها برای افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند، نگرانی وجود دارد. نتایج آزمایش‌های حاصل از واکسن‌هایی که توسط محققان در دست تهیه هستند، نشان می‌دهد همه واکسن‌ها عوارض جانبی دارند.

هیچکدام از این واکسن‌ها هنوز برای استفاده گسترده مورد تایید قرار نگرفته‌اند و آزمایش‌های بیشتری لازم است،‌ اما واکسن‌هایی که به مرحله مطالعه انسانی رسیده‌اند، عموما پاسخ ایمنی به ویروس ایجاد کرده‌اند. هر یک از این واکسن‌ها عوارضی مانند خستگی، تب، سردرد، درد عضلانی یا درد در محل تزریق داشته‌اند و طیف وسیعی از اثرات جانبی وجود داشت.

شواهد نشان می‌دهد ۷ تا ۱۰ روز بعد از تزریق واکسن کرونا به افراد داوطلب، افراد علامت تب را تجربه کرده‌اند اما هیچ کدام از واکسن‌ها تهدیدکننده زندگی نبودند.

در مورد واکسنی که در دانشگاه آکسفورد در حال آزمایش است، حدود ۷۰ درصد از شرکت‌کنندگان، خستگی، ۶۸ درصد سردرد، ۶۰ درصد درد عضلانی، ۵۶ درصد لرز و ۱۸ درصد تب را گزارش کرده‌اند.

علائم این واکسن از خفیف تا شدید متغیر است. البته نسبت به تایید واکسن‌ها از لحاظ کارایی و ایمنی در سطح دنیا حساسیت‌های زیادی وجود دارد و علاوه بر نهادهای ملی کشورها که تایید واکسن‌ها را بر عهده دارند، توصیه‌ها و نظارت‌های نهادهای بین‌المللی نظیر یونیسف و سازمان جهانی بهداشت به کشورها در راستای تعیین بی‌خطری و کارایی واکسن‌ها کمک‌های فنی و مشاوره‌ای می‌دهند.

در کشور ما نیز معاونت بهداشت و سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت به ارزیابی و تایید واکسن‌ها می‌پردازند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار