gardeshban.ir

کاخ موزه رامسر، یکی از جذاب‌ ترین و متفاوت ‌ترین جاذبه‌ های دیدنی شهر رامسر و شمال کشور است که هرساله توسط گردشگران تور رامسر و سایر میهمانان این شهر مورد بازدید قرار می‌ گیرد.
کد خبر: ۳۱۱۲۱
تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۹-1399 June 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
رامسر یکی از شهرهای شمالی ایران با طبیعت مسحورکننده‌ ای که دارد در بین گردشگران از محبوبیت خاصی برخوردار است.

در کنار جاذبه ‌های طبیعی رامسر، جاذبه ‌های تاریخی بسیاری مانند کاخ ها، قلعه ها و پل ‌ها به چشم می ‌خورند که هر کدام از آن‌ ها ما را با بخشی از تاریخ این شهر بیشتر آشنا می‌ کنند. شهر رامسر به علت اینکه در زمان پهلوی اول و دوم یک اقامتگاه خانوادگی پادشاهی بوده‌ است، دارا ی بناها و آثار تاریخی مشهور زیادی است. کاخ موزه رامسر با نام های دیگری همچون کاخ سلطنتی رامسر، کاخ مرمر، باغ رامسر، کاخ موزه مرمر و تماشاگه خزر شناخته می شود. کاخ موزه رامسر، با معماری زیبا وترکیبی از تابلوها و آثار هنری متنوع و اشیاء آنتیک و مبلمان درجه‌ یک به یکی از آثار جذاب و دیدنی رامسر تبدیل شده است.

اگر قصد تهیه بلیط هواپیما و سفر به رامسر را داشته باشید، توصیه می شود که بازدید از این کاخ موزه زیبا را از دست ندهید.



چرا بازدید از کاخ موزه رامسر پیشنهاد می شود؟


کاخ موزه رامسر یکی از نفیس ‌ترین آثار دوران پهلوی در شمال ایران است.

یکی از جالب ترین و متنوع ترین باغ های ایران را دارد.

مجموعه ای متنوع از موزه ها را در خود جای داده است.

در سال ۱۳۹۰ به عنوان پر بازدید ترین موزه ایران انتخاب شد.

معماری خاص و زیبای این کاخ نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

می توانید با بازدید از این مجموعه، عکس های زیبایی را ثبت کنید.

کاخ موزه رامسر،از جذاب‌ ترین جاذبه‌ های دیدنی شهر+عکس

تاریخچه کاخ موزه رامسر

کاخ موزه رامسر به دستور رضاشاه پهلوی بین سال های ۱۳۱۲ تا ۱۳۱۶ ساخته شد تا جهت استراحتگاه خاندان سلطنتی مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از سنگ مرمر، وجود ۴ ستون مرمری و دو ببر مرمری باعث شد تا به این بنا عنوان کاخ مرمر را بدهند. کاخ مرمر رامسر تا انقلاب سال ۱۳۵۷ به عنوان اقامتگاه موقت و چند روزه خاندان پهلوی استفاده می ‌شد، تا اینکه بعد از انقلاب مالکیت آن به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی رسید. 

در سال ۱۳۵۸ تنها به مدت ۴۵ روز بازدید از کاخ برای عموم بازگشایی شد و پس از آن به دلیل مسائل امنیتی به مدت ۲۱ سال درهای آن را بسته نگاه داشتند. در این زمان اقلام داخل کاخ را جهت نگهداری به تهران انتقال دادند. 

در اواخر سال ۱۳۷۷ بود که پرونده ثبت ملی کاخ رامسر تهیه شد و در نهایت باغ رامسر و مستحدثات واقع در آن در اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. پس از یک سال مرمت و آماده سازی، در سوم اسفند ۱۳۷۹ در این کاخ به روی عموم باز شد تا علاقه مندان کاخ استراحتی رامسر و آثار متعلق به این کاخ را ببینند و به پژوهش روی آثار متنوع مربوط به حوزه حاشیه دریای خزر در آن بپردازند. 

درحال حاضر این کاخ موزه تحت عنوان تماشاگه خزر به موزه‌ ای برای بازدید عموم تبدیل شده است. از این رو کسانی که بلیط هواپیما رامسر را خریداری می‌کنند نیز حتما سری به این موزه می‌زنند.

کاخ موزه رامسر،از جذاب‌ ترین جاذبه‌ های دیدنی شهر+عکس

معماری کاخ موزه رامسر

یک تیم ایرانی آلمانی نظارت‌ کننده معماری هوانس اونیک غریبیان برای ساخت این باغ با زیر بنای حدود ششصد متر بوده ‌اند. یک سند دیگر هم وجود دارد که معماری کاخ را به استاد ابوالقاسم واثقی نسبت می ‌دهد. شکل عمارت مستطیلی بوده و دارای یک هال و تالار مرکزی و ۲ اتاق بزرگ درطرفین و حمام و سرویس بهداشتی است. 

در و پنجره ها چوبی بوده و جنس کف اتاق از تخته است. ارتفاع کف کرسی بنا ۲ متر است و محوطه تحتانی کاخ رامسر خالی است که بدین ترتیب یک طبقه زیرزمین به وجود آمده است ولی بازدید از زیرزمین کاخ امکان پذیر نیست. در سقف اتاق‌ های اصلی و ورودی، گچ ‌بری ‌های زیبایی از تمثیل‌های گیاهان و حیوانات و انسان (زنان) وجود دارد. این طرح‌ ها، یاد آور هنر هنرمندان یونانی است. راه ورود به عمارت به صورت منحنی بر پایه قاعده حجاب در معماری ایرانی است.

کاخ موزه رامسر،از جذاب‌ ترین جاذبه‌ های دیدنی شهر+عکس

سنگ مرمر سفید استفاده بسیاری در ساخت این بنا داشته ‌است. همه سنگ مرمر های استفاده شده در نمای کاخ، سنگ مرمر رگه ‌دار اونیک مشهدی هستند و قطر هر کدام ۳۰ سانتی ‌متر است. همچنین در جبهه جنوب کاخ سلطنتی رامسر که راه دیگر ورود به کاخ است، دو ببر مرمری در دو سمت پلکان پشت کاخ وجود دارد که باعث شده تا به این بنا عنوان کاخ مرمر را بدهند. تندیس مادر و کودک، یکی از مجسمه ‌های قابل ‌توجه در موزه است.

در حوض آبی رنگی که جلوی کاخ وجود دارد، تعدادی ماهی خاویار جهت تزیین نگهداری می ‌شوند. درخت کاجی معروف به کاج کاشفی به بلندای۲۳ متر در محوطه جلوی کاخ وجود دارد که در سال۱۳۹۲ کاشته شده ‌است. حوض مدوری در جلوی کاخ رامسر احداث شده که گویی جزئی از بناست و پس از طی حدود یازده پله بالاتر از حوض به ورودی اصلی از شمال می رسید. عرض پله های ورودی شمالی که جهت ورود به کاخ تعبیه شده، از پایین به بالا کم شده و جلوه خاصی به کاخ رامسر داده است.

کاخ موزه رامسر،از جذاب‌ ترین جاذبه‌ های دیدنی شهر+عکس

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید

برای بازدید از این مجموعه باید بلیط ورودی تهیه کنید. زمان بازدید از کاخ موزه رامسر همه روزه به جز ایام سوگواری از ساعت ۹ صبح الی ۸ عصر است. بازدید از این مجموعه حداقل به دو ساعت زمان نیازمند است.

نحوه دسترسی به کاخ موزه رامسر

مسیر دسترسی به کاخ موزه رامسراز طریق خیابان شهید رجایی رامسر به آسانی میسر است که می توانید با تاکسی یا خودروی شخصی به راحتی خود را به آن جا برسانید.

بهترین زمان سفربه رامسر

بهترین زمان سفر به رامسر از نظر آب ‌و‌هوا، فصل بهار (مخصوصا اواسط اردیبهشت) و اوایل پاییز است.

مکان ها و جاذبه های دیدنی نزدیک کاخ موزه رامسر

پارک ملی رامسر: ۱.۶ کیلومتر
بازار سنتی رامسر: ۲.۵ کیلومتر
بلوار معلم: ۳.۳ کیلومتر
پلاژ ساحلی: ۳.۷ کیلومتر

هتل های نزدیک کاخ موزه رامسر

هتل پارسیان رامسر: ۵۵۰ متر
هتل بزرگ رامسر: ۶۰۰ متر
هتل گردان رامسر-رمک: ۱.۵ کیلومتر
هتل آپارتمان ترنج: ۲.۷ کیلومتر
هتل نازیا: ۳.۶ کیلومتر

رستوران های نزدیک کاخ موزه رامسر

رستوران سینا: ۵۵۰ متر
رستوران فرشتگان: ۶۰۰ متر
کافه رستوران گوستو: ۱.۸ کیلومتر
رستوران برادران: ۱.۸ کیلومتر
رستوران عطاویچ: ۲.۹ کیلومتر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار