gardeshban.ir

با اعلام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مبنی بر این‌که در آستانه امضا توافق‌نامه لغو ویزای سفرهای گروهی با روسیه است؛ این سئوال مطرح می‌شود که آیا پس از این توافق، شهروندان دو کشور بدون ویزا می‌توانند به ایران و روسیه سفر کنند؟
کد خبر: ۳۱۱۴۵
تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۹-1399 June 22
گردشبان (gardeshban.ir) :

مصطفی سروی، عضو هیات‌ مدیره جامعه تورگردانان ایران و نائب‌ رئیس دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران که در بازار گردشگری روسیه فعال است، در این‌باره گفت: لغو روادید گروهی فقط شامل حال مسافرانی خواهد شد که خدمات کامل تور روسیه و ایران را از آژانس مسافرتی خریداری کنند. نوع این لغو روادید مثل ترکیه نیست که امکان سفر بدون ویزا را برای همه فراهم کرده است.

او اضافه کرد: اولین بار در فروردین سال ۱۳۹۶ بود که موضوع لغو ویزای گروهی بین ایران و فدراسیون روسیه مطرح شد، موضوعی که دو کشور طی توافق‌نامه‌ای برای تسهیل روند سفر امضا کردند و مقرر شد دو طرف با بررسی و پیگیری، آن را نهایی و اجرا کنند.

او افزود: اما از آن زمان تاکنون که بارها تاریخ امضا آن توافق‌نامه، نهایی و به دلایلی کنسل شده، دیگر جزییات دقیقی عنوان نشده و همین موضوع باعث شده مردم و حتی بعضی از شرکت‌های گردشگری تصور کنند دیگر ویزا برای ورود به روسیه نیاز نیست و از تاریخ اجرای این تفاهم‌نامه می‌توانند همانند کشور ترکیه با خرید بلیت آزادانه بین ایران و روسیه تردد کنند.

سروی گفت: اگر بخواهیم به اصل این تفاهم‌نامه که در اصل توافق بر تسهیل سفرهای توریستی است و روسیه با کشورهای مختلفی به امضا رسانده است، بپردازیم باید بگویم در این تفاهم مقرر شده که دو طرف شرکت‌هایی را به یکدیگر معرفی کنند، این شرکت‌ها نیز بسته‌های سفر به کشور خود را تهیه کنند و در اختیار شرکت‌های مقابل قرار دهند تا مسافران بتوانند با خرید هر یک از این بسته‌های سفر از دریافت ویزا معاف شوند و از آن طرف شرکت‌ها متعهد هستند اسامی مسافرانی را که این بسته‌های سفر را انتخاب کرده‌اند در گروه‌های ۵ تا ۵۰ نفره همراه با تعهد به طرف روبه‌رو برای هماهنگی با پلیس مرزی قبل از سه روز اداری تا تاریخ پرواز ارسال کنند.

او اضافه کرد: تاریخ سفر و ورود و خروج مسافران در هر یک از این گروه‌ها باید یکسان باشد و از یک برنامه سفر استفاده کنند.

عضو هیات‌مدیره جامعه تورگردانان ایران اظهار کرد: این تفاهم‌نامه هنوز نکاتی دارد که حائز اهمیت است و  باید مشخص شود فهرست شرکت‌ها با چه ضوابطی انتخاب می‌شود، چه تمهیداتی معین شده که انحصار و گران شدن بسته‌های سفر بر عکس آن‌چه ذات این توافق است، اتفاق نیفتد.

سروی به دغدغه دیگری اشاره کرد و افزود: فهرست آژانس‌هایی که به این منظور انتخاب خواهند شد، در چه بازه زمانی به‌روز رسانی می‌شود تا امکان ورود شرکت‌های جدید مهیا شود و اگر این زمان به نظر در کوتاه‌مدت اتفاق نیفتد، قطعا نارضایتی شرکت‌ها را در بر خواهد داشت.

ایسنا نوشت، ایران و روسیه به تازگی اولین نشست کمیته فنی مشترک همکاری‌های گردشگری را با موضوع برنامه اجرایی توافق‌نامه مسافرت گروهی بدون روادید بین دو کشور برگزار کرده‌اند که مدیرکل دفتر تبلیغات و بازاریابی گردشگری کشورمان از توافق طرفین برای اجرای این برنامه خبر داده است. علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز چندی پیش خبر داد که تا پایان همین ماه (شهریور ۹۹) برای امضای توافق‌نامه لغو روادید سفرهای گروهی به روسیه سفری خواهد داشت. مدیرکل دفتر تبلیغات و بازاریابی گردشگری زمان دقیقی را برای سفر هیات ایرانی اعلام نکرده اما گفته که به‌زودی این سفر با هدف تقویت روابط گردشگری دو کشور انجام خواهد شد.
 

پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار