gardeshban.ir

تاریخ غنی گیلان حتی در طبیعت آن هم ریشه دوانده است و تلفیق این دو عنصر نتیجه جذابی را به وجود آورده است.
کد خبر: ۳۱۱۵۹
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۹-1399 June 23
گردشبان (gardeshban.ir) :
غار دربند رشی که یکی از برجسته ترین جاذبه های گیلان و شهر رودبار است که در جنوب رشت قرار گرفته است و در واقع یکی از اولین سکونتگاه های بشری در ایران است که قدمتش به بیش از ۲۰۰ هزار سال پیش برمی گردد. 

اینجا مکان فوق العاده ای برای ماجراجویان است و برای همین سالانه هزاران گردشگر را به خود جذب می کند. پس اگر با خرید آنلاین بلیط هواپیما به شهر رشت و استان گیلان سفر کردید، کمی به سمت جنوب حرکت کنید و در نزدیکی رودبار از این غار باستانی هم دیدن کنید.

چرا بازدید از غار دربند رشی پیشنهاد می شود؟

• غار دربند رشی یکی از آثار ملی کشور به حساب می آید.

• در کنار این غار می توانید عکس های زیبا و خاصی را ثبت کنید.

• طبیعت اطراف غار به شدت مسحورکننده است.

• مجموعه غنی از بقایای باستان شناختی مثل استخوان جانوران و انسان و دست ساخته‌های سنگی در این غار کشف شده است.

• این غار یکی از قدیمی ترین سکونتگاه های انسان در ایران به شمار می رود.

غار دربند رشی؛ از برجسته ترین جاذبه های شهر رودبار +عکس

تاریخچه غار دربند رشی

غار دربند برای اولین بار در سال ۱۳۸۴ توسط باستان‌شناس ایرانی آقای دکتر جهانی شناسایی شد و بررسی های چندین باره نشان داد که تمدنی دیرینه در این محل ساکن بوده و قدمت آن به دوره پارینه سنگی برمی گردد. جالب است بدانید که طی مطالعات اخیر اعلام شده که این غار قبل از ۲۰۰ هزار سال پیش محل سکونت شکارچیان عصر سنگ بوده است.

در غار دربند گیلان از چه چیزهایی می توان بازدید کرد؟

غار دربند رشی در بهشت زیبایی از روستای رشیِ شهر رودبار واقع شده است. دسترسی به این غار بسیار راحت بوده و تماشای چشم اندازهای زیبای اطرافش همه را به وجد می آورد. در روستای رشی مسیر غار دربند با تابلویی مشخص شده که اگر این مسیر را تا انتها بروید، در ضلع جنوبی کوه بزرگی، ۲ دهانه غار را می بینید که در ارتفاع ۷۵۰ متری از سطح دریا واقع شده اند. دهانه بزرگ این غار با نام کویل گر دارای ۶۰ متر طول و دهانه کوچکش با نام جوکویله تقریبا ۳۰ متر طول دارد. این ۲ دهانه در فاصله ۵۰ متری از هم قرار دارند.

بعد از اینکه وارد غارهای دربند شدید با شگفتی خاصی روبرو نمی شوید، اگر تا انتهای غارها نرفتید هم اهمیت چندانی ندارد چون آنجا دنیای تاریک کوچکی در انتظارتان است. طی کردن این مسیر ۶۰ متری هم زمان زیادی نمی برد، چراغ قوه گوشی های خود را روشن کنید و به داخل غاری قدم بگذارید که روزگار پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته و از عمق تاریخ خبر دارد.

غار دربند رشی؛ از برجسته ترین جاذبه های شهر رودبار +عکس

دهانه غارها

حتما با دیدن تصاویر شگفت آور این غار در فضای مجازی برای بازدید از آن وسوسه شده اید. تماشای این چشم اندازها از نزدیک بسیار زیباتر است. از داخل غار و در کنار دهانه آن می توانید منظره ای معرکه را ببینید؛ منظره ای از سی دشت، کوه ها و صخره ها که شبیه به تکه ای از بهشت در مقابل چشمتان ترسیم شده و شما را وادار به عکاسی می کند. در مواقع خلوت، سکوت و زیبایی این منطقه آرامش خاصی را القا می کند و به سختی می توان از آن جا دل کند.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از غار دربند گیلان چه قدر است؟

صبح زود و یا بعد از ظهر بهترین موقع برای راه افتادن به سمت غارهاست چون به هنگام ظهر گرمای آفتاب آزاردهنده می شود. اگر مسیر رفت و برگشت را هم در نظر بگیریم باید نصف روز را به بازدید از غارهای دربند رشی اختصاص دهید، برای این طبیعت گردی هیچ هزینه ای پرداخت نخواهید کرد.

فصل مناسب برای بازدید از غار دربند گیلان چه زمانی است؟

معمولا گردشگران از روی کنجکاوی برای تماشای طبیعت این منطقه به بازدید از غار دربند می روند، برای همین بهتر است اواسط فصل بهار که مسیر و اطراف غارها سرسبز می شوند به این منطقه بروید. در این ایام مه بهاری هوای این منطقه را قابل تحمل می سازد.

غار دربند رشی؛ از برجسته ترین جاذبه های شهر رودبار +عکس

چگونه به غار دربند گیلان برویم؟

از رشت تا روستای رشی حدود ۷۰ کیلومتر راه در پیش دارید، از جاده رشت – قزوین به سمت رودبار حرکت کنید و بعد از رودبار مسیرتان را به سمت تونکابن تغییر دهید، وقتی وارد روستای رشی شدید، باید با خودرو به سمت مسیری که تابلوهای غار نشان می دهند، حرکت کنید و بعد از اینکه به انتهای مسیر رسیدید، خودروی خود را پارک کرده و از مسیر پاکوبی که پیش رویتان قرار دارد به سمت غار بروید، در کمتر از نیم ساعت به این غار می رسید.

وسایل مورد نیاز

باتوم کوهنوردی، کلاه، کفش کوهنوردی، آب آشامیدنی و چراغ قوه از لوازمی هستند که بهتر است برای بازدید از طبیعت این منطقه و غار دربند به همراه داشته باشید.

از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

دشت سی دشت: ۸۰۰ متر
کوه درفک: ۶ کیلومتر
غار درفک: ۶ کیلومتر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار