gardeshban.ir

کلیسای کانتور که به کلیسای روس‌ها (Russian Church) نیز معروف است، داستان بسیار جالب تاریخی دارد که خواندن آن خالی از لطف نیست.
کد خبر: ۳۱۲۰۱
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹-1399 June 24
گردشبان (gardeshban.ir) :
در زمان قاجار تردد و حضور روس‌ها در ایران بسیار زیاد بود و این امر خواه یا ناخواه تاثیرات بسیار زیادی روی معماری و عوامل دیگری در کشورمان داشت. 

برای مثال عمارت شهرداری قزوین که آن را در مطلبی مجزا برایتان شرح داده‌ایم نیز یکی از بناهاییست که روس‌ها در ایران ساخته‌اند. جالب است بدانید که این مقوله بیشتر در شهر قزوین به چشم می‌خورد. 

چرا که ما شاهد بنای قدیمی و فاخری نظیر کلیسای کانتور در این شهر هستیم که آن هم توسط روس‌ها بنا شده است و معماری آن بسیار عالی و بی‌بدیل است. برای آشنایی بیشتر با کلیسای کانتور تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

 اگر بعد از خرید آنلاین بلیط هواپیما به این شهر تاریخی سفر کردید پیشنهاد می‌‌کنیم از کلیسا کانتور نیز دیدن کنید.

چرا بازدید از کلیسای کانتور قزوین پیشنهاد می‌شود؟

یکی از قدیمی‌ترین کلیساهایست که در ایران ساخته شده است.
قدمت این بنا به دوران قاجار باز می‌گردد.
این کلیسا توسط روس‌ها ساخته شده است.
معماری کلیسای کانتور بسیار زیبا و جذاب بوده و نظر گردشگران بسیار زیادی را به خودش جلب می‌کند.

کلیسای کانتور یا کلیسای روس‌ها؛جاذبه تاریخی قزوین/عکس


تاریخچه کلیسای کانتور قزوین

در واقع اگر بخواهیم در مورد تاریخچه این کلیسا توضیح بدهیم باید به جریان راه‌سازی در ایران اشاره کنیم که تاثیر بسزایی روی بناهایی داشت که توسط روس‌ها ساخته شده‌اند. راه‌سازی در ایران بیشتر بعد از سفرهای ناصرالدین‌شاه قاجار به خارج از کشور به اوج خود رسید و از آن هنگام به بعد پای روس‌ها به مملکتمان بیشتر باز شد و آن‌ها شروع به راه‌سازی در کشورمان کردند. 

چنانچه که می‌توان به احداث جاده تهران-قزوین اشاره کرده که به راه شوسه معروف بود. در آن زمان فرماندار قزوین یعنی آقا باقر اصفهانی روی این پروژه نظارت داشت و دستور ساخت و اجرای این راه را صادر کرده بود. اما از آنجایی که این پروژه روند دراز مدتی (با توجه به امکانات آن زمان داشت)، روس‌ها به ناچار مجبور به سپری کردن زمان زیادی در ایران بودند.

سپری کردن زمان زیاد در ایران توسط روس‌ها موجب شد تا آن‌ها به فکر ساخت بناهایی برای آسایش و رفاه خودشان باشند که در بالا به عمارت شهرداری قزوین اشاره کردیم که قبل از واگذار شدن به شهرداری قزوین محلی برای اقامت و استراحت روس‌ها بود. کلیسای کانتور نیز یکی از این موارد است که توسط روس‌ها برای عبادت و انجام مراسم مذهبی ساخته شد. 

گفته می‌شود این کلیسا به دستور شرکت بیمه و راهسازی روسی که مدیر آن شخصی به نام آناتولی نکالایویچ بستلم بود ساخته شد که صرفا برای انجام عبادت کارکنانش در نظر گرفته شده بود. این امر نشان از توجه ویژه این شخص برای کسانی که در شرکت او فعالیت می‌کردند داشت.

کلیسای کانتور یا کلیسای روس‌ها؛جاذبه تاریخی قزوین/عکس

معماری کلیسای کانتور قزوین

معماری کلیسای کانتور بسیار منحصربه‌فرد بوده و دارای ویژگی‌های بسیار جالبیست که در سایر کلیساهای ساخته شده در ایران کمتر به چشم می‌خورد. نمای کلیسای کانتور قزوین از آجرهای لعاب‌دار و سرخ‌رنگ ساخته شده که زیبایی خاصی به این بنا بخشیده‌اند. 

فضای داخلی آن نسبت به سایر کلیساها بسیار بزرگ نیست و دلیل آن هم این است که در مذهب ارتودکس عبادت و مراسم مذهبی به شکل ایستاده برگزار می‌شود و از این روی نیازی برای یک فضای بسیار بزرگ وجود نداشت. از طرفی دیگر، استفاده نکردن از وسایل پر زرق‌وبرق و پرهیز از تزئینات در ساخت این کلیسا حاکی از آن بود که آن‌ها قصد داشتند در کمترین زمان ممکن این کلیسا را بنا کنند تا هرچه سریع‌تر مورد استفاده کارکنانشان قرار گیرد.

در کلیسای کانتور قزوین از چه چیزهایی می‌توان بازدید کرد؟

فضای کلیسای کانتور قزوین بسیار جذاب و دیدنی بوده که لازم به ذکر است باید از سمت جنوبی آن وارد کلیسا شوید. چرا که دورتادور کلیسا توسط نرده‌های آهنی احاطه شده‌اند و بنای خود کلیسا از فاصله دور هم قابل مشاهده است که بسیار زیبا و تماشاییست. 

در محوطه این کلیسا دو مقبره بسیار قدیمی وجود دارد که مربوط به یک خلبان و مهندس روسی است که گفته می‌شود خلبانی که در آنجا دفن شده در نزدیکی قزوین سقوط کرده و آن مهندس نیز داخل کشورمان فوت کرده و هر دوی‌شان در آنجا دفن شده‌اند. فضای داخل کلیسا نیز بسیار چشم‌نواز بوده و می‌توان از محراب و ناقوس آن دیدن کرد که در یک برج بسیار بلند بنا شده است.

کلیسای کانتور یا کلیسای روس‌ها؛جاذبه تاریخی قزوین/عکس

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از کلیسای کانتور قزوین چه قدر است؟

بازدید از این کلیسای فاخر کاملا رایگان بوده و هیچ هزینه‌ای ندارد و می‌توانید هر زمان که دوست داشتید از آن دیدن کنید. لازم به ذکر است که ساعات بازدید از این کلیسای زیبا ساعت ۹ صبح تا ۸ شب بوده که با اختصاص دادن یک ساعت از زمان خود می‌توانید از تمام قسمت‌های کلیسای کانتور قزوین بازدید کنید.

فصل مناسب برای بازدید از کلیسای کانتور قزوین چه زمانی است؟

بهترین فصل برای بازدید از کلیسای کانتور قزوین فصل بهار است. چرا که در فصل بهار دمای هوا در قزوین بسیار متعادل و دلچسب‌تر می‌شود و می‌توانید با کمال آرامش از آن دیدن کنید. دمای هوای قزوین در فصل‌های زمستان بسیار سرد و در فصل تابستان نیز بسیار گرم می‌شود و ممکن است این امر به نوعی لذت گشت‌وگذار و بازدید از چنین اماکن زیبایی را برایتان به حداقل برساند.

چگونه به کلیسای کانتور قزوین برویم؟

شما با پیدا کردن چهارراه ولیعصر (عج) می‌توانید به راحتی به کلیسای کانتور قزوین دسترسی داشته باشید. بدین شکل که اگر این چهارراه را مستقیم طی کرده و به بلوار آیت‌الله طالقانی برسید، پس از رد کردن این بلوار دومین خیابان یعنی خیابان دارایی را باید سمت راست بپیچید و همان مسیر را مستقیم ادامه بدهید تا متوجه کلیسای کانتور قزوین در سمت چپتان شوید.

از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟

عمارت شهرداری قزوین: ۲۶۰ متر
موزه قزوین: ۱ کیلومتر
مقبره حمدالله مستوفی: ۱ کیلومتر
موزه چهل‌ستون: ۱.۵ کیلومتر

چه هتل‌هایی در نزدیکی کلیسای کانتور قزوین برای اقامت وجود دارند؟

هتل البرز: ۹۵۰ متر
هتل ایران: ۲.۵ کیلومتر
هتل گلشن: ۲ کیلومتر
هتل سفیر: ۲.۵ کیلومتر

چه رستوران‌ها و غذاخوری‌هایی نزدیک به کلیسای کانتور قزوین هستند؟

رستوران یاس: ۱ کیلومتر
رستوران کرمانی: ۱ کیلومتر
رستوران نمونه: ۱ کیلومتر
رستوران پارسا: ۴ کیلومتر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار