gardeshban.ir

کمتر کشوری را می‌توان یافت که پس از ظهور اسلام و تبلیغ این دین مبین در آن دستخوش تغییر و تحولاتش قرار نگرفته باشد.
کد خبر: ۳۱۲۰۲
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹-1399 June 24
گردشبان (gardeshban.ir) :
این تغییرات را می‌توان در آداب‌ورسوم مردم، نام‌‎ها، فرهنگ و ... مشاهده کرد. بی‌شک معماری چنین کشورهایی از این موج فراگیر مستثنی نیست و این امر را می‌توان در بسیاری از مساجد بزرگی که پس از ظهور اسلام ساخته شده‌اند به وضوح مشاهده کرد. 

مسجد و مدرسه صالحیه قزوین نیز یکی از این مواردیست که هم محل تحصیل و فراگیری علوم دینی و آسمانی توسط طلاب بود و هم یک مکان مقدس برای اقامه نماز توسط عموم مردم بود. 

این مدرسه علمیه یکی از موارد نادریست که شخصیت‌های بزرگ و نام‌آشنایی نظیر سید جمال‌الدین اسدآبادی، سید اشرف‌الدین حسینی و میرزای شیرازی در آن تحصیل کرده و جامعه اسلامی را تحت تاثیر خود قرار داده‌اند. برای آشنایی با مسجد و مدرسه صالحیه قزوین با ما همراه باشید.

مسجد و مدرسه صالحیه قزوین/عکس

چرا بازدید از مسجد و مدرسه صالحیه قزوین پیشنهاد می‌شود؟

یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی شهر قزوین است.

یکی از بزرگ‌ترین مراکز علمیه اسلامی کشورمان است.

دانش‌آموختگان بسیار بزرگ و فرهیخته‌ای در این مدرسه کسب علم نموده‌اند.

معماری و وسعت مسجد و مدرسه صالحیه قزوین بسیار بی‌بدیل و جذاب است.

تاریخچه مسجد و مدرسه صالحیه قزوین

مسجد و مدرسه صالحیه قزوین در سال ۱۲۴۸ هجری شمسی در دوران قاجار توسط شخصی به نام حاج ملاصالح برغانی بنا شده است. گفته می‌شود که حاج ملاصالح برغانی یکی از بزرگ‌ترین علمای تشیع قرن ۱۳ بود. این بنای عظیم در دوران حکومت فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است. مسجد و مدرسه صالحیه قزوین یکی از مهم‌ترین مراکز یادگیری علوم دینی مذهب شیعه به شمار می‌آمد و گفته می‌شود در آن زمان هرکسی که قصد داشت مرجع تقلید شود، درس خواندن در این مرکز علمیه یکی از الزاماتی بود که باید آن را انجام می‌داد. در بالا هم ذکر کردیم که شخصیت‌های بزرگ و مراجع تلقید بسیار مهمی در این مدرسه علمی درس خوانده‌اند.

مسجد و مدرسه صالحیه قزوین/عکس

معماری مسجد و مدرسه صالحیه قزوین

کسانی که علاقه بسیار زیادی به معماری ایرانی دارند، به خوبی می‌دانند که بناهایی که در دوران قاجار ساخته می‌شدند، اکثرا از یک سبک خاصی پیروی می‌کردند که می‌توان آن‌ها را به راحتی تشخیص داد. برای مثال، آجرکاری‌های سبک قاجاری بسیار جذاب بوده و اکثر این بناها از آجرهای بسیار زیبا ساخته شده‌اند. مسجد و مدرسه صالحیه قزوین نیز از این قضیه مستثنی نبوده و ما شاهد چنین مقوله‌ای در معماری و ساخت این بنا هستیم. مساحت این مسجد حدود ۴۶۷۰ مترمربع بوده که از سه طبقه مجزا و یک حیاط بسیار بزرگ تشکیل شده است. سردر مسجد و مدرسه صالحیه قزوین توسط کاشی‌کاری‌‎های بسیار زیبایی مزین شده‌ که به خط زیبای نستعلیق نگاشته‌ شده‌اند.

مسجد و مدرسه صالحیه قزوین/عکس

در مسجد و مدرسه صالحیه قزوین از چه چیزهایی می‌توان بازدید کرد؟

در واقع مسجد و مدرسه صالحیه قزوین یک بنای بسیار بزرگ و با عظمتیست که می‌توانید از جاهای مختلف آن دیدن کنید. برای مثال این بنا دارای ۵۵ حجره متعدد و همچنین مَدرَس‌های فراوان است که اکثر گردشگرانی که بلیط هواپیما قزوین را تهیه کرده و از این مدرسه علمیه دیدن می‌کنند از آن‌ها نیز بازدید کرده و ساعت‌ها محو تماشا و عکاسی از این بنا می‌شوند. 

ناگفته نماند که مَدرَس به محل درس یا یادگیری علوم گفته می‌شد. علاوه بر آن می‌توان از معماری جذاب و منحصربه‌فرد آن که از آجرکاری‌های بسیار زیبا و بی‌بدیل سبک ایرانی ساخته شده نیز دیدن کرد. تماشای سردرد زیبای مسجد و مدرسه صالحیه قزوین خالی از لطف نبوده و خواندن متونی که به خط زیبای نستعلیق نگاشته شده نیز بسیار جذاب است.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از مسجد و مدرسه صالحیه قزوین چه قدر است؟

در واقع بازدید از این بنای زیبا کاملا رایگان بوده و هیچ هزینه‌ای ندارد و شما می‌توانید هر زمان که از شهر قزوین دیدن کردید به سراغ این مدرسه و مسجد کهن بروید و از آن دیدن کنید. مسجد و مدرسه‌ای که شاهد اتفاق‌های متعدد و افراد بسیار سرشناس و متدین بوده است. شاید بازدید از تمام حجره‌ها و مَدرَس‌ها به طور کامل، بسیار زمان‌بر باشد و وقت زیادی بطلبد. اما اگر زیاد اهل پرداختن به جزئیات نباشید، می‌توانید با اختصاص دادن یک ساعت از زمان خود به بازدید کامل از این بنای زیبا و قدیمی بپردازید و از تماشای آن نهایت لذت را ببرید.

مسجد و مدرسه صالحیه قزوین/عکس

فصل مناسب برای بازدید از مسجد و مدرسه صالحیه قزوین چه زمانی است؟

هر شخصی ممکن است فصل خاصی را برای سفر کردن به نقاط مختلف کشور داشته باشد. اما بهتر است بدانید که قزوین مثل برخی از شهرهای کشورمان در فصل تابستان بسیار گرم بوده و در زمستان نیز سوز و سرمای شدیدی شما را غافلگیر خواهد کرد. اما اگر به دنبال یک فرصت مناسب برای سفر به شهر زیبای قزوین هستید ما فصل بهار را به شما پیشنهاد می‌کنیم که می‌توانید با آرامش خاطر و در هوایی بسیار مطبوع و دلچسب از آن دیدن کنید.

چگونه به مسجد و مدرسه صالحیه قزوین برویم؟

شما می‌توانید از سمت میدان ولیعصر (عج) که بسیار معروف بوده و به راحتی قابل دسترسیست به مسجد و مدرسه صالحیه قزوین بروید. بدین شکل که کافیست از سمت چهارراه ولیعصر (عج) مستقیم به سمت چهارراه‌های آیت‌الله طالقانی و سبزه‌میدان (آزادی) رفته و این ۲ چهارراه را پشت سر بگذارید تا به چهارراه بعدی یعنی چهارراه مولوی برسید، سپس باید سمت چپ پیچیده و همان مسیر را ادامه بدهید. مسجد و مدرسه صالحیه قزوین در سمت راست شما قرار خواهد داشت.

از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟

کاروانسرای موسی وزیر: ۱ کیلومتر
مسجد جامع قزوین: ۱ کیلومتر
بنای تاریخی گراند هتل: ۱.۵ کیلومتر
سردر عالی‌قاپو: ۱.۵ کیلومتر

چه هتل‌هایی در نزدیکی مسجد و مدرسه صالحیه قزوین برای اقامت وجود دارند؟

هتل سینا: ۷۵۰ متر
هتل میرعماد: ۱ کیلومتر
هتل نسیم شمال: ۲ کیلومتر
هتل راژینا: ۲ کیلومتر

چه رستوران‌ها و غذاخوری‌هایی نزدیک به مسجد و مدرسه صالحیه قزوین هستند؟

رستوران یاس: ۱.۵ کیلومتر
رستوران اقبالی: ۱.۵ کیلومتر
رستوران نمونه: ۲ کیلومتر
رستوران کرمانی: ۲.۵ کیلومتر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار