gardeshban.ir

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر ارائه خدمات سفر استان تهران، درباره ویژگی‌های دستورالعمل جدید دولت برای دفاتر مسافرتی توضیح داد.
کد خبر: ۳۱۲۶۷
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۹-1399 June 25
گردشبان (gardeshban.ir) :

با شیوع گسترده ویروس کرونا خسارت زیادی به همه صنایع تعریف شده خورد. صنعت گردشگری بیشترین خسارت را از شیوع این ویروس خورد و دولت‌ها همواره به دنبال جبران خسارت این صنعت درآمدزا هستند. دولت ما نیز اقدامات متعددی در این زمینه انجام داده است و در آخرین اقدام خود دستورالعمل جدیدی را برای دفاتر مسافرتی تنظیم کرده است که از نظر برخی فعالان صنعت گردشگری تأثیر زیادی در وضعیت فعلی فعالان صنف دفاتر ارائه خدمات سفر و گردشگری ندارد. ما در این گزارش پای صحبت‌های رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر ارائه خدمات سفر استان تهران نشسته‌ایم و از او پرسیده‌ایم که نقاط قوت و ضعف دستورالعمل جدید دفاتر مسافرتی چیست؟

امیرپویان رفیعی شاد رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر ارائه خدمات سفر استان تهران نظر خود درباره دستورالعمل جدید دفاتر مسافرتی، گفت: باید ببینیم چه تسهیلاتی را به چه افرادی می‌دهیم؟ با همین دیدگاه متوجه می‌شویم که جایگزینی ضمانت بانکی ۲۵ میلیونی با سفته تأثیر چندانی در وضعیت دفاتر مسافرتی کشور ندارد؛ زیرا معضل امروز دفاتر ارائه خدمات مسافرتی و گردشگری با ۲۵ میلیون تومان حل نمی‌شود. از طرف دیگر می‌گویند کاربری ملکی که برای دفاتر ارائه خدمات مسافرتی و گردشگری استفاده می‌شود، می‌تواند تجاری و اداری نباشد؛ اما به راستی این تصمیم براساس کدام تفاهمنامه با شهرداری‌ها و شورای شهر گرفته شده است و آیا نواحی شهرداری استان تهران اجازه می‌دهند که دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری در ملکی با کاربری غیر تجاری و اداری فعال شوند؟

او افزود: این در صورتی است که در برخی مواقع دیده شده است، مأموران شهرداری به راه‌اندازی دفاتر ارائه خدمات مسافرتی و گردشگری در ملکی با کاربری تجاری ایراد گرفته‌اند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران بیان کرد: اگر قرار است حمایتی در قالب ارائه تسهیلات از دفاتر ارائه خدمات مسافرتی و گردشگری شود، بهتر است که فرآیند دریافت وام برای کسب و کار‌های آسیب‌دیده از شیوع گسترده ویروس کرونا، تسهیل شود.

او ادامه داد: امروزه بحث دفاتر ارائه خدمات مسافرتی و گردشگری، چگونگی پرداخت مالیات سال ۹۹ نیست؛ زیرا وقتی همکاران ما در سال جاری فعالیتی نداشتند، طرح بحث نگرفتن مالیات این سال از آن‌ها اهمیت چندانی ندارد. در حال حاضر در ابتدا باید واحد‌ها و صنوف فعال در صنعت گردشگری را احیا کنیم و علائم حیاتی را به آن‌ها برگردانیم. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که نوع همکاری‌ها و اقدامات حمایتی تأثیر چندانی روی وضعیت دفاتر ارائه خدمات مسافرتی و گردشگری ندارند.

رفیعی شاد گفت: به نظر می‌رسد ما به جای تسهیل صدور مجوز برای فعالیت دفاتر ارائه خدمات مسافرتی و گردشگری باید از فعالان فعلی این عرصه حمایت کنیم، زیرا تعداد زیادی از آن‌ها به دلیل بروز مشکلاتی چون شیوع گسترده ویروس کرونا تعطیل شده‌اند و تعداد دیگری از این دفاتر نیز خواهان خودتعطیلی هستند. از طرف دیگر تسهیل صدور مجوز فعالیت دفاتر ارائه خدمات مسافرتی و گردشگری باعث می‌شود که برخی از افراد به فکر راه‌اندازی یک دفتر ارائه خدمات مسافرتی و گردشگری بیفتند و مشکلی به مشکلات فعالان فعلی عرصه ارائه خدمات مسافرتی و گردشگری بیفزایند. البته ما مخالف فعالیت تعداد بیشتری از افراد در صنعت گردشگری نیستیم، اما ورود افراد غیرمتخصص مشکل‌زا خواهد بود.

او بیان کرد: اگرچه دولت بار‌ها اعلام کرده است که قصد اشتغال زایی و کاهش نرخ بیکاری را دارد، اما به نظر می‌رسد نبود حمایت مناسب از دفاتر ارائه خدمات مسافراتی و به تبع آن غیر فعال شدن تعدادی از نیرو‌های جوان کشورمان، به منزله بیکار کردن افراد شاغل است.


باشگاه خبرنگاران


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار