gardeshban.ir

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان یزد از مرمت ساباط‌ها و تویزه‌های بافت تاریخی یزد خبر داد و گفت: اکثر این سازه‌ها متعلق به دوران قاجار بوده که با مرمت از تخریب آن‌ها جلوگیری می‌شود.
کد خبر: ۳۱۲۹۹
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۹-1399 June 26
گردشبان (gardeshban.ir) :
«محمدرضا فلاحتی» با اشاره به مرمت ساباط‌ها و تویزه‌های بافت تاریخی یزد برای حمایت از بناهای تاریخی و بافت جهانی این شهر، اظهار کرد: با این اقدام از تخریب این سازه‌ها جلوگیری می‎‌شود.

وی با بیان این که بعد از ثبت جهانی یزد، بیش از 100 ساباط و تویزه در بافت تاریخی مرمت شده گفت: اکثر این سازه‌ها متعلق به دوران قاجار بوده و مهمترین اقدامات مرمتی انجام شده در این بناها، استحکام‌بخشی، سبک‌سازی پشت‌بام، اجرای تویزه و سقف، شیب‌بندی و اندود کاهگل پشت‌بام، اندود کاهگل بدنه و سقف ساباط و اجرای ناودان است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان یزد با اشاره به این که ساباط‌ها از لحاظ نوع سقف به دو گونه تقسیم می‌شوند، تصریح کرد: یک گونه از ساباط‌ها دارای سقف مسطح بوده و از تیرهای چوبی و حصیر برای نگهداری وزن و سقف آن استفاده می‌شود و نوع دیگر ساباط‌ها دارای طاق هستند که روش آجرچینی این سقف‌ها اغلب به صورت رومی انجام شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد، فلاحتی یکی از کارکردهای ساباط در گذشته را پدید آوردن سایه و جایگاهی خنک برای رهگذران دانست و تاکید کرد: در بسیاری از این ساباط‌ها ورودی چند خانه مجتمع شده که این سازه، موجب پایداری خانه‌ها در برابر نیروهای پدید آمده از فشار سازه شده و همچنین از نظر افزایش حس همسایگی و همبستگی محله‌ای حائز اهمیت است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار