gardeshban.ir

موزه باستان‌ شناسی جیرفت محلی برای نمایش تاریخ و فرهنگ غنی شهر جیرفت است؛ جیرفت شهری با آثار تاریخی و باستانی زیادی است که قدمت هفت هزار ساله دارد.
کد خبر: ۳۱۳۷۷
تاریخ انتشار : جمعه ۲۸ شهريور ۱۳۹۹-1399 June 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
در این موزه زیبا می توانید حدودا ۵۰۰ اشیا و ظروف کنده کاری شده با نقش های پیچیده و پر رمز و راز از انسان ها، جانوران، موجودات افسانه ای و هیولاها را تماشا کنید. همچنین چندین مورد تندیس مرمری از انسان و جانوران، مجسمه های مفرغی، سفال‌ های منقوش و سفال‌ های ساده و اشیای کوچک مانند مهره های مسطح و استوانه ای در این موزه نگهداری می شوند.

همه اشیای موجود در موزه باستان شناسی جیرفت بینندگان را برای چند لحظه به خود خیره می‌ کنند. آثار نگهداری شده در موزه باستان شناسی جیرفت به هزاره سوم قبل از میلاد مسیح بر می گردد که بیشترشان از تپه باستانی کنار صندل کشف شده اند، تعدادی نیز مربوط به دوره اسلامی هستند. اکثر اشیای این موزه از جنس مفرغ هستند که یکی از معروف‌ ترین آثار تندیس انسان عقرب است؛ نمادی با سر انسان و دم عقرب. به دلیل کوچک بودن فضای Archaeological museum of Jiroft آثار زیادی جا نشده اند و در مخزن موزه کرمان نگهداری می شوند.

تاریخچه موزه باستان شناسی جیرفت

کشف آثار چندین هزار ساله جیرفت به کشاورزی بر میگردد که به خاطر خشکسالی و گرمای طاقت فرسا مشغول شخم زدن زمین خود بود که ناگهان با کاسه ای رو به رو شد که از زمین بیرون آمده بود؛ سپس کمی عمیق تر زمین را کند تا اینکه به گورستان پنج هزار ساله ای رسید، گورستانی که تاریخ سرزمین مان آن جا مدفون شده بود. تمدن پنج هزار ساله جیرفت یکی از ناشناخته ترین و اسرارآمیزترین تمدن های بشری است که حدودا یک دهه پیش کشف شده است. خیلی زود خبر کشف این گورستان در آبادی پیچید، اهالی با خوشحالی فکر می کردند به گنج رسیده اند ولی غافل از آنکه گنج هویت تاریخی مردم ایران زمین را پیدا کرده بودند، اشیایی که به همه مردم ایران تعلق دارد.

با این حال، خبر خیلی زودتر از تصور به گوش قاچاقچیان نیز رسید. قاچاقچیان اشیای تاریخی کارشان فروش اشیایی گران قیمت به مبلغ خیلی پایین تر از ارزش اصلی به کشورهای همسایه است. حدودا یکسال و نیم وضع به همین منوال بود و تاریخ پنج هزار ساله کشورمان قاچاق می شد تا تاینکه دکتر حمیده چوبک به عنوان باستان شناس دوره اسلامی با سفر به جیرفت و کاوش تپه تاریخی کنار صندل از دکتر یوسف مجیدزاده، باستان شناس معروف ساکن در فرانسه به ایران دعوت کرد تا وظیفه کاوش این محوطه تاریخی ارزشمند را به عهده بگیرد. با آمدن مجیدزاده به ایران دست قاچاقچیان از این ناحیه کوتاه شد و با فرهنگ سازی میان مردم جیرفت توانست بسیاری از اشیا را برگرداند.

اشیای کشف شده در موزه باستان شناسی جیرفت

در طی کاوش های انجام شده اشیای زیادی از این تپه باستانی به دست آمد که بیشترشان ظروف سفالی و سنگی، قطعات سنگ صابون و وسایل مفرغی بودند. جالب اینجاست که مهمترین صنعت مردمان این تمدن کنده کاری روی سنگ صابون بوده است که با ظرافت خاصی انجام می گرفته و روی این قطعات تصاویری از قبیل انسان، بز و گوسفند، نخل، مار و عقرب کشیده شده اند؛ البته تصاویر مار و عقرب بیشتر از بقیه به چشم می خورد. همچنین قطعات سنگ صابونی این منطقه از مناطق و تمدن های دیگر متفاوت است و چشم درخشان و مرصع کاری روی قطعات بیشتر دیده می شود، حتی در برخی از طرح ها دور تا دور ظرف چند حیوان در هم تنیده وجود دارند که برای کنار هم قراردادن آنها به محاسبات پیچیده نیاز دارید.

بررسی دقیق کتیبه ها و آثار کشف شده در این ناحیه چنین به نظر می رسد که به شهر افسانه‌ ای و گمشده آراتا دست یافته شده است، به احتمال زیاد این شهر افسانه ای همان شهر جیرفت است. خیلی از اشیای کشف شده در تمدن جیرفت در حراجی های بین المللی به فروش رسیدند؛ با این حال به کمک دکتر مجیدزاده در آبان امسال پس از سال ها دوندگی ۱۸ شی تاریخی که شامل دو عدد کوزه، پنج جام، سه عدد وزنه، یک ظرف باستانی، یک کاسه باارزش و شش گلدان زیبا بودند را از یک حراجی در انگلستان پس گرفته شدند.

نحوه دسترسی به موزه

برای بازدید از این مکان با ارزش و تمدن اسرارآمیز با خرید آنلاین بلیط هواپیما و رسیدن به کرمان باید راه جیرفت را در پیش بگیرید. این فاصله حدودا ۲۵۰ کیلومتر است. البته شهر جیرفت فرودگاه کوچکی دارد که فقط از تهران پرواز انجام می گیرد. موزه باستان شناسی جیرفت در بلوار هلیل، پارک دلیری قرار گرفته است که می توانید برای دسترسی به این موزه از تاکسی های شهری استفاده کنید.

ساعت و هزینه بازدید

ساعت کاری موزه باستان شناسی جیرفت به صورت دو سره در نوبت های صبح و عصر است. صبح ها از ساعت ۹ الی ۱ ظهر و بعد از ظهر ها از ساعت ۳ الی ۷ دایر است، همچنین دوشنبه ها روزهای تعطیلی این موزه است. برای بازدید باید بلیط ورودی تهیه کنید.

جاذبه های دیدنی نزدیک به موزه باستان شناسی جیرفت

باغ ملی جیرفت: ۱.۴ کیلومتر
شهر دقیانوس: ۲.۲ کیلومتر
پارک ولیعصر: ۳.۳ کیلومتر
بوستان امام حسین: ۷ کیلومتر

رستوران های نزدیک به موزه باستان شناسی جیرفت

رستوران آرکاداش: ۱.۵ کیلومتر
رستوران بام تهران: ۱.۸ کیلومتر
رستوران آرالیا: ۱.۸ کیلومتر
رستوران هادی: ۲.۲ کیلومتر
رستوران نادری: ۲.۲ کیلومتر

هتل های نزدیک به موزه باستان شناسی جیرفت

هتل هلیل: ۸۵۰ متر
هتل دقیانوس: ۱ کیلومتر
مهمان پذیر مادر: ۱.۵ کیلومتر
هتل فرهیختگان: ۲ کیلومتر
هتل ناجی: ۵.۸ کیلومتر

موزه باستان‌ شناسی جیرفت؛ محلی برای نمایش تاریخ و فرهنگ شهر

موزه باستان‌ شناسی جیرفت؛ محلی برای نمایش تاریخ و فرهنگ شهر

موزه باستان‌ شناسی جیرفت؛ محلی برای نمایش تاریخ و فرهنگ شهر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار