gardeshban.ir

سپاه پاسداران یکی از ارکان تاثیرگذار در کشورمان است که با توجه به ظرفیت‌های گسترده خود می‌تواند به کمک صنعت کرونازده‌ی گردشگری نیز بیاید، موضوعی که روز گذشته در نشستی با حضور جمعی از مسئولان سپاه الغدیر و فعالان گردشگری یزد و همچنین معاون اقتصادی استاندار بر آن تاکید شد.
کد خبر: ۳۱۳۸۵
تاریخ انتشار : جمعه ۲۸ شهريور ۱۳۹۹-1399 June 28
گردشبان (gardeshban.ir) :

«مسعود عظیمی» معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار یزد در نشست شورای فنی استان که روز گذشته با محوریت گردشگری و مشکلات این صنعت در استانداری یزد برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه مسائلی مانند کرونا به مشکلات این صنعت دامن زده و کمر گردشگری را زیر بار این مشکلات خرد کرده است به طوری که این روزها شاهد شرایط بسیار بدی در صنعت گردشگری هستیم.

وی به لازمه ایجاد تغییراتی در صنعت گردشگری به منظور سازگار شدن آن با شرایط کنونی تاکید کرد و گفت: تغییراتی مانند تبدیل گردشگری گروهی به گردشگری انفرادی و گردشگری در فضای باز از جمله راهکارهایی است که منجر به سازگاری این صنعت در بحران کرونا می‎شود.

عظیمی به ظرفیت‌های غنی گردشگری به خصوص در حوزه گردشگری ادیان و گردشگری معنوی‌مذهبی اشاره کرد و کشور ایران و به ویژه یزد را استانی غنی از چنین ظرفیت هایی برشمرد.

ظرفیت بالای یزد برای تصمیم‌سازی‌های کلان گردشگری 

«سید مصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد هم با اشاره به وجود ظرفیت نیروی انسانی متخصص یزد در حوزه گردشگری، اظهار کرد: یزد بیشترین نیروی متخصص از لحاظ دکترای گردشگری را در کشور به خود اختصاص داده و به همین منظور میتواند در تصمیم‌گیرهایی در سطح کلان نیز مشارکت جدی داشته باشد.

وی در ادامه نیز به ظرفیت گردشگری معنوی‌مذهبی یزد اشاره و تصریح کرد: برگزاری فم‌تورها و معرفی جاذبه‌های این نوع کردشگری به زبان گردشگران مخاطب از اقدامات اولیه در این رابطه است لذا تلفیق دو جانبه پتانسیل‌های معنوی‌مذهبی و تخصص گردشگری ضرورت دارد.

مدیر کل میراث یزد به فعالیت بسیار خوب کمیته گردشگری دفاع مقدس در یزد در کنار کمیته گردشگری معنوی مذهبی با هدف حفظ و تبیین و اشاعه آرمان‌های ما در اسلام و انقلاب نیز اشاره و تداوم فعالیت‌ این کمیته‌ها را یاداور شد.

فاطمی فعالیت موفقیت‌آمیز گردشگری یزد در دهه اول محرم را ناشی از مشارکت دستگاه‌های متولی و همه ارگان‌های ذیربط دانست و توسعه و تداوم فعالیت این دو کمیته در آینده را نیز مستلزم چنین مشارکتی خواند.

وی به جایگاه مطلوب یزد در برگزاری رویدادهای گردشگری اشاره کرد و گفت: خوشبختانه یزد با تولید دو هزار محتوای گردشگری مجازی از مجموع چهار هزار و ۷۰۰ محتوای تولید شده کشور، برگزیده کشوری شده است.

فاطمی به تعدد کمیته‌های گردشگری یزد نیز اشاره و تنوع‌بخشی در این حوزه را بسیار مورد تاکید فعالیت‌های اداره کل میراث فرهنگی اعلام کرد و گفت: در این رابطه هدف‌گذاری و افراد فعال و موفق شناسایی شده‌اند.

لزوم ورود نخبگان به صنعت گردشگری بدون نگاه سیاسی

«محمد حسین دشتی» مسئول مرکز اندیشه و همفکری بسیج استان یزد هم به فعالیت نخبگانی و پژوهشی این مرکز در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: باید برای رفع دغدغه‌ها و مشکلات همدیگر، تعامل و همکاری‌ها در این رابطه تقویت شود.

وی با بیان این که باید شکاف مسائل تئوری و عملی در این جلسات به کمترین میزان برسد، ابراز کرد: باید سند توسعه گردشگری دولت محور جلسات و اقدامات باشد تا براساس آن ظرفیت‌های استان را به منظور تدوین سندی استانی آماده کنیم.

این مسئول با بیان این که باید همه نیروها و ساختارهای کشور برای پذیرش گردشگران آماده شوند، گفت: اگر به عنوان مثال، یک گردشگر بخواهد با امام جمعه ما دیدار کند یا مادر یک شهید را ببیند و در مورد انقلاب و جنگ از وی سوال بپرسد، آیا آن‌ها آماده پذیرش یک گردشگر را دارند؟

وی به ظرفیت‌های بسیار غنی یزد در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: می‌توانیم مرکز مطالعات گردشگری را به منظور تبدیل شدن به دانشگاه میراث و گردشگری راه‌اندازی کنیم و از نظر علمی ظرفیت‌های گردشگری را بشناسیم.

دشتی به ورود نخبگان در کارگروه گردشگری استان و پرداختن به این صنعت بدون هیچ نگاه سیاسی تاکید کرد و گفت: گردشگری، علمی تخصصی است و باید متخصصان در این باره مشارکت داشته باشند، هر چند که پیچیدگی و مرتبط بودن آن به سایر تخصص‌ها و بین رشته‌ای بودنش نیز زمینه حضور بعضاً افراد غیرمتخصص در حوزه گردشگری را به همراه دارد.

این مسئول به وجود ۱۷ آیه مستقیم قران کریم در سفارش به گردشگری و سفر اشاره و در پاسخ به برخی از مسائل مطرح شده در این نشست، تصریح کرد: بناهایی مانند دخمه زرتشتیان به عنوان تعهدات تاریخی به خصوص سیر تکامل تا اسلام باید برای آیندگان حفظ شوند و هیچ فردی حق آسیب به این بناها را ندارد چرا که اسلام در کنار این سیر تاریخی دیده می‌شود.

وی افزود: ایرانیان از دیرباز تاکنون به دنبال توحید بوده‌اند که در وهله اول با زرتشت به یگانگی خداوند رسیده و پس از آن به اسلام روی آورده‌اند و سلمان فارسی به عنوان نزدیک‌ترین یار پیامبر(ص) به خوبی گویای این مسئله است.

این مسئول به ضعف محتوای گردشگری در استان یزد و مطالعات این حوزه اشاره کرد و گفت: آیا یک دانش آموز یزدی می‌تواند در مواجهه با یک گردشگری، با وی ارتباط برقرار و راهنمای وی باشد؟

دشتی با تاکید بر این که نگاه به گردشگری در کشور ما با تمام دنیا متفاوت است، گفت: با این وجود باید نسبت به برخورداری از ظرفیت‌های این صنعت در راستای اشاعه و تبیین پیام‌های اسلام و انقلاب بکوشیم.

دیپلماسی گردشگری تنها راه نجات اقتصاد کشور از تحریم‌ها

«سید امیرناصر طباطبایی» رییس جامعه حرفه‌ای هتلداران و مراکز اقامتی استان یزد و خزانه‌دار جامعه هتلداران کشور نیز در این نشست ضمن مطالبه از مشارکت سپاه در حل و فصل مشکلات این صنعت، اظهار کرد: باید تفاوت میان سفرهای گردشگری مشخص شود تا شاهد بعضی از نگاه‌های اشتباه به این حوزه به ویژه در شرایط کرونایی نباشیم.

این مسئول به نقش گردشگری در تحقق عدالت اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: این صنعت تنها صنعتی است که بر خلاف برخی از صنایع مانند نفت، درآمدهای آن مستقیما به جامعه و مردم تزریق می‌شود.

وی مهمترین اقدام در خصوص جذب گردشگران خارجی را مسئله ایران هراسی اعلام و خاطرنشان کرد: باید در اولین وهله این مسئله رفع شده و سپس برای تبلغی کشور اقدام کرد.

طباطبایی به اهتمام مقام معظم رهبری به صنعت گردشگری در زمینه اقتصاد مقاومتی اشاره و اظهار کرد: باید بدانیم گردشگری مسئله مهم و با اهمیتی است لذا نباید اجازه بدهیم هر فرد غیرمتخصص و نااگاهی در این حوزه اظهار نظر کند و از طرفی نیز باید افراد حامی و خواستار کمک نیز به درستی هدایت شوند.

وی حمایت از سرمایه‌گذاران را نیز خواستار شد و گفت: دیپلماسی گردشگری تنها راهی است که هیچ تحریمی نمی‌تواند بر آن اثرگذار باشد لذا باید گردشگری را به عنوان مهمترین راهکار نجات اقتصاد کشور در این بحران‌ها مورد حمایت بیشتری قرار دهیم.

ضرورت حمایت و حضور سپاه پا به پای خط مقدم جنگ با ایران هراسی  

«احمدرضا موحد» رییس تعاونی‌های گردشگری استان یزد نیز ورود سپاه به صنعت گردشگری را اتفاق بسیار مبارکی دانست و گفت: خوشبختانه هر زمان که بنیه دفاعی کشور ضعیف شده به خصوص در دوران جنگ تحمیلی، سپاه به خوبی مقاومت و ایستادگی کرده است.

وی با بیان این که هنوز جنگ در کشورمان ادامه دارد، گفت: تنها شمایل و شکل جنگ تغییر کرده ولی جنگ همچنان پابرجاست و لازم است همچون دوران جنگ تحمیلی، سپاه در این صحنه‌ها نیز حاضر باشد.

موحد به مسئله ایران هراسی به عنوان بزرگترین مسئله کشور اشاره کرد و گفت: تعجب برانگیز است که دنیا فکر می‌کند ایران امنیت ندارد لذا مسئله اول حفظ دستاوردهای انقلاب است که باید در این زمینه گردشگر بیاید و خوبی‌های کشورمان به خصوص امنیت ایران را از نزدیک ببیند.

وی دستاوردهای اقتصادی کشور را مسئله مهم و قابل توجه دیگری دانست و تکصریح کرد: گردشگران باید رفتار و امنیت ایران را از نزدیک ببینند لذا باید فعالان گردشگری را امروزه خط مقدمان جبهه جنگ بدانیم که برای حفظ نظام با تمام توان در مقابل تبلیغات سوء دنیا ایستاده‌اند.

این مسئول حمایت از فعالان گردشگری واقعی و خالص را لازم دانست و از سپاه خواستار برقراری ارتباطی هر چه نزدیکتر با این جامعه شد و گفت: این فعالان با وجود اقدامات شایسته مشکلات متعددی دارند که مصداق این مسئله در استان یزد پلمب چاه‌ آب‌ بومگردی‌های شهرستان مهریز است.

عدالت اجتماعی در گردشگری دغدغه سپاه الغدیر

«احسان ملکی» مسئول سازمان اردویی و گردشگری سپاه الغدیر یزد به اهمیت درآمدزایی گردشگری به عنوان دومین اولویت فعالیت‌های سپاه و بسیج در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: هر چند مسئله ارزآوری و اقتصاد گردشگری بسیار مهم است ولی اولویت اول فعالیت‌ ما در این حوزه انتقال مبانی دینی و ارزشی و آرمان‌های انقلاب است.

وی گردشگری را بهترین ابزار انتقال فرهنگ دانست و بیان کرد: گردشگرانی که با هزینه خود سفر می‌کنند، می‌توانند بزرگترین سفیران کشورمان باشند لذا به همین منظور، فعالیت‌های پژوهشی و تئوری خود را در این حوزه به صورت کمی و کیفی آغاز کردیم.

این مسئول که معتقد است فرهنگ بافت تاریخی یزد نه تنها حفظ نشده بلکه همسو با فرهنگ گردشگران شده است، در ادامه به مسئله عدالت اجتماعی در حوزه گردشگری اشاره و تصریح کرد: نه تنها در حوزه سیاحتی و زیارتی بلکه در حوزه گردشگری نیز به دنبال برقراری عدالت هستیم به طوری که گردشگری صرفا برای اقشار دارای سرمایه و صاحب درآمد تعریف نشود.

ملکی به تعامل بسیار مطلوب سپاه و فعالان و بخش دولتی حوزه گردشگری نیز اشاره کرد و پیگیری سند راهبردی دولت را از مهمترین برنامه‌های سپاه اعلام کرد.

فرصت مغتنم کرونایی برای تولیدمحتوا و داستان سرایی

«علیرضا فرقانی» عضو میز گردشگری مرکز راهبردی اندیشه‌ورز ماهر در یزد نیز با اشاره به ضرورت مطرح شدن مباحث کاربردی در جلسات تخصصی گردشگری، اظهار کرد: باید از مطرح کردن مباحث شعاری که با نیازها و مطالبات فعالان گردشگری فاصله دارد، پرهیز کنیم.

وی با اعتقاد به این که گردشگری بر پایه داستان‌سرایی و قصه شکل گرفته است، گفت: گردشگر برای شنیدن یا برای ساختن قصه سفر می‌کند و هر آنچه مشاهده می‌کند به پشتوانه‌ی داستانش از سفر تبدیل می‌شود.

وی به قوی بودن جریان داستان آتش ۱۵۰۰ ساله و آتشکده یزد اشاره کرد و با طرح این سئوال که تاکنون برای مراسم‌ها و اماکن مذهبی در یزد چه میزان داستان سرایی و تولید محتوا شده است، گفت: نیازی به تلاش برای جذب گردشگر نیست چرا که اگر داستان‌ها به خوبی سروده و تولید شوند، گردشگران از خارج و داخل کشور به یزد سفر می‌کنند اما جای سوال است که آیا برای جلب گردشگران قصه و داستان و تولید محتوایی در خصوص گردشگری مذهبی و تاریخی آماده شده است.

این فعال گردشگری، فرصت شرایط کنونی را موثر در تولید محتواهای غنی به خصوص اسکان رایگان در حوزه گردشگری مذهبی دانست و در ادامه گفت: مجموعه سپاه ظرفیت‌های زیادی دارد وی تاکنون نسبت به جذب گردشگر برای یزد اقدام نشده است در حالی که با جذب گردشگر و حتی اسکان رایگان آن‌ها می‌توانیم شاهد رونق گردشگری و توسعه سایر اشتغال‌های وابسته باشیم، کما این که با رونق گردشگری همه زیرساخت‌ها به تکاپو خواهد افتاد.

پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار