gardeshban.ir

تپه قلعه خان یکی از بزرگترین و مهمترین استقرارگاههای پیش از تاریخ در شهرستان مانه و سملقان خراسان شمالی است که سابقۀ استقرار در آن به دورۀ نوسنگی، حدود هشت هزار سال قبل، می رسد و زندگی در آن تا دورۀ ساسانی ادامه داشته است.
کد خبر: ۳۱۴۲۶
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹-1399 June 29
گردشبان (gardeshban.ir) :
بعلاوه آثاری از استقرار در دورههای مختلف اسلامی از جمله آثار زندگی مربوط به دورۀ معاصر نیز در قسمتهای فوقانی این تپه کشف شده است.

این تپه حدود ۵ هکتار وسعت و نزدیک به ۱۸ متر ارتفاع دارد که دربرگیرندۀ لایه های باستانی دورههای نوسنگی، عصر مفرغ، عصر آهن، دوره تاریخی و اسلامی است.


تا کنون دو فصل کاوش باستان شناسی در این تپه انجام شده که منجر به کشف آثاری از دورۀ پیش از تاریخ و نیز بقایای یک قلعه بزرگ دورۀ ساسانی و مقدار زیادی خمره سفالی و اشیاء باستانی دیگر شد که امروزه اغلب آنها در موزۀ بجنورد نگهداری می­شوند. تپه قلعه خان در سال ۱۳۸۸ به عنوان پایگاه پژوهشی مورد تصویب قرار گرفت.


تپه قلعه خان در مرکز روستای رسالت(قلعه خان سابق) در ۲۵ کیلومتری غرب شهر آشخانه و ۳کیلومتری شهر قاضی از توابع شهرستان مانه و سملقان واقع شده است.


این اثر در سال ۱۳۸۶ به شمارۀ ۱۴۲۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. پس از این که تپه قلعه خان سال 85 مورد کاوش قرار گرفت مشخص شد این تپه حاصل انباشته شدن لایه های باستانی از دوره نوسنگی (حدود هشت هزار سال قبل) تا پایان دوره ساسانی است و پس از آن نیز در مقاطع مختلف دوره اسلامی تا عصر حاضر نیز در بخشهای فوقانی آن زندگی تداوم داشته است.


عمده ترین آثاری که در این تپه تاریخی شناسایی شده دیوارهای منقوشی است مربوط به دوره مس و سنگ می باشد که در همه اطراف تپه پراکنده اند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار