gardeshban.ir

معاون دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری/
معاون دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری گفت: تنها یک بخشنامه تسهیل‌گری به فعالان گردشگری ابلاغ شده است.
کد خبر: ۳۱۴۶۱
تاریخ انتشار : يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹-1399 June 30
گردشبان (gardeshban.ir) :
اسماعیل برات معاون دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری کشور، در خصوص دستورالعمل جدید آژانس‌های مسافرتی به خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: دستورالعمل جدیدی برای آژانس‌های مسافرتی صادر نشده است، بلکه بخشنامه‌ای با عنوان بخشنامه تسهیل‌گری در اواخر مرداد ماه به آنها ابلاغ شد. این بخشنامه مختص دفاتر خدمات مسافرتی نبوده است، بلکه همه تأسیسات گردشگری را شامل می‌شود و بند‌هایی از آن به دفاتر مسافرتی اختصاص دارد.

او افزود: تأسیسات گردشگری قبل از شیوع ویروس کرونا به دلیل وقوع حوادثی در سال ۹۸ همچون سیل، سقوط هواپیمای اوکراینی و ... آسیب‌ زیادی دیدند؛ زیرا گردشگری، صنعت بسیار حساسی است و تحت تأثیر وقایع مختلف قرار می‌گیرد. در چنین شرایطی با توجه به شرایط حاکم بر کشور شاهد آسیب‌دیدگی همه فعالان صنعت گردشگری کشور بودیم و وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان متولی صنعت گردشگری با آگاهی از این امر پیگیری‌ زیادی برای کمک به فعالان این صنعت کرد. در این راستا ضمن انجام یک مطالعه تطبیقی، اقدامات کشور‌های مختلف جهان برای نجات صنعت گردشگری را رصد کرد تا از تجربه آن‌ها برای نجات گردشگری کشورمان استفاده کند.

معاون دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری کشور بیان کرد: نتیجه این مطالعه تطبیقی را به نهاد ریاست جمهوری منعکس کردیم و پیشنهاد دادیم که مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه با دوره تنفس یک ساله در اختیار ما قرار بگیرد؛ زیرا واقعاً تسهیلاتی که بر مبنای بیمه از طریق «سامانه کارا» به کسب و کار‌های آسیب‌دیده از شیوع گسترده ویروس کرونا اختصاص داده شده بود، به هیچ عنوان جوابگوی نیاز‌های صنعت گردشگری نبود. این تسهیلات فقط به فعالان صنعت گردشگری که بیمه بودند اختصاص پیدا می‌‍‌کرد و بنابراین بخشی از فعالان این صنعت که بیمه نداشتند، یا اساساً مشمول تسهیلات مذکور نبودند و یا از مبلغ کمتری برخوردار می‌شدند. از سوی دیگر این تسهیلات تنفس هم نداشتند. یکی دیگر از پیشنهاد‌های ما به نهاد ریاست جمهوری امهال تسهیلاتی بود که تأسیسات گردشگری قبلاً دریافت کرده بودند. بخشودگی کامل مالیات بر درآمد نیز یکی دیگر از این پیشنهاد‌ها بود.

برات ادامه داد: پیشنهاد موارد مذکور از سوی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به نهاد ریاست جمهوری منعکس شد، البته این پیشنهاد‌ها علیرغم بررسی‌های انجام گرفته تا به حال به نتیجه مطلوب نرسیده‌اند و ما در معاونت گردشگری پیگیر تحقق آن‌ها هستیم.

وی اظهار کرد: در همین چارچوب با توجه به اینکه تحقق مراتب مذکور از جمله اعطای تسهیلات و معافیت مالیاتی و... در زمره اختیارات وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیست و حسب تأکیدات وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاون گردشگری این وزارتخانه، تصمیم بر آن شد که در راستای کمک به فعالان گردشگری همزمان و به موازات پیگیری تحقق پیشنهادهایمان به نهاد ریاست جمهوری، بررسی کنیم که در شرایط فعلی و با توجه به سطح اختیارات وزارتخانه با ارائه چه تسهیلاتی می‌توانیم به فعالان گردشگری (هر چند اندک) کمک کنیم. بنابراین پس از بررسی‌های کارشناسی و اخذ نظرات از تشکل‌های حرفه‌ای بخش خصوصی، بخشنامه مذکور تهیه و ابلاغ شد.

اظهار نظر‌ها در خصوص بخشنامه تسهیل گری از روی ناآگاهی است

معاون دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری کشور گفت: به نظر می‌رسد برخی اظهار نظر‌ها در خصوص بخشنامه تسهیل گری از روی ناآگاهی و بی اطلاعی است.

وی افزود: با مرور بند‌های بخشنامه تسهیل‌گری به بندی می‌رسیم که بر اساس آن یک سفته جایگزین ضمانت ۲۵ میلیونی لازم برای تأسیس دفاتر مسافرتی شده است. موضوع این بند از این قرار است که براساس آیین‌نامه نظارت بر نحوه تأسیس دفاتر مسافرتی، سیاحتی و جهانگردی مصوب ۲۷ خرداد ماه ۱۳۸۰، مسئولان دفاتر مسافرتی در زمان تأسیس دفترشان به منظور حسن انجام کار باید تضمین معتبر بدهند. توجه داشته باشید که در متن آیین‌نامه دولت نیامده است که تضمین انجام کار در خصوص تأسیس دفاتر مسافرتی به معنای ضمانت‌نامه بانکی است. در همان ماده‌ای که درباره دادن تضمین معتبر توضیح داده شده است، چنین آمده که این تضمین معتبر باید به تشخیص مرجع صدور باشد. تضمین حسن انجام کار مسئولان دفاتر مسافرتی در سال‌های گذشته به صورت کامل در قالب ضمانت نامه بانکی دریافت می‌شد، اما از سال ۱۳۹۴ درخواست‌هایی از طرف تشکل‌های فعال در صنعت گردشگری به دست ما رسید و در این درخواست‌ها به هزینه‌ای که در خصوص پرداخت این ضمانت نامه بانکی به فعالان این صنعت تحمیل می‌شود، اشاره شد. بنابراین ما برای تسهیل شرایط تأسیس دفاتر تصمیم گرفتیم که استان‌ها را چنان تقسیم‌بندی کنیم که مسئولان دفاتر مسافرتی هر کدام با توجه به شرایط حاکم بر وضعیت گردشگری استان درصدی از ضمانت نامه معتبر لازم را به صورت سفته پرداخت کنند.

اسماعیل برات افزود: در شرایط فعلی و پس از شیوع گسترده ویروس کرونا، پرداخت درصدی از ضمانت نامه معتبر لازم برای تأسیس دفاتر مسافرتی هم به معنای تحمیل یک هزینه قابل توجه به مسئولان این دفاتر است. بنابراین ما در یکی از بند‌های بخشنامه تسهیل‌گری تصمیم گرفتیم کل تضمین معتبر را با استناد به لزوم نحوه پرداخت آن براساس تشخیص مرجع صدور مجوز به صورت سفته دریافت کنیم.

وی تشریح کرد: براساس آیین‌نامه دولت هرگاه دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری بیش از شش ماه شروع به کار نکند، سه ماه تعطیل باشد یا به مدت یک سال هیچ گونه فعالیتی نداشته باشد، مجوز فعالیتش لغو می‌شود. این در صورتی است که اکثر دفاتر مسافرتی کشورمان در طول یک سال گذشته فعالیتی نداشتند و در همین شرایط، هزینه‌ای که برای اجاره مکان کارشان پرداخت کرده و می‌کنند، بسیار سرسام‌آور است. بنابراین ما بندی را در بخشنامه تسهیل‌گری تحت عنوان مرخصی یا تعطیلی موقت در نظر گرفتیم تا شرایط برای فعالان گردشگری تا اندازه‌ای تسهیل شود.

خبر‌های خوشی در راه است

معاون دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری کشور در خصوص چیستی مکان لازم برای تأسیس دفاتر مسافرتی بیان کرد: باید توجه کنیم که آنچه در قالب بخشنامه تسهیل‌گری ابلاغ شده، موقتی است و فقط در زمان شیوع ویروس کرونا اجرایی می‌شود. مفاد این بخشنامه فقط برای «دارندگان مجوز» تأسیس دفاتر مسافرتی صدق می‌کند و برای افرادی که می‌خواهند چنین دفتری را در آینده تأسیس کنند، کارایی ندارد. ما نگفتیم که می‌توان دفاتر مسافرتی را در ملک مسکونی فعال کرد. درخصوص متراژ مکان فعالیت دفاتر مسافرتی نیز در آیین‌نامه مصوب دولت اعلام شده است که متراژ این دفاتر باید ۴۰ تا ۷۰ متر باشد، اما ما در آیین‌نامه اصلاحی جدید که در حال تدوین است، متراژ مکان فعالیت دفاتر را کمتر می‌کنیم؛ زیرا در شرایط فعلی اکثر دفاتر مسافرتی به صورت سنتی فعالیت نمی‌کنند و بخش اعظم فعالیتشان از طریق فضای مجازی انجام می‌شود.

معاون دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در خصوص اعطای تسهیلات بانکی به فعالان گردشگری، اعلام کرد: پیگیر اختصاص تسهیلات کم بهره به همه فعالان گردشگری هستیم و ان شاءالله به زودی خبر‌های خوشی در خصوص اعطای تسهیلات بانکی دارای تنفس بازپرداخت، از سوی معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام می‌شود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار