gardeshban.ir

متاسفانه اکثر کسانی که از سفر در ایران لذت می‌برند، در مورد شهر‌های کوچک اطلاعی ندارند. شاید همه ما اصفهان را به خوبی بشناسیم. اما کدام یک از ما تا به حال جسارت و شهر‌های اطراف آن را برای سفر انتخاب کرده‌ایم؟ اصلا شاید گاهی از خودمان بپرسیم که مگر شهر‌های کوچک چه چیزی دارند که به آن سفر کنیم؟ قطعا هزینه‌های سفر زیاد است. به همین دلیل باید مقصد سفر را به خوبی انتخاب کرد.
کد خبر: ۳۱۴۸۴
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۹-1399 June 31
گردشبان (gardeshban.ir) :
 این بار قصد داریم تا شما را با شهری زیبا در حاشیه کویر آشنا کنیم. شهری که زیبایی‌های منحصر به فرد خود را دارد و آن را بهشتی در دل کویر می‌دانند. خوانسار شهری کوچک است که در نزدیکی اصفهان واقع شده. جاهای دیدنی خوانسار بسیار خاص، منحصر به فرد و جذاب هستند. پس با مادهمراه شوید تا سفری خیالی را به این شهر کوچک تجربه کنید.

خوانسار، همسایه دیدنی نزدیک اصفهان

محال است اسم خوانسار بیاید و به فکر عسل‌های خوشمزه کوهی آنجا نیوفتیم. متاسفانه با وجود شهرت خوانسار به عسل‌های طبیعی و خوشمزه‌اش، کمتر کسی در مورد جاهای دیدنی آن اطلاع دارد. از نظر بسیاری افراد، خوانسار یک شهر کویری است. معمولا شهر‌های کویری گزینه مورد علاقه مسافران نیستند. آن هم تنها به دلیل خشکی و گرمی شدید هوا حتی در فصل‌های خنک سال است. اگر شما نیز جزء چنین افرادی هستید، آیا تا به حال این سوال را از خودتان پرسیده‌اید که کندوی عسل طبیعی در محیط‌های کوهستانی عمل می‌آید؟

شاید با شنیدن این موضوع تعجب کنید که خوانسار با وجود نزدیکی به اصفهان و کویر‌های اطراف، آب و هوایی بسیار معتدل، مطبوع و نسبتا خنک دارد. فاصله خوانسار تا اصفهان تنها ۱۵۰ کیلومتر است. اما به خاطر موقعیت جغرافیایی خاص، گرمی هوای آن در فصل گرما تنها به ۳۱ درجه سانتی‌گراد خواهد رسید. کوه‌های زیبا و دشت‌های پوشیده از گل‌های لاله واژگون باعث شده‌اند تا خوانسار تبدیل به یک شهر زیبا با جاذبه‌های طبیعی بی‌شمار شود.

اما تنها جاذبه‌های طبیعی نیستند که باعث جذابیت خوانسار شده‌اند. بلکه باید بدانید جاهای دیدنی خوانسار فرای این بوده و می‌توانید چند روزی را در این شهر سرگرم بمانید. همچنین باید بدانید که خوانسار در کلمه «چشمه‌سار» معنا می‌دهد. پس باید انتظار دیدن چشمه‌هایی را داشته باشید که از دل کوه می‌جوشند و جان شهر را تازه می‌کنند.

جاهای دیدنی خوانسار تلفیقی از جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی

همانطور که اشاره کردیم، با گران شدن هزینه‌های سفر، همه افراد ترجیح می‌دهند تا عاقلانه‌تر مقصد سفر خود را انتخاب نمایند. از این رو اکثرا به دنبال یافتن شهر‌های توریستی پربازدید هستند. همین مسئله باعث شده تا شهر‌هایی مثل اصفهان، شیراز، مشهد و کلیه شهر‌های شمالی کشور، مملوء از گردشگر باشند در حالی که مسافران، خبری از جاهای دیدنی شهر‌های دیگر کشورمان ندارند. خوانسار نیز جزء همان دسته از شهر‌هایی است که اکثر مسافران ترجیح می‌دهند برای سفر آن را انتخاب نکنند. اما برخی از مسافران در کنار اصفهان، از این شهر نیز دیدن می‌کنند.

امروز ما اینجا هستیم تا به شما نشان دهیم جاهای دیدنی خوانسار بیش از آن هستند که بتوان از آن‌ها سرسری رد شد. مهم نیست که به دنبال جاذبه‌های طبیعی هستید یا تاریخی، تنوع جاهای دیدنی خوانسار آنقدر زیاد است که هر سلیقه‌ای را پوشش می دهد. پس با ما همراه باشید تا این جاذبه‌های دیدنی را بهتر بشناسید.


منطقه حفاظت شده گلستان کوه و دشت لاله‌های واژگون خوانسار

وجود آب و هوایی کوهستانی و چشمه‌های مختلف باعث شده تا یکی از زیبا‌ترین جاهای دیدنی خوانسار شکل بگیرد. قطعا بسیاری از مسافران، خوانسار را تنها به عشق دیدن منطقه حفاظت شده گلستان کوه یا همان دشت اشک مریم انتخاب می‌کنند. دشت اشک مریم، نام منطقه‌ای محافظت شده است که در فصل بهار پوشیده از منحصر به فردترین گونه گل لاله می‌شود.

گل‌های لاله واژگونی که در دشت اشک مریم از دل خاک می‌رویند، به رنگ قرمز و ارغوانی هستند. زیبایی آن‌ها آنقدر منحصر به فرد است که هر بیننده‌ای را مست و مدهوش می‌کند. وزش باد در میان این دشت باعث می‌شود تا رنگ گل‌ها متفاوت به نظر برسد. اما شاید بخواهید بدانید که چرا به این دشت، دشت اشک مریم نیز گفته می‌شود؟

جالب است بدانید که بر اساس افسانه‌های قدیمی، سیاوش در اینجا به دست گریسوز کشته شده و گل‌های لاله واژگون نیز شاهد این قتل بوده‌اند. به همین دلیل از همان زمان تا به امروز، این گل‌ها در سوگ سیاوش می‌گریند و دلیل عمر کوتاه آنها نیز همین است.

در ضمن باید بدانید که علاوه بر زیبایی و جلب گردشگر، این لاله‌های واژگون خاصیت درمانی نیز دارند. از پیاز این گل‌های زیبا و دوست داشتنی برای درمان درد‌های مفصلی، رماتیسمی و کبدی کمک می‌گیرند. به همین دلیل است که سازمان محیط زیست از منطقه محافظت می‌کند. در ضمن عمر کوتاه این گل‌ها تنها از اوایل تا اواخر اردیبهشت ماه است.

کوچه باغ‌های دیدنی خوانسار

اگر اهل طبیعت‌گردی باشید، یکی از موارد دیگری که در لیست جاهای دیدنی خوانسار توجه شما را به خود جلب خواهد کرد، کوچه باغ‌های دیدنی آن است. هنوز کوچه‌هایی با دیوار‌های خشتی در این شهر به چشم می‌خورند. کوچه‌هایی که درختان بلند قامت بر آن سایه افکنده‌اند. کوچه‌هایی که تنها با قدم زدن در آن‌ها، غم از دل آدمی بیرون می‌آید. هوایی خوش، بوی درخت و کاه گل.
اگر شما هم به دیدن این کوچه باغ‌های زیبا علاقه‌مند هستید، باید به محله‌های «پایتخت»، «مالگاه»، «محله دو راه»، «چشمه آخوند» و یا «صفائیه» بروید. در این محله‌ها با پرس و جو از محلیان، می‌توانید کوچه‌ باغ‌های زیبای آن را پیدا کنید.

پارک جنگلی سرچشمه خوانسار

قطعا با دانستن وجه تسمیه این شهر، در میان جاهای دیدنی خوانسار به دنبال چشمه‌های مختلف می‌گردید. البته که حق با شماست. یکی از زیباترین جاهای دیدنی خوانسار، پارک جنگلی سرچشمه خوانسار نام دارد. حوضچه‌های آب زیادی در میانه این پارک قرار گرفته که از دل «کوه سیل» نشات گرفته‌اند. آبی به زلالی اشک چشم و به شیرینی عسل که می‌توانید با خیال راحت آن را بنوشید.

چشمه‌های مختلفی باعث ایجاد این حوضچه‌ها شده‌اند. اما از میان آنها می‌توان از «چشمه مرزنگوش» و «چشمه شترخون» به عنوان مهم‌ترین آنها یاد کرد. بسیاری از اهالی منطقه، از همین آب می‌نوشند. آب این چشمه‌ها کاملا پاک، خنک و زلال است. پس شما نیز اگر به دنبال آب معدنی طبیعی هستید، جرعه‌ای از آن بنوشید و لذت ببرید.

پارک جنگلی سرچشمه خوانسار، حدود ۱۵ هکتار وسعت دارد. به همین دلیل حتی با وجود اینکه یکی از جاهای دیدنی خوانسار محسوب می‌شود، باز هم شلوغی جمعیت را در دل خود خیلی نشان نمی‌دهد. این پارک که در میدان ۲۲ بهمن خوانسار قرار دارد، محلی برای استراحت بسیاری از مسافران است. سکو‌های داخل این پارک باعث می‌شود تا بسیاری از خانواده‌های خوانساری عزیز نیز آخر هفته خود را اینجا سپری کنند.

پارک ملی قمیشلو

شاید تعجب کنید اگر بدانید که طبق اسناد تاریخی موثق، اولین منطقه حفاظت شده جهان در خوانسار قرار دارد. پارک ملی قمیشلو با بیش از یک و نیم قرن قدمت، اولین پارک حفاظت شده جهان به شمار می‌آید. باید بدانید که فرزند ناصرالدین شاه که «ظل السلطان» نام داشت، به دلیل نداشتن مادری قجری، نمی‌توانست ولیعهد شود. به همین دلیل او را حاکم اصفهان کردند. او فردی خون‌خواه و عصبی بود و علاقه زیادی به شکار داشت. به همین دلیل بخشی از خوانسار را به تملک خود درآورد تا در آن شکار کند.

هیچ کس حق ورود به این منطقه را نداشت. حتی روستاییان منطقه نیز نمی‌توانستند دام خود را برای چرا به آنجا بیاورند. اما تنها چیزی که از ظالمین تاریخ به جای می‌ماند، خاطره‌ای ناخوشایند است. خاطره‌ای که هیچ‌گاه از یاد مردم منطقه نمی‌رود. حالا جز تلی خاک از ظل السلطان باقی نمانده و شکارگاه او تبدیل به پارک ملی قمیشلو شده است. پارکی که در آن گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی به چشم می‌خورند. همچنین تا به امروز آثار باستانی زیادی را از این منطقه کشف کرده‌اند که در موزه قابل رویت هستند.

روستای دره بید

یکی دیگر از جاهای دیدنی خوانسار ، روستای دره بید نام دارد. روستایی که با تفرجگاهی زیبا و دلنواز شناخته می‌شود. اگر به دنبال وجه تسمیه این روستا می‌گردید، باید بدانید که روستای دره بید، به درختان وحشی بیدی معروف است که تمام این روستا را پوشانده. همچنین گلستان کوه یا همان دشت اشک مریم نیز در همین روستا واقع شده. به همین دلیل روستای دره بید را می‌توان یکی از جاهای دیدنی خوانسار دانست که حتما باید از آن دیدن کنید.

این روستا را می‌توان منطقه ییلاقی خوانسار دانست. به همین دلیل همیشه آب و هوایی عالی و با کیفیت دارد. همچنین تمدنی باستانی در این منطقه وجود داشته است. از این رو باید انتظار دیدن آثار باستانی مختلف را نیز داشته باشید. یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین آثار باستانی این روستا، قلعه‌ای زیبا است که برخی اعتقاد دارند قدمت آن به دوران شاه عباس باز می‌گردد. بعضی از تاریخ نگاران چنین ذکر کرده‌اند که خوانین تبعید شده به اینجا، در همین قلعه زندگی می‌کردند. به هر حال دیدن این مناظر خالی از لطف نیست.

روستای رحمت آباد

متاسفانه در مورد جاهای دیدنی خوانسار ، کم لطفی‌های زیادی شده است. اگر کمی در مورد خوانسار مطالعه داشته باشید، خواهیم دید که تقریبا یکی از قدیمی‌ترین و باستانی‌ترین روستاهای ایران، در خوانسار قرار گرفته که رحمت آباد نام دارد. اسناد تاریخی زیادی در مورد قدمت این روستا بر جای نمانده است. همچنین رحمت آباد را می‌توان یکی از کم‌جمعیت‌ترین روستاهای ایران دانست.


جاذبه های دیدنی خوانسار، از دشت لاله‌های واژگون تا تپه آریایی‌ها

جاذبه های دیدنی خوانسار، از دشت لاله‌های واژگون تا تپه آریایی‌ها

جاذبه های دیدنی خوانسار، از دشت لاله‌های واژگون تا تپه آریایی‌ها

جاذبه های دیدنی خوانسار، از دشت لاله‌های واژگون تا تپه آریایی‌ها

جاذبه های دیدنی خوانسار، از دشت لاله‌های واژگون تا تپه آریایی‌ها
اما اگر کمی در آن کاوش کنیم، به بقایای قلعه‌ای باستانی خواهیم رسید که بیش از هزار و ۵۰۰ سال قدمت دارد. بر اساس فرضیات تاریخی، اولین قومی که در این منطقه زندگی را آغاز کرد، قوم آریا بود. در نتیجه این منطقه را می‌توان بخش خالص آریایی ایران دانست که قدمت بسیار زیادی دارد.

روستای دماب

خیلی جالب است بدانید که روستای دماب با بیش ازهزار و ۱۵۰ سال قدمت، یکی از قدیمی‌ترین روستاهای آباد ایران به شمار می‌آید. با وجود اینکه روستا‌های دیگری مثل رحمت آباد قدمت بیشتری دارند، اما داماب تقریبا قدیمی‌ترین روستای آباد ایران است. هنوز افراد زیادی در این روستا زندگی می‌کنند و آثار باستانی بسیار زیبایی را در خود جای داده است.

البته جالب است بدانید که این روستا تنها به دست دو برادر آباد شده است. این دو برادر، صالح و محب نام داشتند و با تلاش بسیار توانستند این روستا را آباد کنند. در حال حاضر دماب یکی از جاهای دیدنی خوانسار به شمار می‌آید. شما می‌توانید از قلعه سنگ، قلعه حاج حسن، کاروانسرای جلوگیر و قلعه علی احمد در این روستا لذت ببرید.

مسجد جامع خوانسار

قطعا دیدن مسجد جامع هر شهری خالی از لطف نیست. با دیدن مسجد جامع شهر‌های مختلف، می‌توان از قدمت تاریخی آن شهر و فرهنگ دوران قدیم آن آگاه شد. از آنجا که دوران صفویه را می‌توان دوران اوج شکوفایی اصفهان دانست، این موضوع در مورد خوانسار که از توابع اصفهان است نیز صادق خواهد بود.

مسجد جامع خوانسار که در جنوب شرقی شهر واقع شده، با گچ‌بری‌ها و منبت‌کاری‌های منحصر به فرد، در دوران صفویه ساخته شده است. علاوه بر قدمت بالای این مسجد، معماری آن بسیار منحصر به فرد و دل نواز است. پس حتما آن را می‌توان جزء جاهای دیدنی خوانسار دانست که باید به آن سری بزنید.

بقعه امامزاده یا همان شاهزاده سید احمد

بقعه شاهزاده احمد یکی از مکان‌های زیارتی در خوانسار محسوب می‌شود. این بقعه زیبا به امامزاده سید احمد سید محمد بن امام علی النقی تعلق دارد و در نزدیکی رودخانه اصلی شهر قرار گرفته. برای بازدید از این بقعه زیبا باید به خیابان آیت الله خوانساری بروید. قدمت ساخت این گنبد و بارگاه زیبا زیاد نیست و از سال ۱۳۶۳ ساخته شده. اما با این حال با هنرمندی تمام داخل آن را آینه‌کاری کرده‌اند و معماری بسیار جالب و دیدنی دارد. به علاوه اینکه با دیدن این بقعه، می‌توانید خود را در میان فرهنگ مردم خوانسار غرق کنید.

امامزاده صالح خوانسار

امامزاده صالح خوانسار را می‌توان یکی از مهم‌ترین اماکن زیارتی در تمام شهر دانست. مردم شهر ارادت زیادی به این امامزاده دارند. امامزاده صالح خوانسار از فرزندان امام موسی کاظم است و او را به صالح قصیر می‌شناسند. اگر از مردم محلی در مورد امامزاده صالح سوال کردید و از شما پرسیدند که سید صالح قصیر اول یا دوم؟ تعجب نکنید. در این شهر دو امامزاده صالح وجود دارد که ما بازدید از سید صالح قصیر اول را به شما توصیه می‌کنیم.

خانه تاریخی ابهری‌ها

اگر به دنبال بازدید از مکان تاریخی در خوانسار هستید، حتما سری به خانه ابهری‌ها بزنید. این خانه زیبا که در محله رئیسان و خیابان آیت الله خوانساری واقع شده، ساخته دست حاج سید محمد باقر ابهری است. قدمت این خانه به دوران قاجار باز می‌گردد و نقاشی‌ها و گچبری‌های بسیار زیبایی را در خود جای داده. این خانه با بیش از ۲۲۰ سال قدمت، جزء زیباترین جاهای دیدنی خوانسار به شمار می‌آید که حتما باید از آن دیدن فرمایید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار