gardeshban.ir

سرپرست تیم کاوش آتشکده فردقان فراهان از کشف ابعاد جدیدی از آتشکده و بیرون آمدن ستون‌های ضلع جنوب‌غربی این بنا از زیر خاک خبر داد.
کد خبر: ۳۱۴۹۰
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۹-1399 June 31
گردشبان (gardeshban.ir) :
محسن کریمی با اشاره به آغاز فصل جدیدی از کاوش آتشکده فردقان فراهان از نیمه شهریورماه 1399، اظهار کرد: در روستای تاریخی فردقان شهرستان فراهان قلعه تاریخی وجود دارد که در مرکز ثقل این قلعه آتشکده فردقان واقع شده است.

بخش دیگری از آتشکده فردقان فراهان از زیرخاک بیرون آمد

وی افزود: این آتشکده یک بنای چهارطاقی است و با توجه به مطالعات میدانی و تطبیقی انجام شده مشخص شد که این آتشکده در واقع همان آتشکده‌ای است که در تاریخ قم از آن یاد شده است، در این متون به فردقان، آتشکده واقع در آن، تصرف و تخریب آن توسط حاکم قم در سال 288 هجری، انتقال درب مطلای آتشکده به کعبه در زمان حجاج بن یوسف، شکست علاءالدوله کاکویه از مسعود بن محمود بن سبکتکین و پناه گرفتن او در قلعه فردقان و نیز زندانی شدن بوعلی سینا در قلعه مذکور اشاره شده است.

کریمی با اشاره به اینکه چهارطاقی به شکل مربع و به اضلاع 17 متر است، گفت: بنا 4 ستون چهار وجهی دارد که بر روی آن گنبدی افراشته شده بود و در ضلع شمالی دارای ورودی از مرکز است و علاوه بر آن در ضلع جنوبی بنا نیز سه درگاه ورودی قرار گرفته است.

وی مصالح اصلی دیوارهای بنا را سنگ و مصالح اصلی ستون‌ها را آجر دانست و افزود: در فصول قبلی کاوش حدود اربعه بنا پیدا شد، پلان به دست آمد و در این فصل، عمده تمرکز کاوش در ضلع جنوب بود که علاوه بر ستون یافت شده در فصل قبل کاوش، ستون ضلع جنوب‌غربی بنا نیز به دست آمد و پلان بنا تکمیل‌تر شده است.

سرپرست تیم کاوش و باستان‌شناسی محوطه تاریخی فردقان تصریح کرد: با توجه به اینکه بنا در معابر عبوری و زیر منازل مسکونی واقع شده است، برای فصول بعدی کاوش موضوع آزادسازی بنا لازم است و در یک فصل کاوش می‌توان کل معماری بنا را از زیر خاک بیرون آورد، البته تاکنون نیمه جنوبی بنا کامل کاوش شده و دو ستون از چهار ستون پدیدار شده است و دو ستون دیگر در نیمه شمالی بنا و زیر منازل مسکونی قرار دارد.

کریمی با بیان اینکه برای این کاوش تقریبا یک تیم 10 نفره متشکل از سرپرست، باستان‌شناس، نقشه‌بردار و نیروهای کارگری مشغول کار هستند، گفت: برای این فصل کاوش اعتباری 10 میلیون تومانی اختصاص یافت که فردا اول مهرماه این فصل کاوش اتمام می‌یابد و در فصول بعدی ادامه کار دنبال می‌شود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار