gardeshban.ir

در محله قدیمی پایین بازار آمل و در چند قدمی بناهای تاریخی دیگری مثل آتشکده، پل دوازده چشمه و موزه تاریخ آمل بقعه ای ۸ ضلعی را می بینید که از آثار ارزشمند تاریخی محسوب می شود و جزو جاذبه های دیدنی شهر آمل است.
کد خبر: ۳۱۵۲۹
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۹-1399 July 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
امامزاده قاسم آمل بیش تر به خاطر شکل متفاوت پلانش توجه گردشگران را به سمت خود جلب کرده است و حدود ۸ دهه پیش در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. پس اگر قصد بازدید از این بنای تاریخی را داشتید باید بلیط هواپیما ساری بخرید و از آنجا راهی آمل و محله تاریخی آن شوید.

چرا بازدید از امامزاده قاسم آمل پیشنهاد می شود؟

اگر به معماری های خاص علاقه‌مند هستید به دیدن امامزاده قاسم آمل بروید.
امامزاده آمل تاریخی بسیار قدیمی را به یدک می کشد.
در کنار جاذبه های تاریخی شهر آمل قرار دارد و دسترسی به آن خیلی راحت است.
این امام زاده یکی از آثار ملی کشورمان به حساب می آید.

تاریخچه امامزاده قاسم آمل

بررسی ها نشان می دهد که بنای امامزاده قاسم آمل متعلق به قرن هشتم هجری است ولی در واقع بنای اصلی امامزاده در آن دوره ساخته شده و در دوره های دیگر بازسازی و مرمت شده است. به همین ترتیب بنای فعلی آن را متعلق به دوران قاجاریه می دانند. این امامزاده در ۲۰ خرداد ماه سال ۱۳۲۱ به فهرست آثار ملی کشور راه پیدا کرد و به همراه دیگر آثار تاریخی آمل از بازدیدکننده های زیادی برخوردار است، یعنی علاوه بر زائران یا معماری‌دوستان، علاقه مندان به تاریخ هم تمایل دارند از این امام زاده بازدید کنند.

معماری و مشخصات امامزاده قاسم آمل

با اینکه این اثر از حیث تاریخی ارزش کمی ندارد ولی معمولا توجه علاقه مندان به معماری را به خود جلب می کند چون ظاهر و سبک منحصر به فردی دارد. پلان امامزاده Imamzadeh Qasem به صورت هشت ضلعی طراحی شده و گنبد کوتاهی دارد که روی یک صفحه قرار گرفته و بام آن سفال پوش است. روی آجرهای این بنا تزییناتی با گچ اجرا شده و ورودی آن در سمت شرقی بنا قرار دارد.

در امامزاده قاسم آمل از چه چیزهایی می توان بازدید کرد؟

از زیبایی هایی این امامزاده می توان به تزییناتی که روی آجرهایش به کار رفته، اشاره کرد؛ تزییناتی که شامل طرح های گوناگون هندسی هستند و جلوه خاصی به این بقعه داده اند. بالای دیواره های امامزاده مقرنس های قوس دار و سینه کفتری می بینید که نمای آن را از سادگی درآورده است. در ضلع های شمالی، جنوبی و غربی امامزاده هم پنجره های نورگیر چوبی تعبیه شده و داخل آن مرقدی با صندوق بزرگی دیده می شود که روی صندوق کنده کاری های ظریفی کار شده و آیات مختلفی از قرآن کریم روی این صندوق کتیبه شده است. ضمنا کف داخل امامزاده سنگفرش شده و یک مسجد و یک قبرستان هم از بخش های الحاقی به این بقعه هستند.

امامزاده قاسم آمل

برای دیدن این بنای تاریخی هیچ هزینه ای از بازدیدکنندگان دریافت نمی شود و هر کسی توقف کوتاهی در کنار امامزاده قاسم آمل دارد چون برای بازدید از آن زمان زیادی لازم نیست و در کمتر از یک ربع می توان از این امامزاده دیدن کرد.

هر زمانی که بخواهید می توانید از امامزاده قاسم بازدید کنید ولی بهتر است روزهای خوش آب و هوایی را برای خرید بلیط هواپیما و سفر به آمل اختصاص دهید، بخصوص فصل پاییز و زمستان و یا حتی ایام عید که هنوز خبری از گرمای طاقت فرسای شمال نیست و شهر هوای خنک و دلپذیری دارد.

امامزاده قاسم در محله پایین بازار و نزدیک به بلوار بهشتی آمل واقع شده است که با استفاده از تاکسی یا خودروی شخصی به راحتی می توان به آن جا دسترسی داشت و پیاده به دیدن بقیه آثار تاریخی شهر رفت.

مسجد جامع آمل: ۵۵۰ متر
پل تاریخی دوازده چشمه: ۸۰۰ متر
موزه تاریخ آمل: ۱ کیلومتر
آتشکده آمل: ۷۰۰ متر

مهمانسرای کاله: ۱ کیلومتر
هتل شهر: ۸۰۰ متر
مهمانپذیر فرهنگ: ۱.۴ کیلومتر
اقامتگاه فاضل نژاد: ۱.۶ کیلومتر
هتل شاهی: ۵.۶ کیلومتر

رستوران عمارت منوچهری: ۹۰۰ متر
فست فود کی ام سی: ۱.۲ کیلومتر
رستوران هات کباب: ۱.۵ کیلومتر
فست فود بامن: ۲.۴ کیلومتر
رستوران لاله زار: ۲.۸ کیلومتر

امامزاده قاسم آمل؛بقعه ای ۸ ضلعی و از آثار ارزشمند تاریخی/عکس

امامزاده قاسم آمل؛بقعه ای ۸ ضلعی و از آثار ارزشمند تاریخی/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار