gardeshban.ir

لاله زار تهران از خیابان های قدیمی و پر خاطره این شهر و جزو مکان های دیدنی تهران است. این خیابان پر از ساختمان ها و بناهای قدیمی است که از دوره های تاریخی مختلف به یادگار مانده اند.
کد خبر: ۳۱۶۰۹
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۹-1399 July 03
گردشبان (gardeshban.ir) :
اگر به کوچه اتحادیه در خیابان لاله زار بروید، در انتهای کوچه در نسبتا بزرگی را خواهید دید که با رنگ زیبا و طرح قدیمی خود هر رهگذری را به سمت خود صدا می زند. 

این در زیبا متعلق به عمارتی بسیار بزرگ به نام عمارت امین السلطان( Amin-ol-Soltan) است. خانه ای تاریخی که از دوران قاجار به یادگار مانده است و تا کنون ساکت و آرام در کنج خیابان لاله زار چشم به راه نگاهی ازسوی مسئولین بود. اگر با خرید بلیط هواپیما به تهران سفر کردید حتما در خیابان تاریخی لاله‌زار قدم بزنید.

چرا بازدید از عمارت امین السلطان پیشنهاد می شود؟

از خانه های مهم تاریخی دوران قاجار است.
تصمیمات مهم سیاسی آن دوران در این عمارت گرفته شده است.
لوکیشن سریال" دایی جان ناپلئون" بوده است.
تنها باقیمانده باغ های لاله زار است.

تاریخچه

امین السلطان لقبی است که ناصر الدین شاه در دوران سلطنتش به آبدارچی و چهارپادار خود، محمد ابراهیم، داد. این فرد در دوران حیاتش در سال ۱۳۶۱ باغ هایی را در لاله زار تهران خریداری و خانه ای در این باغ ساخت. بعدها این خانه باغ به پسر دوم امین السلطان، میرزا علی اصغرخان امین السلطان، رسید. 

امین السلطان پسر در دوران سلطنت ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه و محمدشاه به صدارت رسید و القاب مختلفی مانند صاحب جمع، امین الملک، اتابک اعظم و ... گرفت. پس از این که عباس صراف اتابک اعظم را ترور کرد، این عمارت به نوادگان اتابک اعظم رسید و آن ها بخش هایی از باغ و خانه را در سال ۱۲۹۵ به رحیم اتحادیه تبریزی فروختند. به همین دلیل عمارت امین السلطان را با نام خانه اتحادیه هم می شناسند.

بخش های دیگر خانه نیز در طول سال های مختلف به مغازه، سینما و ... تبدیل شد. در سال ۱۳۱۳ رحیم اتحادیه فوت و این خانه باغ به دست وراث او افتاد. شاد برایتان جالب باشد بدانید عمارت امین السطان در سال ۱۳۵۳ حدود سه ماه تحت مرمت و بازسازی بود تا به عنوان لوکیشن سریال دایی جان ناپلئون( به نویسندگی ایرج پزشکزاد و کارگردانی ناصر تقوایی) مورد استفاده قرار بگیرد. بد نیست بدانید که تا مدت ها نوادگان اتحادیه در این عمارت ساکن بودند اما با مطرح شدن ثبت ملی و مرمت عمارت از این عمارت کوچ کرده و عمارت امین السلطان تا مدت ها تنها، دور از دسترس و بدون کوچکترین رسیدگی و مرمت ماند و سرپا بودن امروزه این عمارت همانند معجزه است. 

این عمارت از سال ۹۷ تحت مرمت و بازسازی قرار دارد و پس از اتمام این مراحل درب های آن برای بازدید عموم باز خواهد شد. پس فراموش نکنید اگر قصد بازدید از این عمارت زیبا را دارید سری به سایت سفرمارکت برای رزرو یا خرید بلیط هواپیما تهران بزنید.

معماری عمارت امین السلطان

قدمت عمارت امین السلطان به دوران قاجار می رسد و طرح کلی آن همانند بسیاری از خانه های دوران قاجار دارای اندرونی و بیرونی است و در دو سمت درهای ورودی و خروجی برای آن در نظر گرفته شده است. ورودی سممت خیابان لاله زار دارای سردر و ستون نیم گرد توکاری در دو سمت ورودی است. قوس بالای در با آجرهای تراش دار تزیین شده است و در سردرآن قاب اسماء جلاله به چشم می خورد.

پس از ورود به خانه در قسمت شمال شرقی باغ ورودی ای قرار دارد که بالای آن به طول ۲ متر مقرنس کاری شده است. مقرنس کاری های این بخش به صورت چهارکاسه ای بوده و دارای ۲ آویز هستند. عمارت دوم کمی دور تر از این ورودی مقرنس کاری شده با درهایی فلزی و ۲ ستون سنگی قرار دارد. 

طبقه دوم این عمارت برای فیلمبرداری سریال دایی جان ناپلئون استفاده شده بود. عمارت سوم در مرکز و شمال باغ قرار داشته و شکلی L مانند دارد. در روبروی این عمارت حوضی بزرگ و زیبا قرار گرفته و تمامی سردرهای آن گچ بری های زیبا و سنتی ای دارند و در بخش های زیرین دیوار آجرچینی های مختلف را می توان دید. بین عمارت سوم و چهارم عمارت دیگری قرار دارد که از دوران امین السلطان مانده و به جز چند دیوار و ستون و یک شومینه چیز دیگری از آن باقی نمانده بود. گفته می شود این عمارت در کودتای ۲۸ مرداد به آتش کشیده شده بود.


هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از عمارت امین السلطان چه قدر است؟

زمان پیشنهادی برای بازدید از این عمارت ۳۰ دقیقه تا یک ساعت است.

چگونه به عمارت امین السلطان برویم؟

عمارت امین السلطان در مرکز تهران بین خیابان فردوسی و لاله زار قرار گرفته و با استفاده از مترو و یا تاکسی هایی که در نقاط مختلف تهران قرار دارند می توان به آن دسترسی داشت.

در نزدیکی عمارت امین السلطان از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

عمارت مسعودیه: ۱.۵ کیلومتر
سرای پروین اعتصامی: ۲ کیلومتر
میدان حسن آباد: ۲.۴ کیلومتر
موزه مردم شناسی ارامنه: ۱.۸ کیلومتر
کاخ مرمر: ۳.۳ کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی عمارت امین السلطان برای اقامت وجود دارد؟

هتل سعدی: ۴۰۰ متر
هتل ایران مرکزی: ۵۰۰ متر
هتل شیراز: ۹۰۰ متر
هتل آرمان: ۱.۲ کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به عمارت امین السلطان هستند؟

رستوران عادل:۶۰۰ متر
رستوران خوشبین: ۱.۲ کیلومتر
رستوران تیلیت: ۱.۸ کیلومتر
کافه رستوران گل رضائیه: ۲.۹ کیلومتر


عمارت امین السطان؛از مکان های دیدنی تهران/عکس

عمارت امین السطان؛از مکان های دیدنی تهران/عکس

عمارت امین السطان؛از مکان های دیدنی تهران/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار