gardeshban.ir

جهنم دره مشگین شهر یکی از بکرترین نقاط اردبیل به حساب می‌آید که چشم هر بیننده‌ای را متحیر می‌کند.
کد خبر: ۳۱۶۴۴
تاریخ انتشار : جمعه ۰۴ مهر ۱۳۹۹-1399 July 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
تا به حال در اوج ناراحتی و عصبانیت به کسی گفته‌اید «برو به درک یا کدام جهنم دره ای بودی؟»  این دو عبارت شاید در ظاهر جلوه بدی داشته باشد و شما را ناراحت کند اما در واقعیت تکه‌ای کوچک از بهشت موعود است که در کشور ایران قرار دارد. درک در شهر کنارک جایی که دریا و کویر به‌هم می‌رسند و جهنم دره در ۳۵ کیلومتری مشگین شهر درون دره‌ای عمیق واقع شده است.

این تناقص بی‌نظیر باورکردنی نیست. تصور کنید دور تا دور این دره را صخره‌های سنگی و خشن دربرگرفته است ولی در درونش رودخانه‌ای دلربا و خروشان جاریست. اگر از عاشقان طبیعت‌گردی هستید با این نوشتار از مجله دلتا همراه شوید تا از طبیعت بکر و جذاب دامنه‌های سبلان و این بهشت خفته برایتان بگوییم.

این بهشت کوچک درون دامنه‌های شمالی کوه سبلان درفاصله ۲۰ کیلومتری روستای موییل قرار دارد و محلی‌های این منطقه به این دره بهشتی، جهنم دره سی یا به عبارتی جهنم درسی می‌گویند.

تاریخچه جهنم درسی

در زمان‌های دور این زیبای خفته به خاطر صعب‌العبور بودن، سراشیبی‌های تند و خاک سستی که دارد، مکانی مناسب برای مخفی شدن راهزن‌ها در کوهستان بوده است. الخصوص وجود محل زندگی حیات وحش متنوع و همجواری با آتشفشان سبلان باعث شد مردمان محلی دل خوشی از این بهشت خفته نداشته‌اند.

آب و هوای جهنم دره افسانه‌ای

آب و هوای این دره بر خلاف اسمش بسیار هم بهشتی، خنک و معتدل است. حتی در گرمای تابستان می‌توان گفت یکی از سردترین نقاط ایران به حساب می‌آید و این اتفاق به خاطر موقعیت کوهستانی و اختلاف زیادی که با سطح دریا دارد رقم می‌خورد. این دره در تمام فصول زیبایی خودش را دارد، حتی در زمستان که آبشارهایش قندیل‌های زیبایی می بندد و این دره بهشتی را مه آلود و اسرارآمیزتر از همیشه می‌توان دید.

جالب است بدانید در ایران در دو نقطه جغرافیایی متفاوت دو منطقه اسرارآمیز جهنم دره‌ای داریم. یکی در مشگین شهر اردبیل و دیگری در روستای قریس در نزدیکی خوی در استان آذربایجان غربی قرار دارد که بسیاری این دو را باهم اشتباه می‌گیرند. البته هردو زیبایی‌های منحصر به فردی دارند و چیزی از دیگری کم ندارند. پس از این به بعد کسی از شما پرسید کدام جهنم دره‌ای بودید اصلاً از حرف او ناراحت نشوید به سرعت این دره بهشتی را که امروز با هم سفر کرده‌ایم در خیال خود تصور نمایید و از زندگی و تمام لحظاتش لذت ببرید.

سفر به جهنم دره؛ قطعه‌ای از بهشت/عکس

سفر به جهنم دره؛ قطعه‌ای از بهشت/عکس

سفر به جهنم دره؛ قطعه‌ای از بهشت/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار