gardeshban.ir

مهرشهر منطقه ای در شهر کرج است. در این شهر بنایی قرار دارد که نسبت به آن کاملا بی توجهی صورت گرفته: کاخ شمس یا کاخ مروارید که توسط بنیاد فرانک لوید رایت طراحی و ساخته شد. در دهه ۴۰ شمسی این منطقه از چند روستا از جمله حسین‌آباد افشار تشکیل شده بود.
کد خبر: ۳۱۶۴۵
تاریخ انتشار : جمعه ۰۴ مهر ۱۳۹۹-1399 July 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
شمس پهلوی، خواهر محمدرضا پهلوی، شاه سابق ایران، به دلیل بیماری آسم این منطقه را برای زندگی انتخاب کرد و کاخ مروارید، محل زندگی او، به دست بنیاد فرانک لوید رایت طراحی و ساخته شد. 

معماری کاخ مروارید

کاخ مروارید در زمینی ۱۱۱ هکتاری قرار دارد و زیربنای آن در حدود ۲۵۰۰ متر مریع است، سازه اصلی و طرح کاخ همانند سفره‌ماهی است که صدفی را دربرگرفته است. همه فضاهای معماری در زیر سقفی با فرم حلزونی و با نورگیرهای گوناگون و به‌شکل دانه‌های مروارید اجرا شده است.

کاخ شمس دارای فضاهای مختلفی از جمله تالار طلایی بار، دفتر مخصوص شمس، تالار پذیرایی، و غیره است. اما از مهمترین بخش‌های این کاخ اتاق صدف است که دارای تزئینات مختلفی بوده، بخصوص نمای بیرونی آن که بصورت حلزونی شکل ساخته شده است. در طراحی فضای بیرونی دریاچه کوچکی از سه طرف کاخ را احاطه کرده و به زیبایی آن افزوده است.معماری کاخ شمس بخشی از معماری مدرن را در خود دارد که می توان تاثیر شیوه فرانک لوید رایت از پرآوازه‌ترین معماران آمریکایی را در آن دید که از سوی یکی از شاگردان ایرانی‌اش به نام «عامری» شکل گرفته است.

آیا پیش از این اطلاعی از این کاخ مهجور داشتید؟ به نظرتان در حق آن اجحاف نشده است؟ در ادامه، تصاویر دیگری از این کاخ را باهم تماشا می‌کنیم.

کاخ شمس، مروارید مهجور جدا مانده در کرج!/عکس

کاخ شمس، مروارید مهجور جدا مانده در کرج!/عکس

کاخ شمس، مروارید مهجور جدا مانده در کرج!/عکس

کاخ شمس، مروارید مهجور جدا مانده در کرج!/عکس

کاخ شمس، مروارید مهجور جدا مانده در کرج!/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار