gardeshban.ir

پروژه تعیین عرصه و حریم محوطه‌های شمال استان آذربایجان‌غربی، با هدف توقف دخل و تصرف و تخریب هرچه بیشتر به تپه‌ها انجام می‌شود، تا وضعیت استقرارهای این منطقه روشن تر شده. زمینه ساز مطالعات تکمیلی در آینده باشد.
کد خبر: ۳۱۶۵۵
تاریخ انتشار : جمعه ۰۴ مهر ۱۳۹۹-1399 July 04
گردشبان (gardeshban.ir) :

 لیلا گرگری - مدیر پروژه باستان شناسی - با اعلام این خبر با اشاره به حمایت و پیگیری مدیر اداره کل میراث استان در اجرای این پروژه گفت: چرایی انجام این پروژه از آنجا ملزم  شده که در سالیان اخیر میزان دخل و تصرف اهالی به حریم و عرصه تپه‌ها بسیار زیاد شده است. انجام فعالیت‌های کشاورزی و پیشروی این فعالیت‌ها به سمت عرصه تپه ها به منظور گسترش زمین و حفاری غیرمجاز عمده ترین آسیب وارده به تپه هاست.

وی با بیان این که در راستای انجام این برنامه ۹ تپه در شهرستان‌های مختلف استان شامل سه تپه در شهر ارومیه (دیزج تکه، مکی، قیز قلعه)، دو تپه در شهرستان سلماس  (صدقیان ، پیکاجیک)، دو تپه در شهرستان خوی (شوریک و گوهران)، دو تپه در شهرستان چالدران (بیگوش تپه، کربلایی تپه سی) و همچنین کاوش ضلع شرقی مسجد جامع  ارومیه انجام شد، ادامه داد: در این پروژه همه تپه‌های نام برده شده هر کدام به سرپرستی یک باستان شناس گمانه زنی، نقشه برداری و تعیین عرصه و حریم شدند.

این باستان شناس تاکید کرد: تیم‌های مستقر در هرکدام از این تپه‌ها علاوه بر اجرای روند گمانه زنی اقدام به بررسی‌های میدانی و فشرده در محوطه و اطراف آن کرده تا در طول انجام پروژه شناخت هرچه بیشتری از این تپه‌ها دست یابند و در نتیجه اطلاعات ارزشمندی از دوره‌های مختلف به دست آمد.

به گفته ی وی، در گمانه زنی اکثر تپه‌ها اطلاعات جدید و متفاوت از آنچه در پرونده ثبتی هر تپه ارائه شده بود به دست آمد و تقریبا گاهنگاری اکثر تپه‌ها بر اساس مطالعات جدید انجام گرفته تغییر خواهد کرد.

این باستان شناس با بیان اینکه با پایان کار میدانی هر پروژه نقشه‌برداری محوطه های باستانی مناطق یاد شده از روش فتوگرامتری برد کوتاه سامانه پهپاد بدون سرنشین استفاده شد، گفت: برای بالا بردن دقت نقشه‌برداری هوایی نقاط کنترل زمینی توسط جی پی اس مولتی فرکانس برداشت شد. عکس‌های برداشت شده توسط برنامه‌های فتوگرامتری تبدیل به عکس و سپس از روی عکس‌های زمین مرجع موجود نقشه‌های بروز با دقت بالا تهیه شد.

گرگری از دیگر اقدامات انجام شده در این پروژه مطالعات لندسکیپ باستانشناسی (باستان شناسی چشم انداز) دانست و بیان کرد: با تعیین عرصه و حریم این تپه‌ها امید آن می‌رود که اقدامات حفاظتی مناسب، باعث توقف دخل و تصرف و تخریب هرچه بیشتر به تپه‌ها شود و همچنین با توجه به اطلاعات ارزشمند به دست آمده از هر تپه اطلاعات، وضعیت استقرارهای این منطقه روشن‌تر  می‌شود که آن می‌تواند زمینه ساز مطالعات تکمیلی در آینده باشد.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار