gardeshban.ir

روستای قلات یکی از جاهای دیدنی شیراز و پاتوق اهالی شیراز است که با طبیعت زیبا و سرسبز و ریشه های عمیقش در تاریخ چندهزار ساله شیراز، دروازه کوچکی به سمت بهشت باز می کند تا به دور از شلوغی های شهر به ماجراجویی متفاوتی بروید.
کد خبر: ۳۱۶۸۹
تاریخ انتشار : شنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۹-1399 July 05
گردشبان (gardeshban.ir) :
روستای قلات در فهرست ملی کشور و همچنین جهانی یونسکو به ثبت رسیده و از این جهت گردشگران داخلی و خارجی را دعوت به خرید بلیط هواپیما شیراز می کند.

چرا بازدید از روستای قلات پیشنهاد می شود؟

طبیعت بکر و آب و هوای خنک این روستا مکان ایده آلی برای فرار از گرما است.

خانه های پلکانی و خشتی روستای قلات شما را به سفر در زمان می برند.

این روستا پر از باغ های میوه و ییلاق های سرسبز است.

درباره روستای قلات

قدمت روستای قلات را به قرون بعد از اسلام نسبت می دهند، زمانی که مردمان این روستا خانه های خود را در دامنه کوه سرخ ساختند و از محبوبیت آن در آینده خبری نداشتند. این روستا حدود ۳۶ کیلومتر با شیراز فاصله دارد که در کمتر از یک ساعت می توان به آن دسترسی داشت. گفته می شود که روستای قلات در ارتفاع ۲۰۶۵ متری از سطح دریا قرار گرفته و حدود ۷ هزار نفر جمعیت دارد و در ایام تابستان میزبان خیل عظیمی از گردشگران می شود.

در روستای قلات از چه چیزهایی می توان بازدید کرد؟

وارد روستا که می شوید خانه های پلکانی را می بینید که در لابه لای درختان بلندقامت ردیف شده اند و مصالح به کار رفته در آن ها عمدتا از سنگ، خشت و چوب است. البته در سال های اخیر ساختمان های مدرنی به بافت روستا اضافه شده اند و چهره ساده و قدیمی قلات را تغییر داده اند ولی روستا همچنان هویت و زیبایی خود را حفظ کرده است.

طبیعت روستای قلات

در گوشه و کنار روستای قلات چشم اندازها، آبشارها، جویبارها و باغ های متنوعی می بینید که در نیمه اول سال آب و هوای خنک و دلپذیری دارند و قدم زدن یا کوهپیمایی در لابه لای آن ها لذت فراوانی را به دنبال دارد. از جاذبه های طبیعی روستای قلات می توان به آبشارهای سه گانه آن اشاره کرد که دسترسی به آن ها چندان سخت نیست. معمولا محلی های روستا یا گردشگران بعد از ظهرها به سمت رودخانه های شب شتری و چشمه انجیری می روند و گاهی با چیدن گیاهان دارویی مثل بومادران، آویشن یا پونه کوهی خود را مهمان یک لیوان دمنوش دلچسب می کنند.

اماکن تاریخی روستای قلات

همانطور که اشاره شد، قلات از روستاهای تاریخی کشورمان است و وجود بناهای تاریخی مثل قلعه قزل ارسلان، کلیسا، آسیاب قدیمی، بازار قدیمی و سنگفرش شده، موزه مردم شناسی و گورستان قلات مهر تاییدی بر این موضوع است. البته کلیسای سنگی و قلعه قزل ارسلان مخروبه یا نیمه خرابه‌ای بیش نیستند ولی از گنجینه های تاریخی این روستا به شمار می روند و بازدید از آن ها خالی از لطف نخواهد بود.

در سال های اخیر واحدهای اقامتی، رستوران و امکانات رفاهی دیگری در این روستا به بهره برداری رسیده تا تجربه بازدیدی به یادماندنی و همراه با آسایش را برای گردشگران رقم بزند. ضمنا در روستای قلات فرصتی برای چشیدن طعم اصیل غذاهای محلی را خواهید داشت و حتی می توانید موقع بازگشت از صنایع دستی این روستا نظیر گیوه، دولک، سبد، آثار تزیینی چوبی و میوه های خوشمزه باغ هایشان سوغاتی و هدایایی تهیه کنید و به شهر خود بازگردید.

زمان پیشنهادی بازدید از روستای قلات چه قدر است؟

نمی توان به راحتی از دیدنی های طبیعی روستای قلات سیر شد، برای همین بد نیست دست کم یک شب را در روستا بگذرانید.

فصل مناسب برای بازدید از روستای قلات چه زمانی است؟

اگر با خرید بلیط هواپیما مقصد بعدی سفر شما شهر شیراز و روستای زیبا و تاریخی قلات است بهتر است بدانید آب و هوای این منطقه ییلاقی در ماه های بهاری و تابستانی بسیار خنک می شود به طوری که انگار جلوه ای از بهشت را برای گردشگران نمایان می کند.

چگونه به روستای قلات برویم؟

بی تردید فاصله ۳۶ کیلومتری روستا از مرکز شهر با خودروی شخصی راحت تر پیموده می شود و دردسرهای کمی خواهد داشت. ولی باید توجه کرد که به منظور حفظ هویت تاریخی و ارزشمند روستا، طرح محدود شدن تردد خودرو گردشگران در بافت تاریخی روستای قلات اجرا شده و گردشگران در بدو ورود خودروهایشان را پارک کرده و به بافت روستا وارد می شوند ولی خودروهای اهالی روستا اجازه تردد به داخل روستا را دارند.

از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

کلیسای قلات: ۷۰۰ متر
آبشار قلات: ۱ کیلومتر
پارک شب شتری: ۲.۵ کیلومتر
تنگه شب شتری: ۲.۶ کیلومتر

چه هتل هایی در روستای قلات برای اقامت وجود دارند؟

هتل مونت
مهمانخانه سرو
اقامتگاه بومگردی کوهستان

چه رستوران ها و غذاخوری هایی در روستای قلات وجود دارند؟

رستوران قدیمی شیراز
کافه رستوران دالون
رستوران های ستاره قلات
فست فود وستا
کبابی شازده

روستای قلات؛پاتوق اهالی شیراز

روستای قلات؛پاتوق اهالی شیراز

روستای قلات؛پاتوق اهالی شیراز

روستای قلات؛پاتوق اهالی شیراز
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار