gardeshban.ir

موزه هراکلِس که یکی از مهمترین موزه‌های جهان به شمار می‌رود، به‌طور کاملا نامحسوس مورد سرقت قرار گرفته و هم‌اکنون چند آثار ارزشمند باستانی در آن مفقود شده است.
کد خبر: ۳۱۷۰۴
تاریخ انتشار : شنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۹-1399 July 05
گردشبان (gardeshban.ir) :

این موزه باستان‌شناسی محل زندگی مجسمه مشهور جهانی به نام «هراکلِس» است که هم‌اکنون تحقیقات مربوطه درباره این آثار گمشده در آن آغاز شده است.

این موزه با داشتن مجموعه‌ای غنی از دوران پارینه سنگی تا دوره روم از مهمترین موزه‌های جهان محسوب می‌شود و به همین دلیل مفقود شدن چند آثار ارزشمند در آن را نمی‌توان نادیده گرفت و از کنار آن به راحتی گذشت.

این سلسله حوادث با برکناری مدیر موزه، مصطفی دمیرل، آغاز شد که اداره فرهنگ و جهانگردی آنتالیا با اعلام کردن مفقود شدن چند آثار مهم این موزه، مسئولیت تحقیق و تفحص در اینباره را برعهده گرفته است.

جالب این‌جاست که از طریق یک سند مخفی، آثار از دست رفته در این موزه مهم به اداره کل میراث فرهنگی و موزه های ترکیه ارائه داده شده، اما هنوز مشخص نیست که تعداد این آثار و نوع آن به چه صورت بوده است.

معاون مدیر کل موزه‌های ترکیه در این خصوص می‌گوید: در واقع شمارش‌های معمول آثار موزه در پایان هر سال انجام می‌شود، اما در این میان مدیر موزه برکنار شد و شمارش آنطور که باید در موعد مقرر صورت نگرفت. به همین دلیل شک و شبهه‌هایی در این زمینه وجود دارد که تا پایان یافتن تحقیقات مربوطه نمی‌توان در مورد آن سخن گفت. در برخی از اوقات نیز تعدادی از آثار مهم به افراد متخصص سپرده می‌شوند که دستورات آن را مدیر هر موزه صادر می‌کند. بنابراین باید پرس و جو کرد که آیا این آثار مفقود شده به این افراد سپرده شده‌اند یا خیر.

در این میان هنوز هیچ منبع موثقی اطلاعات صحیحی در این زمینه منتشر نکرده و باید منتظر ماند تا نتایج نهایی پس از انجام تحقیقات به عمل آمده از سوی اداره فرهنگ و جهانگردی آنتالیا، اعلام شوند.  



پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار