gardeshban.ir

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان از پایان پروژه بررسی باستان‌شناختی میان‌کوه شهرستان پلدختر و کشف محوطه‌های جدید خبر داد.
کد خبر: ۳۱۷۳۰
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۹-1399 July 06
گردشبان (gardeshban.ir) :
سید امین قاسمی پنجم مهرماه اظهار کرد: بررسی باستان‌شناسی دهستان‌های میان‌کوه شرقی و غربی شهرستان پلدختر، کشور پایان یافت.

وی تصریح کرد: در جریان این پروژه که در تاریخ ۲۷ تیرماه ۱۳۹۹ با مجوز پژوهشکده باستان‌شناسی کشور آغاز شده بود، ۱۹۲ محوطه فرهنگی و باستانی از دوره‌های گوناگون پیش از تاریخ تا قرون متأخر اسلامی شناسایی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان خاطرنشان کرد: از ویژگی‌های بارز این پروژه، شناسایی بیش از ۴۰ محوطه و است قرارگاه از دوره‌های مختلف سنگ شامل پارینه‌سنگی قدیم، میانه، جدید، فراپارینه‌سنگی و نوسنگی است که در نوع خود قابل ملاحظه و نشان‌دهنده اهمیت این منطقه است.

قاسمی اضافه کرد: در دوران‌های مختلف پیش از تاریخ به‌ویژه دوران مس و سنگ جدید و عصر مفرغ نیز شواهد متعدد استقراری و گورستان‌های خرپشته‌ای مورد شناسایی قرار گرفت که مهم‌ترین این استقرارها تپه افرینه است.

وی بیان کرد: در دوران‌های تاریخی نیز شواهد فراوانی از استقرارهای دوره هخامنشی، سلوکی، اشکانی و ساسانی مورد شناسایی قرار گرفته که در دوران‌های اشکانی و ساسانی این استقرارها با شواهدی از بناها و قلعه‌های تاریخ همراه بوده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان ادامه داد: بناهای مکشوفه با مصالح بوم‌آورد سنگ و گچ احداث شده‌اند و این در حالی است که احداث بناهای حکومتی و دفاعی در دوران‌های اسلامی، مخصوصاً قرون میانه و متأخر اسلامی، هم در این منطقه عمومیت داشته است.

قاسمی با اشاره به وجود کاروانسراهای متعدد در این منطقه، افزود: این امر نشان‌دهنده اهمیت ارتباطی و سوق‌الجیشی  برای حکومت‌های مرکزی بوده است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار