gardeshban.ir

نصب داربست در چند نقطه، قرار دادن بنر و چسباندن کاغذهایی کوچک با عنوان «کارگاه مرمت» در کنار دیواره‌های کاشی‌ در حیاط کاخ گلستان، از فعالیت مستمر مرمتگران در بخش‌های مختلف این کاخ جهانی خبر می‌دهد.
کد خبر: ۳۱۷۴۲
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۹-1399 July 06
گردشبان (gardeshban.ir) :

بعد از ریزش بخشی از کاشی‌های یکی از سردرهای خلوت کریمخانی، مرمتگران کاخ گلستان یکی از داربست‌های مرمتی خود را در این بخش از کاخ نصب کرده‌اند.

بر اساس نشانه‌های موجود در حیاط کاخ گلستان، مرمتگران سراغِ آسیب‌های مختلف مجموعه هم رفته‌اند، به‌خصوص کاشی‌های دور تا دور حیاط که هر کدام از جداره‌های این کاخ جهانی را با طرح‌های متفاوت از هنر ایرانی پر کرده است.

هر چند در طول سال‌های گذشته هشدارهایی نسبت به از بین رفتن کاشی‌های قرارگرفته در حیاط کاخ گلستان مطرح می‌شد و حتی نوع مرمت‌ها در گذشته یکی از ایرادهایی بود که به این بخش از کاخ گلستان وارد می‌شد، اما به نظر می‌رسد، مسوولان امروز این کاخ جهانی درصدد برطرف کردن این نگرانی از مجموعه هستند.

بر اساس توضیحی که درباره روند مرمت این کاشی‌ها روی بنر قرارگرفته در نزدیکی شمس‌العماره نوشته شده، مراحل مرمت به ترتیب این طور شرح داده شده است: «مستندنگاری، آسیب‌شناسی، کدگذاری کاشی‌ها، جداسازی و برداشتن کاشی‌ها، پاکسازی و جداسازی رسوبات سطحی و نمک‌زدایی،  خشک کردن کاشی‌ها، تثبیت لعاب‌های پوسته‌شده، وصل کاشی‌های شکسته،  اجرای بتونه گچی مناسب جهت بازسازی، نصب کاشی ها روی دیوار، بندکشی کاشی ها، تزریق ملات و استحکام بخشیِ پشت کاشی ها، موزون‌سازی رنگی نقوش و تثبیت نهایی.»

از سوی دیگر در بخش شمال شرقی کاخ گلستان و در کنار شمس‌العماره کارگاه مرمتی فعال است که به نظر می‌رسد در حال آماده‌سازی شمس‌العماره برای بازگشایی مجدد است؛ قولی که در طول سال‌های گذشته چندین بار از سوی متولیان این مجموعه جهانی مطرح شده، اما قدمی برای آن برداشته نشده بود.

 آماده‌سازی در شمال شرقی کاخ گلستان (شمس‌العماره) برای بازگشایی

همچنین حدف موزاییک‌های شکسته یا آسیب‌دیده در سطح حیاط کاخ و قراردادن موزاییک‌هایی مشابه با گذشته از دیگر اقداماتی است که در این محوطه جهانی انجام شده است.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار