gardeshban.ir

بسفر نام تنگه ای در شهر استانبول واقع در کشور ترکیه است که دو دریای سیاه و مارمارا را به همدیگر متصل می کند.
کد خبر: ۳۱۷۶۸
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹-1399 July 07
گردشبان (gardeshban.ir) :
این تنگه دقیقا همان جایی است که کشور ترکیه به دو بخش آسیایی و اروپایی تقسیم می شود. در تنگه بسفر تعداد زیادی قایق و کشتی‌ وجود دارد و یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری در شهر استانبول محسوب می شود. 

تنگه بسفر با نام تنگه استانبول یا بوغاز نیز شهرت دارد، در واقع، تنگه ای باریک و طبیعی است که مهم ترین مسیر‌ آبی بین المللی در ترکیه به شمار می رود و همچنین به ‌عنوان باریک ترین تنگه جهان شناخته شده که اکثر قسمت های این تنگه به حالت مسکونی در آمده است. خیلی از اهالی استانبول برای رفت و آمد در این تنگه از قایق و کشتی استفاده می کنند.

در هنگام خرید بلیط هواپیما و سفر به استانبول بهترین کار بازدید از تنگه بسفر است که به صورت تور یا انفرادی امکان پذیر است، بازدید از این تنگه مخصوصا در هنگام شب بسیار دیدنی است؛ زیرا جاذبه های دیدنی شهر استانبول با نورپردازی های زیبا بسیار رویایی هستند. 

تنگه بسفر دارای طول ۳۰ کیلومتری و عرضی ۷۰۰ متری است و دقیقا در وسط آبراه بسفر، یک جریان تند آب با سرعت از دریای سیاه به طرف دریای مارمارا در جریان است در اطراف این تنگه به چند کاخ معروف استانبول مانند کاخ چراغان و دولما باغچه، ویلاها و قلعه های سنگی دسترسی خواهید داشت که بازدید از این مکان ها خالی از لطف نیست. تنگه‌ بسفر از لحاظ اقتصادی بسیار بااهمیت بوده و تجارت هایی مانند ماهیگیری و گردشگری در این تنگه رونق دارد.

انواع پل در تنگه بسفر

اولین پل بر روی تنگه بسفر در سال ۱۹۷۳ میلادی ساخته شد که در ادامه در سال ۱۹۸۸ و ۲۰۱۶ گذرگاه‌هایی روی این تنگه اضافه شدند. 

دولت ترکیه در سال ۲۰۱۱ میلادی برای کاهش خطرات احتمالی به کشتی ها پروژه ای آغاز کرد تا اطراف این تنگه بازسازی شود و امروزه نیز قسمت‌ های زیادی از این تنگه با دیوارهای سنگی پوشانده شده‌ اند. بسفر یک آبراه استراتژیک است که در گذشته رودخانه بزرگی در این ناحیه وجود داشته و از طریق سیلاب از دریای مرمره سرازیر شده و کاملا محو می گردیده است. سه پل تعلیق در بسفر وجود دارد که اروپا را به آسیا متصل می کنند.

اولین آنها پل بسفر با شهرت جهانی در سال ۱۹۷۳ بین محله های بیلربی و اورتاکوی افتتاح شده است. دومین پل کمتر میان مسافرین و گردشگران معروف است و نام شهدای ۱۵ ژوئیه را از آن خود کرده است و در حال حاضر به قربانیان کودتای ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ تغییر نام داده است. 

این پل با طولی حدودا ۱۰۷۴ متری بین دو ستون دارای ۶ ردیف و ارتفاعی ۱۶۵ متری است. اسکله مورد دوم به پل فاتح سلطان مفتح معروف است و این پل در بین محله های آنادولو حصاری و روملی حصاری افتتاح شده است. پل سلطان مفتح دارای طول ۱۰۹۰ متری و ۸ ستون و با ارتفاع ۶۵ متری بخشی از بزرگراه TEM ترانس اروپا بین استانهای آنکارا و ادرنه است. این پل به عنوان یکی از طولانی ترین و بالاترین پل تعلیق در جهان است که دارای طول ۱۴۰۸ متری و با ارتفاع ۳۲۲ متری و عرض ۵۹ متری و ۸ ردیفه برای وسایل نقلیه و ۲ خط قطار است.

تونلی نیز بین محله های اسکندر و ینیکاپی در سال ۲۰۱۳ به بهره برداری رسیده است که می توان گفت پروژه ای بزرگ در سطح آسیا و اروپاست اما به دلایل فنی این پروژه ۴ سال به تعویق افتاده بود. تونل دیگر نیز درزیرآب ساخته شده و بصورت دوسطحی حدود ۴ الی ۵ کیلومتری است و بین محله کازلیسسم در بخش اروپایی و محله گزتپه در آسیاست و نام تونل اوراسیا به خود گرفته است که از این تونل فقط اتومبیل و مینی بوس رفت و آمد می کنند.

تفریح در تنگه بسفر استانبول

همان طور که می دانید در شهر استانبول جاذبه های گردشگری زیادی پیش رویتان خواهد بود و مطمئنا از بازدیدشان سیر نخواهید شد؛ در Bosporus نیز علاوه بر تماشای زیبایی های منطقه، چندین تفریح نیز در انتظار شماست. در ادامه به تفریحات تنگه بسفر می پردازیم:

کشتی سواری: تنگه‌ بسفر با وسعت زیاد خود امکان رفت و آمد کشتی ها را دارد. کشتی سواری یکی از هیجان ‌انگیزترین تفریحات در بسفر محسوب می شود. گردشگران می توانند از کروز‌های لوکس یا کشتی های معمولی برای رفت و آمد روزانه شان استفده کنند.

تماشای پرنده ها: در محله های استانبول مرغ های دریایی زیادی به چشم می خورند ولی در تنگه‌ بسفر تعدادشان بسیار زیاد است؛ شما نیز می توانید در هنگام بازدید از بسفر به این پرنده ها غذا دهید و عکس های زیبای یادگاری بگیرید. حتی از روی عرشه کشتی‌ نیز می توانید به این پرنده ها غذا دهید که این صحنه یکی از بی نظیرترین صحنه ها خواهد بود.

قدم زدن: این منطقه علاوه بر مناظر زیبا دارای آب و هوای بسیار تمیزی است که همین امر سبب پیاده روی و قدم زنی شده است. پیشنهاد ما این است که حتما چند ساعتی را برای قدم زدن در کنار بسفر وقت بگذارید و لحظات خوشی را تجربه کنید، مطمئنا سیر نخواهید شد.

شکم گردی: حال به قسمت اصلی گردش رسیده اید؛ در اطراف تنگه‌ بسفر چندین کافه و رستوران یا دست فروش وجود دارند که مکان های بی نظیری برای غذا خوردن در استانبول محسوب می شوند. بعد از گشت و گذار و پیاده روی حتما سری به رستوران‌ های این قسمت بزنید و انواع غذاهای دریایی و بین المللی و ترکی را امتحان کنید. دست فروشان نیز مشغول فروش غذاهای دریایی یا انواع نان خوشمزه هستند که از طعمشان سیر نخواهید شد.

عکاسی: در حالت کلی شهر استانبول مکان بسیار مناسبی برای عکاسی است، به همین خاطر دوربین عکاسی یا موبایل به همراه داشته باشید و از جای جای این شهر زیبا عکاسی کنید، مخصوصا از تنگه بسفر که سفر به استانبول بدون عکاسی در این منطقه امکان پذیر نیست؛ مناظر زیبایی را در بسفر ثبت کنید.

عبور از پل گالاتا: روی تنگه‌ بسفر تعدادی پل ساخته شده است که مهم ترین و معروف ترین آنها پل گالاتا است؛ با قدم زدن بر روی این پل زیبا و رویایی متوجه گذر زمان نخواهید شد. پل گالاتا به عنوان یکی از دیدنی ترین های تنگه بسفر دارای دو طبقه است و طبقه بالا ماشین رو و پیاده رو بوده ولی طبقه پایین فقط مخصوص عابران پیاده است و شامل فروشگاه‌ و رستوران های گوناگونی است. بوی غذاهای گوناگون و خوشمزه شما را در این قسمت مدهوش خواهد کرد

نحوه دسترسی به تنگه بسفر

برای دسترسی به تنگه بسفر می توانید از تاکسی، مترو یا اتوبوس استفاده کنید. اما آسانترین راه استفاده از مترو است. برای این کار می توانید ابتدا در ایستگاه متروی تکسیم سوار مترو شوید و به کاباتاش بروید. در این ایستگاه پیاده شده و با تراموای خط T1 به ایستگاه Eminunu بروید. همچنین می توانید با خط ۴۲ به ایستگاه بشیکتاش بروید و حدود ۱۵ دقیقه تا اورتاکوی پیاده روی کنید.

ساعت و هزینه بازدید از تنگه بسفر

برای بازدید از این تنگه زیبا می توانید شبانه روزی مراجعه کنید که در هر ساعتی زیبایی های خاص خود را دارد؛ همچنین برای بازدید نیازی به پرداخت هزینه ندارید.

جاذبه های دیدنی نزدیک به تنگه بسفر

برج دختر: ۵۰ متر
کاخ دلمه باغچه: ۱.۷ کیلومتر
مسجد ساکیپ سابانجی: ۳.۴ کیلومتر
مسجد اورتاکوی: ۴.۷ کیلومتر
کاخ توپ قاپی: ۴.۸ کیلومتر

رستوران های نزدیک به تنگه بسفر

رستوران تراس: ۲.۲ کیلومتر
رستوران ایزاکا: ۲.۴ کیلومتر
رستوران اوریا: ۲.۹ کیلومتر
کباب توم توم: ۴.۲ کیلومتر
کافه رستوران گالاتا لیلی: ۴.۲ کیلومتر

هتل های نزدیک به تنگه بسفر

هتل آرتیسان: ۲ کیلومتر
هتل متروپلیتان: ۲.۶ کیلومتر
هتل سوئیت نوبل ۲۲: ۲.۳ کیلومتر
هتل گزی: ۲.۵ کیلومتر
هتل نیدیا: ۳ کیلومتر
هتل پورت بسفر: ۳.۱ کیلومتر

تنگه بسفر و دیدنی های آن/عکس

تنگه بسفر و دیدنی های آن/عکس

تنگه بسفر و دیدنی های آن/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار