gardeshban.ir

در فاصله 50 کیلومتری از شیراز، جایی در جنوب این شهر، تنگه‌ای مشهور به تنگه دم اسب قرار دارد. این تنگه در نزدیکی روستای کره بس از توابع منطقه‌ای به نام کوهمره سرخی استان فارس واقع شده است.
کد خبر: ۳۱۸۱۵
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۹-1399 July 08
گردشبان (gardeshban.ir) :
منطقه کوهمره سرخی که از نظر جغرافیایی از شمال به خان زنیان و دشت ارژن، از شرق به بخش کوار، از جنوب به بخش میمند و از غرب به بخش جره و بالاده شهرستان کازرون محدود می‌شود، یکی از آخرین شاخه‌های جنوبی رشته‌کوه‌های زاگرس به شمار می‌رود. 

دم اسب؛ تنگه‌ای شگفت‌انگیز در شیراز+عکس

کوه دلو با ارتفاع حدود 3200 متر از سطح دریا، عنوان بلندترین قله کوهستان کوهمره سرخی را یدک می‌کشد. 

این منطقه عشایرنشین را در دوران ساسانیان «رم دیوان» می‌خواندند. واژه رم در دوران ساسانی به ایلات و عشایر اطلاق می‌شده است. رم دیوان یکی از گروه‌های عشایری ایران است که عقبه آن به حسین صالح برمی‌گردد و در منطقه کوهمره سرخی شیراز قرار دارد.

خانه سنجاب‌های ایرانی

در دل طبیعت کره بس، یکی از روستاهای منطقه کوهمره سرخی،‌ منطقه‌ای شگفت‌انگیز و دیدنی وجود دارد که گردشگران و طبیعت دوستان بسیاری را به سوی خود می‌کشاند. تنگه دم اسب مانند بسیاری از تنگه‌های شگفت‌انگیز ایران، چشم هر بیننده‌ای به خود خیره می‌کند. در دل این تنگه رودی خروشان با همین نام روان است که سرسبزی و آبادانی تنگه از آن نشات می‌گیرد.

تمام مسیر تنگه با درختان بلوط و انار و همچنین درخچه‌های و بوته‌های گیاهان دارویی آراسته شده‌اند. این منطقه سبز، میزبان حیوانات و پرندگان بسیاری است. از حیوانات و پرندگان شکاری تا خزندگان کمیاب. یکی از دیدنی‌ترین منظره‌های طبیعی در این تنگه، تماشای جست و خیز سنجاب‌ها میان درختان بلوط جنگلی است.

دم اسب؛ تنگه‌ای شگفت‌انگیز در شیراز+عکس

آبشاری شبیه به دم اسب

رود بعد از عبور از تنگه، وارد دریاچه‌ای به بلندی 200 متر می‌شود. این منظره بسیار زیبا و جذاب از پی لرزش و رانش زمین خلق شده است. با گذر از دریاچه، به آبشاری می‌رسیم که نام تنگه را به دلیل وجود این آبشار، دم اسب نامیده‌اند. این آبشار زیبا و خروشان که ارتفاع آن به حدود سی متر می‌رسد، شباهت زیادی به دم اسب دارد، به همین علت اهالی نام آبشار و تنگه را دم اسب نهاده‌اند. آبشار از بلندای صخره‌ای مرتفع سرازیر می‌شود که سراسر صخره پوشیده از درختچه‌ها و درختان سرسبز جنگلی است و این در کنار هم قرار گرفتن المان‌های طبیعی، منظره‌ای بسیار دیدنی و زیبا را خلق کرده است.

دم اسب؛ تنگه‌ای شگفت‌انگیز در شیراز+عکس

تماشای دم اسب

تنگه دم اسب مقصدی رویایی برای گردشگران طبیعت دوست و ماجراجویان بی‌باک است. مسیر تنگه بسیار پر فراز و نشیب است و برای رسیدن به آبشار باید از گاهی از صخره‌های سخت بالا رفت و گاهی تن به آب زد. در بخش‌هایی از مسیر، عرض تنگه به قدری باریک می‌شود که تنها اجازه عبور یک نفر را می‌دهد. اما تماشای زیبایی‌های بی‌پایان تنگه، دیدار از آبشار و قدم زدن در میان طبیعت رشته کوه‌های زاگرس ارزش این سختی‌ها را دارد.

مانند تمام تنگه‌ها، تنگه دم اسب نیز هوای خنکی دارد و بهار و تابستان بهترین فصل‌ها برای سفر به این منطقه هستند. سرمای شدید در فصل‌های سرد سال، شاید اجازه لذت بردن از طبیعت را به شما ندهد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار