gardeshban.ir

اگر با خرید بلیط هواپیما به جزیره کبودان ارومیه سفر کنید در واقع به سکونتگاه مردم دوره ایلخانی قدم می گذارید ولی قبل از تاریخش با حیات وحش دیدنی و سواحل سنگی آن مواجه می شوید به عبارتی این طبیعت، پوشش گیاهی و حیات وحش جزیره کبودان است که باعث شده بر سر زبان ها بیافتد.
کد خبر: ۳۱۸۱۷
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۹-1399 July 08
گردشبان (gardeshban.ir) :
جزیره کبودان بزرگ ترین جزیره دریاچه ارومیه بوده و مانند بیش تر جزایر این دریاچه به پارک ملی تبدیل شده است. البته متاسفانه در سال های اخیر و با خشک شدن دریاچه ارومیه، حیات این دریاچه و جزیره هایش رو به نابودی است.

چرا بازدید از جزیره کبودان پیشنهاد می شود؟

جزیره کبودان به خاطر داشتن گونه های کمیاب گیاهی و جانوری از طرف یونسکو به عنوان یکی از ۵۹ منطقه حفاظت شده انتخاب شده است.

یکی از نادرترین گوزن های جهان را می توانید در این جزیره ببینید.

در این جزیره امکانات تفریحی برای بازدیدکنندگان فراهم شده است.

جزیره کبودان؛ بزرگترین جزیره دریاچه ارومیه+تصاویر

تاریخچه

در سال های اخیر شاهد خشک شدن دریاچه ارومیه بوده ایم، در دهه اخیر و در پی عقب نشینی آب های این دریاچه در ساحل جزیره کبودان بناهای مسکونی، قبرستان قدیمی، قنات های تاریخی و مسیر انتقال آبی به صورت پراکنده شناسایی شدند و حتی در دامنه غربی کوه مشرف به این منطقه نیز بقایای قنات تاریخی کشف شد و مطالعات انجام شده، این سکونتگاه را به دوره ایلخانی نسبت داد. گفتنی است که این جزیره از سال ۱۳۴۶ به منطقه حفاظتی محیط زیست تبدیل شده است.

در جزیره کبودان از چه چیزهایی می توان بادید کرد؟

در پارک ۳۲۰۰ هکتاری کبودان گونه های مختلفی از گیاهان، پستانداران و پرندگان زندگی می کنند. از هزاران حیوانی که این جزیره به عنوان زیستگاهشان شناخته شده، قوچ و میش عمده ترین آن ها هستند و تعدادشان به ۳۵۰۰ راس می رسد. برای دیدن این قوچ ها و میش ها باید به زیستگاه های قوچ دره سی، جن دره سی، گوله دره سی، حسن آقا دره سی، قره داغ بزرگ و کوچک و شکارگاه سربزنید.

جزیره کبودان؛ بزرگترین جزیره دریاچه ارومیه+تصاویر

از دیگر حیوانات این جزیره می توان به فلامینگوها، آنقوت نوک قرمز و مرغابی ها اشاره کرد که زیبایی خاصی به سواحل جزیره کبودان داده اند و اگر بتوانید هنگام غروب تصاویرشان را در قاب دوربین ثبت کنید، عکس های معرکه ای گرفته اید. فلامینگوها را در منطقه آرام این جزیره یعنی در آب های بین قویون داغی و جزیره های آرزو و اسپیر پیدا می کنید.

از جمله پرندهای دیگری که در جزیره کبودان می بینید، عقاب طلایی، لاشخور مصری مرغ کفل سفید، مرغ سنگ، سبزه قبا، هدهد، کبک، پری شاهرخ و کاکایی هستند که زیبایی و ابهت خاصی به جزیره داده اند.

در داخل جزیره کبودان ویلای کوچکی وجود دارد که گفته می شود متعلق به اشرف پهلوی است و در سال ۱۳۵۳ احداث شده و وسایل و مبلمانش که عمدا خارجی است، همان طور دست نخورده مانده و امروزه در اختیار اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی است.

جالب است بدانید که این جزیره تنها جزیره دریاچه ارومیه است که در تمام ایام سال آب شیرین دارد، پس از بابت آب آشامیدنی نگرانی نخواهید داشت. برای گشت و گذار در دریاچه می توانید سوار یکی از قایق های مختلفی شوید که در بندر گلمانخانه لنگر انداخته اند. در این جزیره امکاناتی نظیر قایق موتوری، موتور چهارچرخ و موتور دو چرخ نیز برای تفریحات گردشگران فراهم شده است.

جزیره کبودان؛ بزرگترین جزیره دریاچه ارومیه+تصاویر

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از جزیره کبودان چه قدر است؟

با سفر به جزیره کبودان به غیر از هزینه رفت و برگشت باید هزینه اقامت، قایق سواری و تفریحات آبی را نیز در نظر داشته باشید. ضمنا یک روز اقامت در جزیره کبودان کافیست تا حیاط وحش و زیبایی های آن را ببینید.

فصل مناسب برای بازدید از جزیره کبودان چه زمانی است؟

آب و هوای جزیره کبودان در ماه های بهاری و تابستانی به اندازه کافی خنک و دلپذیر هستند و اگر در این بازه زمانی به جزیره بروید می توانید در آب های جزیره شنا کنید و از تفریحات آبی آن لذت ببرید.

چگونه به جزیره کبودان برویم؟

جزیره کبودان مابین دو استان اذربایجان غربی و شرقی واقع شده و ۱۸ کیلومتر از شرق ارومیه فاصله دارد. اگر با خودرو شخصی سفر می کنید، خود را به محدوده پارک ملی دریاچه ارومیه برسانید. عجب شیر نزدیک ترین شهر به این جزیره است، در آن جا قایق هایی مستقر هستند که شما را به جزیره کبودان می برند.

جزیره کبودان؛ بزرگترین جزیره دریاچه ارومیه+تصاویر

از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

به غیر از جزیره کبودان، جزیره های دیگر دریاچه ارومیه نیز دیدنی هستند که از جمله آن ها می توان به جزیره آرزو و جزیره اشک اشاره کرد. جزیره آرزو یک کیلومتر از شمال کبودان و جزیره اشک ۷ کیلومتر از جنوب غربی این جزیره فاصله دارد. آبشار دامداما در داخل جزیره نیز یکی از دیدنی های دیگری است که می توانید سر بزنید.

چه هتل هایی در نزدیکی جزیره کبودان برای اقامت وجود دارند؟

امکان اقامت و اسکان در ساختمان هایی مثل مجموعه رشکان در داخل جزیره فراهم شده است.

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به جزیره کبودان هستند؟

همانند دیگر امکاناتی که برای رفاه گردشگران در این جزیره مهیا شده، بوفه ها و غرفه های متعددی برای سرو غذا برپا شده اند و در مجموعه رشکان نیز امکان سفارش غذا برای مهمانان وجود دارد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار