gardeshban.ir

حمام شیخ سلماس یکی از جاذبه های تاریخی ارزشمند استان آذربایجان غربی است که هر ساله به خصوص در ایام نوروز گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند.
کد خبر: ۳۱۸۴۷
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۹-1399 July 09
گردشبان (gardeshban.ir) :
این حمام در منطقه مرکزی شهر سلماس قرار گرفته و دسترسی به آن آسان است. سلماس یکی از شهر های کهن استان آذربایجان غربی است که در ۹۰ کیلومتری شمال ارومیه واقع شده است. 

گذشته از نقش اقتصادی استان آذربایجان غربی در خرید و فروش و تجارت بین ایران و سایر کشورها و همچنین تاثیر آن در اقتصاد کشاورزی، آذربایجان غربی شهرهایی دارد که با دارا بودن قدمت تاریخی، آثار تاریخی فراوانی نیز دارند که گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می کنند.

شهر سلماس نیز با قدمتی تاریخی و طبیعتی بکر از شهر های گردش پذیر استان آذربایجان غربی بوده و پشینیه تاریخی آن به چندین هزار سال می رسد. سلماس در تحولات تاریخی و سیاسی ایران نقش بسزایی داشته و به علت اصول شهر سازی مدرنی که دارد لقب اولین شهر شطرنجی ایران را به خود گرفته است. 

اگر قصد خرید بلیط هواپیما و سفر به استان آذربایجان غربی و شهر باستانی، تاریخی و زیبای سلماس را داشتید، توصیه می شود که حتما از اثر تاریخی حمام شیخ این شهر نیز بازدید كنید.

حمام شیخ سلماس؛از جاذبه های تاریخی آذربایجان غربی/عکس

چرا بازدید از حمام شیخ سلماس پیشنهاد می شود؟

• حمام شیخ سلماس جز آثار ملی به حساب می ‌آید و دیدن آن ما را با یکی از اصیل ترین جاذبه های تاریخی آشنا می‌ سازد.

• حمام شیخ با قرار گرفتن در بافت قدیمی شهر نظر هر بیننده ای را به سوی خود جلب می کند.

• حمام شیخ علاوه بر قدمت تاریخی، به دلیل سبک معماری سنتی و ارزشمندش اهمیت و ارزش بالایی دارد.

• این حمام به دلیل قرار گرفتن در مرکز شهر سلماس دسترسی مناسبی به امکانات رفاهی دارد.

تاریخچه حمام شیخ سلماس

این مجموعه فرهنگی و تاریخی بی نظیر پس از زلزله سال ۱۳۰۹ در زمان حکومت پهلوی اول (رضا خان) در بخش جدید شهر با معماری سنتی ایرانی به همت مرحوم محمد طسوجی در مدت سه سال احداث شد و حمام در حدود سال ۱۳۱۲ مورد بهره برداری قرار گرفت. این حمام بعد ها توسط شخصی به نام حاج مجتبی انتظاری، معروف به شیخ، اداره می شد و به همین دلیل به حمام شیخ شهرت یافت و زبانزد خاص و عام شد. حمام شیخ تا سال ۱۳۶۴ مورد استفاده قرار می گرفت و پس از فوت شیخ تعطیل شد. در ۲۵ اسفند ماه سال ۱۳۷۹ به کوشش سازمان میراث فرهنگی این حمام در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. اکنون حمام شیخ سلماس پس از پنج دوره مرمت و بازسازی به مجموعه فرهنگی و هنری و نمایشگاه آثار مردم ‌شناسی تبدیل شده و پذیرای مسافران نوروزی شهر سلماس است.

حمام شیخ سلماس؛از جاذبه های تاریخی آذربایجان غربی/عکس

معماری حمام شیخ سلماس

مساحت این حمام تاریخی ۸۶۰ متر مربع بوده و دارای پلان مستطیل شکل است. آب این حمام از دو نهر جنوبی و غربی شهر تامین می شد. آب سرد در یک انبار سر پوشیده و آب گرم در یک انبار دیگر آماده می شد. ظروف بزرگ مسی به نام تیان برای تهیه آب گرم حمام مورد استفاده قرار می گرفت. آب گرم با سوخت هیزم و فضولات حیوانی تهیه می شد. 

حمام شیخ دارای دو بخش عمومی و خصوصی بود که هفته ای دو روز به خانم ها و بقیه روز ها به آقایان اختصاص داشت. در پی حمام از مصالحی همچون سنگ های معدنی با ملات ماسه و آهک استفاده شده است و دیوار های این حمام تاریخی با تلفیق سنگ و آجر و به سبك معماری تفلیسی کادر شده است که موجب ایجاد سطح اتکا بیشتر و جلوگیری از نفوذ رطوبت به بخش های فوقانی است. این حمام دارای ۷ گنبد است که بزرگترین گنبد آن سربینه یا رختکن نام دارد. گنبد مرکزی حمام بر روی ۸ ستون سنگی تراش دار بنا شده است. ستون ها و سر ستون ها به وسیله سرب به هم متصل شده اند.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید

بازدید از این مجموعه رایگان بوده و زمان پیشنهادی برای بازدید از آن حدود ۱ تا ۲ ساعت است.

نحوه دسترسی به حمام شیخ سلماس

حمام شیخ سلماس در مرکز شهر و در خیابان سوره ای واقع شده است که می توانید با سیستم حمل و نقل عمومی، تاکسی یا خودروی شخصی به راحتی به آن دسترسی داشته باشید.

حمام شیخ سلماس؛از جاذبه های تاریخی آذربایجان غربی/عکس

بهترین زمان سفر به سلماس

آذربایجان غربی در حالت کلی دارای آب و هوای کوهستانی است. در گرم ترین ماه های سال مانند تیر و مرداد نیز در مناطق ییلاقی این استان آب و هوای خنکی وجود دارد. بهترین زمان سفر به شهر سلماس بهار و تابستان است.

اماکن و جاذبه های دیدنی نزدیک به حمام شیخ سلماس

مسجد جامع سلماس: ۳۰۰ متر
کلیسای هفتوان سلماس: ۳.۷ کیلومتر
امامزاده کهنه شهر: ۱۴ کیلومتر
نقش برجسته خان تختی: ۱۷.۹ کیلومتر

هتل های نزدیک حمام شیخ سلماس

هتل نور: ۳۵۰ متر
هتل شاهین: ۴۵۰ متر
خانه معلم سلماس: ۴۵۰ متر
هتل آتا: ۳.۷ کیلومتر
هتل اصیل زاده: ۷.۳ کیلومتر

رستوران های نزدیک حمام شیخ سلماس

رستوران مجلل حاجی بابا: ۶۸ متر
چلوکبابی تبریز: ۱۱۰ متر
چلوکبابی و غذا خوری حاج داداش: ۲۲۰ متر
رستوران ستاره سهیل: ۴۵۰ متر
رستوران لیمون: ۵۵۰ متر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار