gardeshban.ir

بافت تاریخی شهر پر از بناهایی است که در دل خود حکایت ها و داستان هایی را پنهان کرده اند و همچنان که در این مسیر قدم می زنید با سوپرایزهای مختلفی روبرو می شوید.
کد خبر: ۳۱۸۵۹
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۹-1399 July 09
گردشبان (gardeshban.ir) :
یکی از این بناها، مسجدی تاریخی است که قدمت آن را به دوره چوپانی نسبت می دهند و گفته می شود که مسجد استاد شاگرد تبریز تنها بنایی است که از آن دوران به جای مانده ولی بارها مورد بازسازی قرار گرفته است. بعد از تهیه بلیط هواپیما تبریز اگر قصد بازدید از این مسجد را دارید باید بدانید برای دیدن این مسجد موقع نماز به محله اردبیلی های تبریز بروید.

چرا بازدید از مسجد استاد شاگرد تبریز پیشنهاد می شود؟

تنها بنای به جا مانده از دوره چوپانی در تبریز است. (چوپانیان از خانواده مغول ها بودند که در سده هشتم بر ایران حکومت می کردند)

تنها جذابیت آن از حیث تاریخی بوده و مکان خوبی برای تاریخ‌دوستان به حساب می آید.

دسترسی به این بنا بسیار راحت است.

مسجد استاد و شاگرد تبریز+تصاویر

تاریخچه مسجد استاد شاگرد تبریز

بررسی ها و مطالعات نشان می دهد که این مسجد در زمان امیر حسن چوپان ملقب به علاء الدین ساخته شده است و بانی ساخت آن کسی نبود جز شیخ حسن چوپانی فرزند تیمورتاش. او این مسجد را به افتخار سلیمان از نوادگان چنگیزخان مغول، مسجد سلیمان نام گذاری کرد. البته برخی ها این مسجد را علاییه می خواندند. گفته می شود که تا قبل از سال ۷۴۲ مسجد سلیمانیه ای در این محل وجود داشت که در طی زلزله ای به کلی ویران شد و این مسجد جایگزین آن شد.

مسجد جدید یک بار دیگر در زلزله سال ۱۱۹۳ به کلی ویران شد ولی عباس میرزا عملیات تعمیر آن را بر عهده گرفت. این مسجد یک قرن بعد و در سال ۱۲۹۵ یک بار دیگر تحت مرمت و بازسازی قرار گرفت. با استناد به کتیبه مرمرین مسجد می توان گفت که محمدآقا اردبیلی در سال ۱۳۳۸ آن را تعمیر کرده است. بنایی که امروزه از مسجد استاد شاگرد می بینید به همین دوره مرمت حاج محمد اردبیلی مربوط است.

مسجد استاد و شاگرد تبریز+تصاویر

در مسجد استاد شاگرد تبریز از چه چیزهایی می توان بازدید کرد؟

وارد محله اردبیلی های تبریز که می شوید، دیوارهای بلند و ضخیم مسجدی را می بینید که بنای آن یک سره از آجر ساخته شده است. این مسجد از ۲ شبستان بزرگ با طاق های بسیار بلند و یک فضای گنبددار متشکل بوده و مساحت آن به ۲۰ در ۳۵ متر می رسد.

این مسجد قبلا دارای یک صحن بسیار بزرگ و حوضی در وسط آن بود که بعدها این قسمت را به فضای دانشسرای دخترانه اختصاص دادند و حالا دیگر حوضی در آن وجود ندارد. روی دیوار شمالی مسجد کتیبه ای وجود دارد که مسئول کتابت آن استادی به اسم عبدالله صیرفی و شاگردش بوده است و به همین خاطر این مسجد با نام استاد شاگرد شناخته می شود.

بعد اینکه عمر استاد به کامل کردن کتیبه کفاف نداد مابقی آن را شاگردش نوشت. ناگفته نماند که این مسجد در ۲ دهه گذشته یک بار دیگر بازسازی و در سال ۱۳۸۲ مجددا افتتاح شد و در دسترس بازدید عموم قرار گرفت ولی همان طور که ذکر شد این مسجد تنها در ساعات اقامه نماز باز خواهد بود.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از مسجد استاد شاگرد تبریز چه قدر است؟

اگرچه برای خرید بلیط هواپیما نیز اط هزینه‌پرداخت کنید اما بازید از مسجد استاد شاگرد هیچ هزینه ای را برای شما در برنخواهد داشت و در کمتر از نیم ساعت می توانید بیرون و داخل مسجد را بگردید.

مسجد استاد و شاگرد تبریز+تصاویر

فصل مناسب برای بازدید از مسجد استاد شاگرد تبریز چه زمانی است؟

برای خیابان گردی و بازدید از بناهای تاریخی از این قبیل بهتر است در فصل خوش آب و هوایی اقدام به رزرو بلیط هواپیما تبریز کنید. مثلا این شهر در ماه های بهاری از آب و هوای خنک و ملایمی برخوردار بوده و بهترین موقع برای دیدن این جاذبه خواهد بود.

چگونه به مسجد استاد شاگرد تبریز برویم؟

میدان ساعت یا چهارراه شهناز از معروف ترین نقاط شهری تبریز هستند که به دلیل قرار گرفتن در مسیر اتوبوس های BRT دسترسی به آن ها بسیار راحت است. مابین این چهار راه و میدان ساعت و درست روبروی مصلی، خیابانی به اسم فردوسی وجود دارد که اگر کمی این خیابان را جلوتر بروید به محله اردبیلی ها و مسجد استاد شاگرد می رسید. نزدیک ترین ایستگاه به این خیابان، ایستگاه تربیت و همچنین ایستگاه چهار راه شهناز است.

از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

بازار تربیت: ۵۰۰ متر
ارگ علیشاه: ۷۵۰ متر
خانه مشروطه تبریز:‌۸۰۰ متر
عمارت شهرداری تبریز: ۱ کیلومتر
مسجد کبود: ۱.۵ کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی مسجد استاد شاگرد تبریز برای اقامت وجود دارند؟

مهمانسرای خورشید: ۱۰۰ متر
مهمانسرای مشهد: ۱۰۰ متر
هتل پارس نو:‌ ۳۰۰ متر
مسافرخانه یوسفی مغان: ۳۵۰ متر
هتل سهند تبریز: ۱ کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به مسجد استاد شاگرد تبریز هستند؟

رستوران برکت:‌۳۵۰ متر
چلوکبابی قرآنی:‌ ۴۰۰ متر
آبگوشت تاوا کبابی محمدی: ۴۰۰ متر
دیزی حاج محمد مولا: ۴۵۰ متر
رستوران لورچ: ۵۰۰ متر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار