gardeshban.ir

وقتی اهالی آذربایجان هوس بازدید از کویر را داشته باشند به کویر کوچکی در تبریز پناه می برند.
کد خبر: ۳۱۸۶۱
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۹-1399 July 09
گردشبان (gardeshban.ir) :
قوم تپه کویر کوچکی در شمال شرقی شهر تبریز و نرسیده به صوفیان است که با بافت جغرافیایی متفاوتش مورد توجه گردشگران قرار گرفته ولی یکی از دلایلی که این جاذبه را برجسته ساخته هم صدایی گردشگران برای حمایت از این کویر و آگاه سازی نهادهاست تا جاذبه شگفت انگیز آذربایجان به نابودی و تاراج کشانده نشود.

چرا بازدید از قوم تپه پیشنهاد می شود؟

کجای دنیا می توان در وسط کویر ایستاد و برف های روی کوه های اطراف را مشاهده کرد؟!

تپه های ماسه ای این کویر به طور طبیعی به وجود آمده است.

برای آشنایی مردم با محیط های صحرایی و کویری مناسب است.

با ایجاد زیرساخت های لازم می توان قوم تپه را مکان جذابی برای تفریح ساخت.

تماشای غروب آفتاب بر روی تپه های شنی قوم تپه خاطره ای به یادماندنی خواهد بود.

قوم تپه تبریز؛کویری توریستی و زیبا+عکس

تاریخچه قوم تپه

با اینکه برخی ها اعتقاد دارند که قوم تپه صرفا یک منطقه بکر طبیعی است و سندی برای اثبات تاریخی بودنش وجود ندارد ولی گفته می شود که تپه های قوم تپه در طی هزاران سال و به تدریج به وجود آمده اند. در اثر وزش بادهای منطقه و تجمع گرد و غبار و خاک در این قسمت از روستا، تپه های شنی حاصل شده اند که اگرچه وسعت چندانی ندارند اما یکی از جاهای دیدنی تبریز است. یعنی وزش بادهای تند باعث غربالگری در ذرات شده و با جابه جا شدن ذرات ریز، ذرات درشت روی هم انباشته شده و این تپه های ماسه ای را پدید آورده است.

مشخصات قوم تپه

مساحت تقریبی قوم تپه به ۶ کیلومتر مربع می رسد ولی با این حال کویر بسیار کوچکی به حساب می آید و به عنوان تنها کویر منطقه آذربایجان شناخته شده است. موقعیت جغرافیایی این کویر ۵۰ درجه و ۴۸ دقیقه شرقی و ۳۵ درجه و ۴۸ دقیقه شمالی استان و در شمال شرقی تبریز قرار دارد. تپه های شنی کویر در ابتدا به صورت پراکنده بودند که تعداد آن ها به ۷ تپه می رسید و در وسط آن نمکزار کوچکی بود ولی حالا فقط یک تپه از آن باقی مانده است.

قوم تپه تبریز؛کویری توریستی و زیبا+عکس

در قوم تپه از چه چیزهایی می توان بازدید کرد؟

با اینکه خود قوم تپه یکی از صحنه های اعجاز و شگفتی طبیعت است و وجودش در این منطقه از کشور همه را متعجب می کند ولی به محاصره در آمدن این جاذبه با ساختمان های کارخانه ها تهدیدی برای ادامه بقای آن بوده و همچنین منظره جالبی به وجود نیاورده است. وقتی پس از خرید بلیط هواپیما تبریز به قوم تپه رسیدید، جدا از تماشای چشم اندازهای زیبای تپه های شنی می توانید پا به شن های روان این تپه ها بگذارید و همچنان متحیر از وجود این منطقه باشید.

این منطقه در وسط ظهر همان حال و هوای کویرهای بزرگ کشور را برایتان تداعی می کند ولی اگر نزدیک به غروب خود را به آنجا برسانید شاهد مناظر معرکه ای از غروب خورشید خواهید بود که سوژه عکاسی جالبی برایتان می شود. ناگفته نماند که منابع خبری مدعی هستند که در طی یک دهه حدود ۷ تپه شنی از این کویر زیبا به دست سودجویان غارت شده است، پس شاید چشم امید قوم تپه به گردشگرانش باشد.

قوم تپه تبریز؛کویری توریستی و زیبا+عکس

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از قوم تپه چه قدر است؟

بازدید از این جاذبه شگفت انگیز به غیر از هزینه رفت و برگشت به روستای قوم تپه هیچ هزینه ای برای شما دربرنخواهد داشت و حتی در مدت زمان بسیار کمی می توانید این کویر را بگردید و دوباره به داخل شهر برگردید.

فصل مناسب برای بازدید از قوم تپه چه زمانی است؟

اگر قصد سفر به تبریز و خرید بلیط هواپیما را دارید بهتر است بدانید برای اینکه حس و حال بودن در کویر را داشته باشید در ماه های گرم تابستانی به خصوص اوایل یا اواخر تابستان به بازدید از این جاذبه بروید.

چگونه به قوم تپه برویم؟

برای رفتن به قوم تپه باید مسیر تبریز به شبستر را در پیش بگیرید و به سمت روستای قوم تپه راه بیافتید. بعد از اینکه به روستا رسیدید، از اهالی بخواهید تا مسیر قوم تپه را به شما نشان دهند. از روستا تا قوم تپه باید حدود ۱۰ دقیقه در مسیر خاکی رانندگی کنید تا به قوم تپه برسید.

از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

مجتمع گردشگری امند: ۱۷ کیلومتر
چشمه خوجاخانی: ۲۵ کیلومتر
آبشار سرکند دیزج: ۲۷ کیلومتر
پیست اسکی پیام:‌ ۳۴ کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی قوم تپه برای اقامت وجود دارند؟

هتل یام: ۲۵ کیلومتر
هتل کوثر: ۳۰ کیلومتر
هتل دریا: ۳۰ کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به قوم تپه هستند؟

رستوران قوم تپه: ۳ کیلومتر
رستوران شقایق: ۶ کیلومتر
رستوران یاران:‌۷ کیلومتر
رستوران خدابین:‌ ۷.۷ کیلومتر
رستوران زیبا: ۸ کیلومتر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار