gardeshban.ir

در هر گوشه ای از شهر دزفول اثر به جا مانده ای از انگشتان هنرمند معماران را می بینید؛ جایی که طرح بناهایش با چنان ظرافتی پیاده شده که در تمام سادگیشان چشم ها را محسور می کنند.
کد خبر: ۳۲۰۱۲
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹-1399 July 13
گردشبان (gardeshban.ir) :
دزفول، شهر آجری کوچکی است که در محله های به هم بافته شده خود بناهای تاریخی زیادی را در خود جای داده که هر مسافری را برای رزرو آنلاین بلیط هواپیما و بازدید از ابنیه تاریخی این شهر وسوسه می‌کند یکی از آثار تایخی هیجان انگیز این شهر خانه سوزنگر صد ساله است.

چرا بازدید از خانه تاریخی سوزنگر پیشنهاد می شود؟

تماشای آجرکاری های نفیس و استادانه خانه سوزنگر بسیار لذت بخش است.

خانه تاریخی سوزنگر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این خانه یک دهه پیش کاربری خود را به کارگاه آموزش صنایع دستی تغییر داد.

این خانه جلوه دیگری از معماری دوران قاجار را به شما نشان می دهد.

اگر از بافت شهری مدرن خسته شده اید، به بازدید از خانه سوزنگر بروید.

در سفر به دزفول از خانه تاریخی سوزنگر دیدن کنید/تصاویر

تاریخچه خانه تاریخی سوزنگر

درباره تاریخ دقیق و جزئیات ساخت خانه تاریخی سوزنگر اطلاعات زیادی در دست نیست ولی گفته می شود قدمت آن به حدود یک قرن پیش برمی گردد. البته در داخل خانه سوزنگر آجر کتیبه داری وجود دارد که روی آن تاریخ ۱۳۳۰ هجری قمری حک شده و احتمالا تاریخ ساخت بنا را نشان می دهد. این خانه متعلق به شخصی به نام سوزنگر بوده و به همین نام نیز شناخته می شود.

معماری خانه تاریخی سوزنگر

معماری این خانه به حدی ظرافت و زیبایی دربردارد که هر کسی را متحیر می کند؛ چنین آجرکاری های استادانه ای، آن هم در گذشته های دور انسان را به وجد می آورد. این خانه در ۲ طبقه، زیرزمین و شوادان و به سبک معماری درونگر ساخته شده است. تمام قسمت های خانه از جنس آجر هستند و همین باعث می شود تنوعی را که در تزئینات بخش های مختلف خانه می بینیم، کاری هنرمندانه بدانیم. در بخش های مختلف این خانه آجر کاری اختصاصی دزفول یعنی خون چینی به کار رفته است.

در خانه تاریخی سوزنگر از چه چیزهایی می توان بادید کرد؟

از همان لحظه ای که قدم در کوچه پس کوچه های نزدیک به خانه سوزنگر بگذارید محو آرامشش می شوید. در یکی از همین کوچه های بن بست به ورودی خانه تاریخی سوزنگر می رسید که در نهایت سادگی و بی پیرایگی ساخته شده و شما را به دنیای هنرمندانه خود راه می دهد.

در سفر به دزفول از خانه تاریخی سوزنگر دیدن کنید/تصاویر

وارد هشتی که می شوید، نگاهتان به سمت طاق ها و قوس های سقف و تزئیناش می چرخد و در ادامه به پلکانی می رسید که شما را به حیاط بیرونی خانه هدایت می کند؛ این حیاط با ایوان و ایوانچه هایی محاصره شده و به راحتی می توان حدس زد که زمانی محل دورهمی ها و مهمانی های صاحب خانه بوده است. حوضخانه این بنا در گوشه حیاط واقع شده و برخلاف بناهای دیگر که حیاط مرکزی دلباز و باصفایی دارند، خانه سوزنگر از چنین ویژگی برخوردار نیست. ضمنا داخل حیاط که هستید سرتان را به سمت بالا بچرخانید و از تماشای تزئینات آجری پیش بام خانه لذت ببرید.

طبقه اول شامل ایوان، اتاق های گوشواره و تراس است که در همه آن ها آجرکاری مخصوص خوون چینی را می بینید. این طبقه کارگاه آموزش صنایع دستی است ولی اتاق های طبقه دوم که در گذشته مخصوص مهمان ها بوده، خالی هستند.

در تزئینات بنای خانه تاریخی سوزنگر بیش از ده نوع آجرکاری نفیس به کار رفته که از میان آن ها می توان به نقوشی همچون گل زنجیری، حصیری، دندان موشی و گل نوساده اشاره کرد. البته به همت مسئولین و بعد از مرمت ها و استحکام بخشی های بنا، این خانه رنگ و رویی به خود گرفته است.

در سفر به دزفول از خانه تاریخی سوزنگر دیدن کنید/تصاویر

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از خانه تاریخی سوزنگر چه قدر است؟

خانه تاریخی سوزنگر چندان بزرگ نیست و برای بازدید از قسمت های مختلف آن کمتر از یک ساعت زمان نیاز دارید. ضمنا در حال حاضر هزینه ای برای بازدید از این بنا از مهمانان دریافت نمی شود.

فصل مناسب برای بازدید از خانه تاریخی سوزنگر چه زمانی است؟

همگی از گرمای خوزستان و دمای بالای هوا در این شهر خبر داریم. شهر دزفول با تمام زیبایی هایش در ماه های گرم با گرمای طاقت فرسایی همراه است. برای همین نیمه دوم سال تا ایام عید بهترین زمان سفر به دزفول و بازدید از خانه تاریخی سوزنگر است.

چگونه به خانه تاریخی سوزنگر برویم؟

خانه سوزنگر در بافت تاریخی شهر دزفول واقع شده است. محله میاندره، محله ای معروف در این شهر است که به خاطر ساختمان های قدیمی و بناهای تاریخی اش محبوب می باشد. وقتی به محله میاندره یا قلعه رسیدید باید کوچه کلانتریان را پیدا کنید. از اینجا به بعد، تابلوی راهنما شما را به سمت بن بستی هدایت می کند که خانه سوزنگر در آن واقع شده است.

در نزدیکی خانه تاریخی سوزنگر از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

خانه تیزنو دزفول: ۳۵۰ متر
مسجد جامع دزفول: ۳۵۰ متر
آسیاب های آبی دزفول: ۸۵۰ متر
پله بچیلون: ۱ کیلومتر
حمام کرناسیون: ۱.۵ کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی خانه تاریخی سوزنگر برای اقامت وجود دارند؟

مهمانپذیر خوزستان: ۷۵۰ متر
هتل روناش دزفول: ۱.۵ کیلومتر
هتل آوان دزفول: ۲ کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به خانه تاریخی سوزنگر هستند؟

فلافلی و فست فود نارنج: ۴۵۰ متر
رستوران پدیده دز: ۱.۲ کیلومتر
رستوران باغ فلاحت: ۱.۳ کیلومتر
رستوران دلنوازان: ۱.۹ کیلومتر
رستوران بیدلی: ۱.۹ کیلومتر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار