gardeshban.ir

تیموری گفت: در حال آماده کردن سند توسعه بخش گردشگری روستایی هستیم و هیچ روستایی از لیست روستا‌های هدف گردشگری حذف نخواهد شد.
کد خبر: ۳۲۰۲۱
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹-1399 July 13
گردشبان (gardeshban.ir) :

به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ولی تیموری معاون گردشگری کشور پس از حضور در مراسم شروع به کار جشنواره گردشگری پایدار روستایی به اهمیت فعالیت تشکل‌ها در صنعت گردشگری  اشاره کرد و گفت: تشکل‌های حرفه‌ای می‌توانند برای بهبود شرایط و اوضاع صنعت گردشگری نقش مهمی  ایفا کنند. جامعه حرفه‌ای بوم‌گردی متشکل از افراد متخصصی است که بر تمامی امور صنعت گردشگری اشراف  کامل دارد و نگاه ما نیز به تشکل حرفه‌ای دقیقا چنین چیزی بود.

او با تأکید به اهمیت هم‌افزایی و مشارکت بخش خصوصی و دولت در کنار یکدیگر، افزود: معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی  به عنوان بخشی از بدنه دولت دارای جایگاه سیاسی است.این معاونت برای ورود به برخی مسائل محدودیت‌هایی دارد، وظیفه تشکل‌ها این است که در چنین حوزه‌هایی ورود کنند.

معاون گردشگری با تاکید بر اهمیت توسعه گردشگری روستایی بیان کرد: با توجه به شعار انتخابی سازمان جهانی گردشگری برای هفته گردشگری امسال که از ۲۷ سپتامبر آغاز شده است، به طور جدی حمایت از موضوع گردشگری را جزو  اهدافمان قرار داده‌ایم و امیدواریم با کمک فعالان این صنعت  به راهکار‌ها و ابتکار عمل‌های بهتری در  راستای توسعه گردشگری روستایی  دست پیدا کنید.

او با بیان اینکه جامعه روستایی بیش از هر زمان دیگری نیاز به حمایت دارد، ادامه داد: نسل جوان ما در روستا‌ها مهاجرت به شهر‌ها را ترجیح می‌دهند که این آسیب بزرگی است و اگر این روند ادامه داشته باشد، گردشگری روستایی از سبد گردشگری کشور حذف خواهد شد.

او تصریح کرد: در آینده با برگزاری جلسات تکمیلی و تخصصی و مشارکت با جامعه دانشگاهی  راهکار‌هایی را  برای این جبران این اسیب  شناسایی می‌کنیم و برای اجرای آنها برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

تیموری به برنامه‌های در حال انجام در حوزه گردشگری روستایی را چنین تشریح کرد: هم اکنون در حال آماده کردن سند توسعه بخش گردشگری روستایی هستیم .این سند  در سال جاری تکمیل می‌شود و نقشه راهی برای حوزه توسعه گردشگری روستایی  خواهد بود.

او افزود: در سند وسعه بخش گردشگری روستایی به موضوع بوم‌گردی که جزء مهمی از گردشگری روستایی است ،تاکید خواهد شد.

معاون گردشگری از اقدام معاونتش برای  دسته‌بندی روستا‌ها خبر داد و گفت: اقدامی  را که برای شهر‌ها انجام دادیم برای روستا‌ها نیز اعمال خواهیم کرد و بر این اساس هیچ روستایی از لیست روستا‌های هدف گردشگری حذف نخواهد شد، بلکه در یکی از چهار دسته دوستدار گردشگر، متعهد به توسعه گردشگری، روستای هدف و روستای مقصد گردشگری طبقه‌بندی می‌شود.

موافقت وزیر در خصوص صدور و تمدید مجوز‌ها با دو امضای مدیر کل استان و رئیس جامعه تشکل حرفه‌ای یکی از موضوعاتی بود که تیموری به آن اشاره کرد و نرخ بیمه دیگر موضوعی بود که معاون گردشگری درباره آن توضیح داد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی درباره بسته حمایت گردشگری که در دولت در حال تدوین است ،گفت: در این بسته واحد‌های بوم‌گردی در قالب بنگاه دیده شده‌اند و ما در تلاش هستیم این فعالیت را به شکل یک کار رسمی و اشتغالزا تعریف  کنیم و داشتن کد بیمه کارگاه و کد رسمی اشتغال برای پرسنل جزو ملزومات این کار است.

تیموری در خصوص عدم تناسب بین کیفیت و کمیت واحد‌های بوم‌گردی در کشور توضیح داد: در ابتدای کار ضوابط محکمی وجود نداشت و به همین دلیل مجوز‌های بسیاری داده شد و واحد‌های بوم‌گردی  با سرعت رشد کردند. هم‌اکنون مجموعه مقررات و رتبه‌بندی اقامتگاه‌های بوم‌گردی نهایی شده است  و در حال آموزش ارزیابان هستیم.

معاون گردشگری درباره چگونگی  تعیین تعرفه و نرخ‌های واحد‌های بوم‌گردی گفت: بر اساس بخشنامه‌ای که از سال گذشته تصویب و ابلاغ شده است، واحد بوم‌گردی نرخ پیشنهادی خود را به تشکل اعلام و پس از تایید و امضای استان و تشکل ،نرخ‌گذاری نهایی انجام می‌شود .هر روندی غیر از این تخلف است.

او درباره نحوه تعیین نرخ‌های پیشنهادی تأکید کرد  نرخ‌ها با نگاه رقابت‌پذیری خدمات تعیین شود و اینگونه نباشد که منطقه‌ای به دلیل نرخ‌گذاری بالا از مقصد گردشگری کشور خارج شود.

او به توافق با وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: هر نقطه‌ای که از لحاظ زیرساخت فناوری دچار مشکل است اعلام و گزارش کنید. این قول صد در صد را از وزیر ارتباطات گرفته‌ایم که هر مشکلی در این راستا پیگیری و مرتفع خواهد شد.

تیموری در پاسخ به دغدغه‌ای مبنی بر اهمیت آموزش واحد‌های بوم‌گردی توضیح داد: مجموعه‌ای در قالب آموزش‌های عمومی و تخصص آماده شده است که بوم‌گردی‌ها را نیز شامل می‌شود و واحد‌ها ملزم به رعایت آن هستند.

او همچنین طرح سفر‌های خانه به خانه و سفر‌های خانوادگی که از سوی تشکل اقامتگاه‌های بوم‌گردی  مطرح شد را مفید دانست و گفت: با توجه به فضای کنونی این نوع سفر‌ها می‌توانند سفر‌های قابل دفاع و فرهنگسازی باشند. اگر سفر را در مسیر تخصصی هدایت کنیم آسیب‌ها نیز کاهش پیدا می‌کنند.

در پایان این جلسه با رونمایی از جشنواره گردشگری روستایی توسط معاون گردشگری این جشنواره در سه بخش عکس، فیلم و ایده شروع به کار کرد و تا پایان آذرماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

«گردشگری خلاق و کسب‌وکار‌های بوم گردشگری»، «اقامتگاه‌های دوستدار محیط زیست، نمونه‌هایی از کسب‌وکار‌های پایدار»، «ارتباط با خوراک‌های بومی با بوم گردشگری»، «احیای رویداد‌ها و مناسبت‌ها در بستر گردشگری»، «نقش اقامتگاه بوم‌گردی در معرفی و احیای میراث ناملموس» و «صنایع‌دستی و تولیدات بومی در ارتباط با توسعه گردشگری جامعه بنیاد» مهمترین سرفصل‌هایی هستند که برای این جشنواره تعریف شده‌اند.

همچنین برگزاری کارگاه‌های توان‌افزایی، نشست‌های تخصصی با فعالان مرتبط به بوم‌گردی در استان‌ها از جمله برنامه‌های جانبی جشنواره هستند.


باشگاه خبرنگاران 


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار