gardeshban.ir

از ۱۴ معبد تحت عنوان معابد بیرلا ماندیر در سرتاسر کشور هند به جز جنوب آن، یک مورد در شهر جیپور قرار دارد.
کد خبر: ۳۲۰۶۹
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹-1399 July 15
گردشبان (gardeshban.ir) :
این معبد که با نام کامل معبد بیرلا ماندیر جیپور شناخته می‌شود هم از نظر معماری، هم تاریخی و هم فرهنگی اهمیت فراوانی دارد. به همین دلیل، گردشگرانی که بلیط هواپیما جیپور را برای مسافرت خود انتخاب می‌کنند، بهتر است اندک زمانی را به آشنایی با Birla Mandir, Jaipur اختصاص دهند تا هویت واقعی این شهر و مردمان آن را بهتر درک کنند.

چرا بازدید از معبد بیرلا ماندیر جیپور پیشنهاد می‌شود؟

معبد بیرلا ماندیر جیپور یکی از زیباترین و مهم‌ترین معابد و جاهای دیدنی جیپور محسوب می‌شود.
مجسمه‌ها و نقاشی‌هایی که از اساطیر و الهه‌های بودایی در این معبد خلق شده‌اند، بی نظیر هستند.

این معبد محلی برای برگزاری برخی فستیوال‌های ملی هند مثل دیوالی و کاریشنا جانماشتامی است.

محوطه‌ای که معبد بیرلا ماندیر جیپور در آن واقع شده پر از معابد مختلف بوده و بهترین مکان برای آشنایی با این بناهاست.

تاریخچه معبد بیرلا ماندیر جیپور

سال ۱۹۷۷ بود که خانواده بزرگ بیرلا در ادامه ساخت و سازهای عظیم خود در کشور هند کم کم تصمیم به ساخت معبدی در شهر جیپور گرفت. مدتی بعد کلنگ ساخت این معبد به زمین زده شد و در نهایت، در سال ۱۹۸۸، معبد بیرلا ماندیر جیپور احداث شد. پس از بنا شدن معبد، خانواده بیرلا آن را به ویشنو و لاکشمی اهدا کردند. خدایگان بودایی که عکس آنها به همراه سایر خدایان و الهه‌ها در فضای داخلی معبد ترسیم شده‌اند. نکته جالب دیگر در مورد تاریخچه معبد بیرلا ماندیر جیپور این است که صاحب ملکی که معبد معبد بیرلا ماندیر در آن ساخته شده یک مهاراجه بود که به محض اطلاع از قصد خانواده بیرلا برای ساختن معبد در زمین وی، ملک خود را فقط به قیمت یک روپیه به این خانواده فروخت.

معماری معبد بیرلا ماندیر جیپور

بدنه سفید و چشم نواز معبد بیرلا ماندیر جیپور که از مرمرهای گرانقیمت ساخته شده، این معبد را به خوبی از تمامی بناهای جیپور متمایز می‌سازد. این معبد دارای چهار بخش مجزا به نام‌های ورودیه، برج، تالار اصلی و پناهگاه است. در بدنه معبد بیرلا ماندیر جیپور سه برج دیده می‌شود که نشانگر سه دین اصلی در کشور هند هستند. همچنین پنجره‌های شیشه‌ای معبد نیز از داستان‌های سنتی هندوها الهام گرفته شده‌اند. 

نکته جالب دیگر در معماری معبد بیرلا ماندیر جیپور مجسمه‌های مرمری آن است که هر یک به یکی از اسطوره‌های دین بودا اشاره دارند. در داخل معبد چندین عکس‌ و نقاشی مختلف از خدایان و الهه‌های بودایی می‌توان تماشا کرد. البته با وجود همه این عناصر سنتی، سبک معماری به کار رفته در معبد بیرلا ماندیر جیپور مدرن ارزیابی می‌شود. علاوه بر خود معبد، در اطراف آن باغ‌ها، زمین‌ها و یک فروشگاه هدیه نیز وجود دارد که بر زیبایی‌های آن افزوده‌اند. همچنین در زیر معبد، موزه‌ای از کمک‌های خیرخواهانه خانواده بیرلا برای ساخت این بنا به نمایش گذاشته شده که گنجینه ارزشمندی به شمار می‌رود.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از معبد بیرلا ماندیر جیپور چه قدر است؟

وارد شدن به داخل معبد بیرلا ماندیر جیپور مستلزم پرداخت هیچ هزینه‌ای نیست. این یعنی شما بدون نیاز به خرید بلیط ورود به معبد بیرلا ماندیر جیپور می‌توانید از تماشای زیبایی‌های این معبد لذت ببرید. نکته جالب در اینجاست که بر خلاف بسیاری از معابد، برای ورود به این معبد هیچ مانعی از حیث دین و مذهب افراد وجود ندارد و مسلمانان به راحتی می‌توانند وارد معبد بیرلا ماندیر شوند. پس بهتر است در سفر به شهر زیبای جیپور حدود ۱ ساعت از زمان خودتان را به تماشای معبد بیرلا ماندیر اختصاص دهید.

فصل مناسب برای بازدید از معبد بیرلا ماندیر جیپور چه زمانی است؟

بهترین زمان برای بازدید از معبد بیرلا ماندیر جیپور هنگامی است که فستیوال دیوالی در آن برگزار می‌شود. علی رغم اینکه اطراف معبد در این ایام بسیار شلوغ می‌شود اما محیط آنجا به قدری زیبا به نظر می‌رسد که تا سال‌ها در ذهنتان ماندگار می‌ماند. ضمنا، به طور کلی بهتر است هنگام غروب آفتاب به تماشای معبد بیرلا ماندیر جیپور بروید. چراکه با روشن شدن چراغ‌های اطراف معبد، بنای آن زیبایی خاصی به خود می‌گیرد.

چگونه به معبد بیرلا ماندیر جیپور برویم؟

برای دسترسی به معبد بیرلا ماندیر جیپور در این شهر با هیچ مشکلی مواجه نخواهید شد. چراکه خطوط مترو، اتوبوس‌ها و تاکسی‌های متعددی به سمت این معبد در حال رفت و آمد هستند. از طرف دیگر، فرودگاه شهر جیپور نیز دارای وسایل نقلیه مختلفی بوده و حتی امکان دسترسی مستقیم به معبد بیرلا ماندیر از فرودگاه نیز مهیاست.

در نزدیکی معبد بیرلا ماندیر جیپور از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟

باغ بیرلا ماندیر: ۵۰ متر
معبد بروجی: ۵۵۰ متر
معبد شیو: ۹۵۰ متر
پارک موتی: ۱.۶ کیلومتر
پارک ساویتری: ۱.۸ کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی معبد بیرلا ماندیر برای اقامت وجود دارد؟

هتل گرند یونیارا: ۷۰۰ متر
هتل راجاستان پالاس: ۱.۳ کیلومتر
هتل بونگالو ۸۰: ۱.۴ کیلومتر
هتل تربو ترند: ۱.۵ کیلومتر
هتل رامباغ پالاس: ۱.۷ کیلومتر
هتل رامادا بای ویندهام: ۱.۹ کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به معبد بیرلا ماندیر جیپور هستند؟

رستوران شش محل: ۷۰۰ متر
رستوران دارت: ۱.۲ کیلومتر
رستوران رومئو: ۱.۷ کیلومتر
رستوران پیند پونجابی: ۲ کیلومتر
کافه رستوران گانپاتی: ۲.۱ کیلومتر
رستوران ویراسات کومپانی: ۲.۲ کیلومتر

معبد بیرلا ماندیر جیپور+تصاویر

معبد بیرلا ماندیر جیپور+تصاویر

معبد بیرلا ماندیر جیپور+تصاویر

معبد بیرلا ماندیر جیپور+تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار