gardeshban.ir

ارمنستان یکی از کشور هایی است که به دلیل نزدیکی به ایران، بسیار مورد توجه گردشگران ایرانی قرار می گیرد.
کد خبر: ۳۲۱۰۹
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹-1399 July 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
کشور ارمنستان، جاذبه های گردشگری زیادی دارد که از معروف ترین آن ها می توان به شهر صورتی، معبد گارنی، دریاچه سوان، پیست اسکی تساغکادزور، صومعه گغارد، رصدخانه کاراهونج، صومعه تاتو، صومعه خور ویراپ، موزه ماتنادران، موزه صنایع دستی ارمنستان، میدان جمهوری ایروان، بنای یادبود قتل عام ارمنه، کوه های آرارات، و کاسگاد ایروان اشاره کرد. 

در این مقاله قصد داریم به یکی از بهترین این جاذبه ها، یعنی هزار پله یا همان کاسگاد بپردازیم. پیش از آن قصد داریم به معرفی مختصری از شهر ایروان بپردازیم. تا انتها با ما همراه باشید. 

هزار پله یا کاسگاد؛از بهترین جاذبه های ارمنستان/عکس

مختصری درباره ایروان 

ایروان در دامنه کوه آرارات و در کرانه رود هرازدان قرار دارد. این شهر در تقسیمات کشوری ارمنستان، با چهار استان کوتایک، آرماویر، آراگاتسوتن و آرارات هم مرز است. ایروان در زمینه تولید و عرضه فراورده های کشاورزی مانند یک قطب عمل می کند. 

در این شهر، کارخانه هایی در زمینه فرآوری فلزات، ماشین آلات، لوازم برقی، شیمیایی و غذایی فعالیت می کنند. اکثریت این شهر پیش از جنگ قره باغ، ارمنی، آذربایجانی و روس بودند، ولی بعد از جنگ، در تبادل جمعیت بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان، جمعیت آذری از این کشور بیرون رانده شدند. بخشی از جمعیت هم که روس بودند، در پی بحران اقتصادی سال 1990 این کشور را ترک کردند. 
آب و هوای ایروان

در کل، آب و هوای ایروان در طول سال ملایم است و انتخاب زمان سفر به آن بیشتر به سلیقه شما بستگی دارد. بهار ایروان بسیار دیدنی است، تابستانش تقریبا از اواسط ماه می آغاز می شود و دمای هوای این شهر در این فصل معمولا بین 23 تا 26 درجه است. 

فصل بهار و تابستان بسیار مورد توجه کسانی که مایلند با تور ایروان به این شهر سفر کنند قرار می گیرد. فصل پاییز همانند جشنواره رنگ زرد ایروان است و این شهر تبدیل به یک بوم نقاشی با تم زرد می شود. زمستان هایش هوای معتدلی دارد و هر چند وقت یک بار برف همه جا را سفید می کند. زمستان های ایروان معمولا دمایی در حدود 5- درجه دارد.   

کاسگاد به معنای آبشار های کوچک است، اما این مکان نزد ایرانی ها بیشتر به همان هزار پله مشهور است. از نامش نترسید، چرا که اگر توانایی بالا رفتن از صدها پله را ندارید، در کنار این پله ها، پله برقی هایی در نظر گرفته شده است تا همه بتوانند تا اوج این اثر هزار پله ایروان بالا بروند. 
جذابیتی که اغلب گردشگران تا انتهای این پلکان را برای آن طی می کنند، این است که در بالا دست این پله ها، چشم انداز بسیار زیبایی به روی شهر ایروان دارد. کاسگاد یکی از معدود جاذبه های گردشگری در جهان است که بسیاری از گردشگران حتی در برف و باران، آن را به عنوان یک مقصد گردشگری انتخاب می کنند، از آن دیدن کرده و تا انتهای آن بالا می روند. 


تاریخچه هزار پله ارمنستان

زمانی که ارمنستان زیر پرچم شوروی بود، در دهه 1970، طرحی مطرح شد که حاکی از اتصال مرکز شهر ایروان به خیابان مانیومنت و پارک هافتناک متصل شود. هدف اصلی الکس تامانیان که مطرح کننده این طرح بود، این بود که قسمت مسکونی را به مرکز شهر متصل کند. 

وی تصمیم داشت پلکانی فولادین و عظیم بسازد که بخش مسکونی شهر ایروان را به مرکز آن متصل کند، با اجرای این طرح، دسترسی مردم به مرکز شهر آسان می شد. منتهی عمر وی سر آمد و طرح او پس از سال ها در دهه 1970 به اجرا در آمد. 
در این طرح برای کسانی که نمی توانستند از پله های متعدد بالا بروند، پله برقی در نظر گرفته شد تا بالا رفتن از این سازه عظیم برای همه افراد جامعه مقدور باشد. این طرح علاوه بر این که دسترسی های مردم ایروان را آسان تر کرد، باعث شد اغلب گردشگرانی که با تور ارمنستان به این شهر می آیند از این جاذبه بازدید کنند. 

از ویژگی های دیگر این طرح، این بود که طراح می خواست در محوطه این مجموعه باغچه ها و آثاری قرار بگیرد و این مکان به نوعی باشد که زمانی که کسی از آن عبور می کند، به تاریخ و فرهنگ غنی این کشور بنگرد.  

 
مشخصات هزار پله ارمنستان

کاسگاد 302 متر طول دارد و اگر بالک بالایی آن را هم در نظر بگیریم، ارتفاعش را باید 450 متر حساب کنیم. بر خلاف نام این بنا که هزار پله است، تعداد واقعی پله های آن نصف این عدد یعنی 507 پله است. این مجموعه 50 متر عرض دارد و 90 متر دیگر آن در دست احداث است. 

در محوطه پلکان، باغچه های کوچک ساخته شده است که با گل های زیبا تزیین می شوند. علاوه بر باغچه های کوچک و سبز، مجسمه هایی بر روی این مجموعه قرار دارد که ابعاد و اشکال مختلفی دارند. در این محل، موزه ای به نام کافسجیان درست شده که دو بخش خارجی (محیط بیرون و بین باغچه ها) و داخلی دارد که از 6 سالن مجزا تشکیل شده و مجسمه ها را نمایش می دهند. 

هزار پله یا کاسگاد؛از بهترین جاذبه های ارمنستان/عکس

هزار پله یا کاسگاد؛از بهترین جاذبه های ارمنستان/عکس

هزار پله یا کاسگاد؛از بهترین جاذبه های ارمنستان/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار