gardeshban.ir

محققان و جراحان دندانپزشکی معتقدند بهداشت دهان و دندان رابطه مستقیمی با سلامت افراد دارد و افرادی که نیازمند درمان‌های اورژانسی هستند به دلیل ترس از ابتلا به بیماری کرونا نباید درمان‌های خود را به تعویق بیندازند چرا که این اقدام در واقع می تواند سلامت این افراد را هدف بگیرد.
کد خبر: ۳۲۱۳۱
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۹-1399 July 17
گردشبان (gardeshban.ir) :
دکتر حامد مرتضوی متخصص بیماریهای دهان، فک و صورت دانشکده دندانپزشکی دانشگاه، با اشاره به این که محدود شدن درمان های دندانپزشکی در دوران همه گیری کرونا به موضوع چالش برانگیزی مبدل شده اظهار کرد: احتمال انتقال ویروس از طریق بزاق دهان افراد مبتلا به کرونا، فاصله فیزیکی محدود دندانپزشک با بیمارو یا آلودگی فضا بعد از ویزیت بیماران مختلف یکی از مهمترین عوامل ترس مردم و مراجعه به دندانپزشک است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به این که در دوران پاندمی کرونا ممنوعیت خدمات دندانپزشکی وجود ندارد، توضیح داد: طبق دستورالعمل های بهداشتی صرفا اقدامات زیبایی و غیرضروری دهان و دندان باید به زمان دیگری موکول شود.


دکتر مرتضوی با تاکید بر این که درمان های خانگی و مشکلات اورژانسی دهان و دندان می تواند در بسیاری از موارد شرایط برای بیمار و دندانپزشک را پیچیده تر کند، هشدار داد: به طور کلی عفونت دندانی، خونریزی لثه، آبسه و یا عفونت در بافت نرم داخل دهان، دردخودبخود و حساسیت های شدید دندانی( افرادی که به محض استفاده ازنوشیدنی سرد و گرم دچار دندان دردهای شدید می شوند) را از جمله درمان های اورژانسی محسوب می شوند و به تعویق انداختن این اعمال جایز نیست. وی افزود: از طرفی هر چه بیماری مزمن تر شود، درمان ها پیچیده تر و دفعات مراجعه بیمار به دندانپزشک به مراتب بیشتر خواهد شد.


وی در ادامه با اشاره به این که درمان آبسه در دهان در اولین فرصت ضرورت دارد، توصیه کرد: اگر چنانچه تورم هایی و یا خروج چرک از داخل دهان و یا اطراف دندان را مشاهده کردید نیز باید هر چه سریعتر به دندانپزشک مراجعه کنید.


وی نسبت به مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها هشدار دادو تاکید کرد: مصرف خودسرانه وطولانی آنتی بیوتیک ها نه تنها مشکلات بیماران را برطرف نمی کند بلکه می تواند منجر به مشکلات ثانویه و جدی در افراد شود.


به گفته این استاد دانشگاه، خونریزی اولیه ویا ثانویه دهان و دندان باید در اسرع وقت توسط پزشک متخصص کنترل شود.


وی تاکید کرد: درمان های زیبایی دندان، اصلاح طرح لبخند، لمینت و کامپوزینت و همچنین روکش کردن، کشیدن دندان های عقل یا دندانهایی که چیزی از آنها در داخل دهان باقی نمانده ولی در عین حال برای بیمار التهاب و عفونتی نیز ایجاد نکرده، اولویت درمانی و بهداشتی ندارند و بهتر است به زمان دیگری تا پایان ریشه کنی کرونا موکول شوند.


دکتر مرتضوی در ادامه درباره جراحی های دهان و دندان نیز توضیح داد: جراحی طیف وسیعی از فعالیت ها را شامل می شود و باید درمان هایی که با عنوان جراحی دنبال می شوند نیز در کرونا اولویت بندی شود، اگر چنانچه بخواهیم عفونتی را از داخل دهان حذف کنیم جراحی ضرورت دارد.


متخصص بیماریهای دهان، فک و صورت دانشکده دندانپزشکی گفت: بطور کلی هر اقدام جراحی که سلامتی بیمار به آن وابسته باشد باید دراولین فرصت انجام شود.


وی با اشاره به این که نوبت دهی به بیماران در زمان پاندمی ها یکی از موضوعات مهمی است که باید در مطب ها و کلینک ها به آن توجه ویژه ای شود افزود: باید ورود و خروج بیماران برای دریافت خدمات حساب شده و تحت کنترل باشد چرا که ازدحام و شلوغی علاوه برمعطلی بیشتر بیماران ریسک انتقال بیماری را بالا می برد.


رعایت پروتکل های بهداشتی یکی دیگر از مواردی بود که دکتر مرتضوی برای قطع و کاهش زنجیره انتقال کرونا ضرورت رعایت آن را یادآور شد و تاکید کرد: حتما مطب و کلینیکی که انتخاب می کنید، کارکنان و دندانپزشک باید ضمن رعایت کامل پروتکل های بهداشتی از ماسک، دستکش، کاور کفش و لباس استفاده کنند.


استفاده از دهان شویه های ضدعفونی کننده قبل و بعد از درمان؛یکی دیگر از مواردی بود که دکترمرتضوی به آن اشاره کرد و گفت: استفاده از دهانشویه مناسب می تواند ریسک انتشار ویروس را کاهش دهد.


وی در ادامه استفاده از روش های مختلف برای به حداقل رساندن مراجعات را برای کاهش زنجیره انتقال بیماری ازسوی متخصصان دهان و دندان خواستار شدو استفاده از پانسمان هایی با ماندگاری بالاتر برای بیمارانی که نیاز به ترمیم بعد از درمان ریشه دارند را راه حل مناسبی برای کاهش مراجعات ذکرکرد.


دکتر مرتضوی در خاتمه استفاده از وسیله رابردم را با هدف پیشگیری از پرتاب ترشحات دهانی و ایزوله شدن دندان از محیط دهان را به متخصصان دهان و دندان توصیه کرد.


دکتر هادی قاسمی عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی نیز با اشاره به تعویق انداختن اعمال مربوط به مشکلات دهان و دندان ازسوی برخی افراد به دلیل ترس و نگرانی از ابتلا به کرونا خاطرنشان کرد: کرونا بیماری خطرناکیست ولی درعین حال پیگیری درمان های اورژانسی دندانپزشکی ضروری است.


وی افزود: اگر دربازه زمانی مشخصی درمان های دندانپزشکی به تعویق بیفتد ممکن است عواقب بیشتری بدنبال داشته باشد.


دکتر قاسمی با بیان این که خیلی از پوسیدگی های دندانی می تواند منجر به ایجاد دردهای شدید دندانی شود، خطرنشان کرد: حتی در مواردی بدون درد نیز ممکن است آبسه های عفونی ایجاد شود که باید در اولین فرصت درمان شود.


وی ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی را با هدف قطع زنجیره انتقال کرونا خواستار شد و افزود: پوسیدگی های سطحی دندان نیز باید در سریعترین زمان ممکن درمان شود چرا که اگر این پوسیدگی سطحی به موقع برطرف نشود در مدت زمان کوتاهی می تواند به گستردگی پوسیدگی و عفونت تبدیل شود.


وی پرهیز از اعمال غیرضروری مربوط به دهان و دندان را مورد تاکید قرار داد و افزود: انجام برخی اعمال زیبایی در دوران پاندمی کرونا ضروری نیست و می توان این اعمال را به زمان دیگری موکول کرد.


وی درباره جرم گیری دندان ها در دوران شیوع پاندمی کووید۱۹ نیز توضیح داد: اگرچنانچه جرم های دندانی به میزان قابل و حادی ایجاد نشده باشد و یا لثه ها را درگیر نکرده می تواند این اقدام را نیز به تعویق انداخت.


وی با اشاره به ضروت اقدامات پیشگیرانه دهان و دندان برای کودکان خاطرنشان کرد: درمان پوسیدگی های سطحی دندانی در کودکان یکی از درمان های اورژانس در دوران کرونا بحساب می آید.


وی با تاکید بر اهمیت رعایت بیش از پروتکل ها از سوی کارکنان مراکز بهداشتی اضافه کرد: خطر نه تنها متوجه مراجعه کنندگان است بلکه کادر درمان نیز از خطرات مصون نیستند بنابراین باید طبق پروتکل ها در محل هایی که یونیت های دندانپزشکی و ابزار آلات وجود دارد توصیه های بهداشتی بصورت جدی رعایت شود.


تهویه مناسب هوا، استفاده از ضدعفونی کننده های سطحی، استفاده از ماسک و وسایل حفاظت فردی و رعایت فاصله اجتماعی در مطب ها و کلینیک های دندانپزشکی از دیگر مواردی بود که عضو هیئت علمی دانشگاه ضرورت رعایت آن را برای قطع زنجیره انتقال کرونا ضروری ذکر کرد.


وی در ادامه به افرادیکه برای درمان های اورژانسی دهان و دندان به مراکز دندانپزشکی مراجعه می کنند توصیه کرد: قبل از مراجعه به مراکز دندانپزشکی از رعایت پروتکل ها از سوی کادر درمان و پزشک متخصص اطمینان کامل حاصل کنید.


وی با اشاره به این که پیشگیری مقدم بر درمان است تاکید کرد: مسواک زدن حداقل دوبار در روز و تغذیه محدود از مواد غذایی شیرین و دردفعات کمترضروری است.برای مشاهده تصویر در اندازه واقعی بر روی آن کلیک کنید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار