gardeshban.ir

ایستگاه قطار سائو بنتو علاوه بر اینکه قطب حمل و نقل شهری پورتو به شمار می‌رود، با دیوارهای کاشی کاری شده‌ای که صحنه‌های تاریخی، سلطنتی و قسمت‌هایی از جنگ‌های پورتو را به تصویر می‌کشند یک شاهکار هنری به حساب می‌آید.
کد خبر: ۳۲۱۵۰
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۹-1399 July 17
گردشبان (gardeshban.ir) :

یکی از لذت‌های بازدید از یک شهر تاریخی مانند پورتو آن است که می‌توانید به سادگی در خیابان‌ها قدم زده و با دیدنی‌های چشم‌نوازی رو‌به‌رو شوید. تأثیر بصری این موزه معماری زنده، هر طرف که سر بچرخانید به چشم می‌خورد. یکی از این دیدنی‌های مهم، ایستگاه قطار «سائو بنتو» (SÃO BENTO) خواهد بود. این ایستگاه قطار بر روی محوطه یک صومعه بندیکتی قدیمی ساخته شد که متعلق به قرن ۱۶ بود و بعد از آن‌ که سازه‌ی اصلی در آتش سوزی سال ۱۷۸۳ ویران شد، بنای جایگزین دیگر خیلی مورد اهمیت و توجه نبود. ساختمان صومعه در اواخر دهه ۱۹۰۰ به وضعیت خرابی جدی رسید.

ایستگاه قطار سائو بنتو در پورتو

با توسعه خطوط ریلی در شهر، تصمیم گرفته شد تا محوطه صومعه قدیمی را تبدیل به ایستگاه خط اصلی قطار پورتو کنند و کار بر روی این پایانه در اواخر دهه ۱۹۰۰ آغاز گردید. اولین سنگ بنا توسط شاه کارلوس اول برای تأکید بر حمایتش از پروژه گذاشته شد. طراحی ایستگاه را به یک معمار محلی به نام «ژوزه مارکز دا سیلوا» (Jose Marques da Silva) سپردند و او این کار را به سبک فرانسوی «بوزار» انجام داد. ساخت و ساز ایستگاه قطار سائو بنتو در سال ۱۹۱۶ بالاخره به پایان رسید. این مدت زمان علاوه بر بزرگی بنا به خاطر ۲۰,۰۰۰ تکه کاشی سنتی پرتغالی که برای تزئین فضای داخلی به کار رفته بودند، طولانی شد. این کاشی‌ها توسط «ژرژ کولاسو» (Jorge Colaço) که یکی از برجسته‌ترین نقاشان کاشی آن زمان بود ساخته شدند.

ایستگاه قطار سائو بنتو در پورتو

کاشی‌های آبی و سفید زیبا و متمایزی که ذکر کردیم، مجموعه‌ای از صحنه‌های زندگی روزمره پورتو طی تاریخ، پادشاه «ژائوی اول» (Joao I) و ملکه «فیلیپا» ایستاده در کنار  کلیسای جامع  در سال ۱۳۸۷، شاهزاده هنری دریانورد در حال فتح مراکش، برخی جنگ‌های پورتو و غیره را به تصویر می‌کشند. با توجه به اینکه اکنون بیش از ۱۰۰ سال از نصب کاشی‌های می‌گذرد، آن‌ها توانسته‌اند به خوبی از آزمایش زمان سر بلند بیرون بیایند. منظره این دیوار زیبا وقتی به ایستگاه وارد می‌شوید بسیار قابل توجه و نفس‌گیر است و مهم نیست که تا به حال چند بار آن را دیده باشید، زیرا این اثر هنری ارزش و تأثیر خود را از دست نمی‌دهد.

ایستگاه قطار سائو بنتو در پورتو

بسیاری از بازدیدکنندگان این شهر شمالی پرتغال، برای سفرهای روزانه خود از ایستگاه سائو بنتو استفاده می‌کنند اما این ایستگاه خود به تنهایی آن قدر ارزش دارد که برای دیدن زیبایی خودش به آن سر بزنید. اگر می‌خواهید به نقطه خاصی برای گشت و گذار بروید، پیشنهاد می‌کنیم زمان خود را طوری تنظیم کنید که به ساعت شلوغی نخورید زیرا در این ساعت به خاطر انبوه جمعیت حاضر در ایستگاه تماشای کاشی کاری بی‌بدیل آن غیر ممکن می‌شود. همچنین توصیه می‌کنیم یک عکس نزدیک از برخی کاشی‌ها تهیه کنید و بعداً آن‌ها را به صورت عکس یا پوستر تزئینی چاپ کنید. تصویر زیبای این اثر هنری می‌تواند به سادگی به تزئین خانه شما کمک کند.

ایستگاه قطار سائو بنتو در پورتو

یکی از جاذبه‌های نزدیک ایستگاه قطار سائو بنتو، خیابان «الیادوس» (Aliados)، یک بلوار با ساختمان‌های بلند و یک پیاده رو مرکزی است. بسیاری از این ساختمان‌ها، هتل و شعبه‌های اصلی بانک‌های بزرگ کشور بوده و در پیاده رو مرکزی در گذشته یک باغ وجود داشت که بعد از تغییر شکل در سال ۲۰۰۶ به این صورت درآمد. در بالای این خیابان، ساختمان شهرداری، در یک بنای کاخ مانند با یک برج ناقوس بزرگ را می‌بینید که از گرانیت و مرمر ساخته شده است. رو‌به‌روی این ساختمان، تندیس یادمانیِ نویسنده‌ی پرتغالی، «آلمیدا گارت» (Almeida Garrett) قرار دارد. در انتهای دیگر خیابان نیز میدان «آزادی» (Liberdade) با تندیسی از شاه پدروی چهارم بر روی اسب را پیدا خواهید کرد.

ایستگاه قطار سائو بنتو در پورتو


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار