gardeshban.ir

سبزه میدان، میدان امام علی، میدان عتیق و میدان کهنه، نام‌هایی هستند که همگی به یکی از زیباترین نقاط شهر اصفهان اشاره دارند.
کد خبر: ۳۲۱۷۷
تاریخ انتشار : جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۹-1399 July 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
میدانی تاریخی که در زمان‌های قدیم یکی از مهم‌ترین میادین شهر اصفهان و به نوعی قلب تپنده این شهر بوده و حتی در عکس‌های بسیار زیادی از این شهر می‌توان تصویر این میدان را مشاهده کرد.

امروزه نیز میدان کهنه اصفهان به خاطر ارزش تاریخی و همچنین، موقعیت جغرافیایی ویژه‌اش، یکی از نقاط شلوغ و پر رفت و آمد این شهر بوده و نقش کلیدی در پیوند چهار محور اصلی اصفهان شامل خیابان‌ ولیعصر، هاتف، عبدالرزاق و مسجد جامع دارد. کسانی که با هدف آشنایی با تاریخ جذاب اصفهان پس از رزرو بلیط هواپیما به این شهر سفر می‌کنند حتما باید در طول سفر خود، سری به میدان کهنه بزنند.

چرا بازدید از میدان کهنه اصفهان پیشنهاد می‌شود؟

میدان کهنه اصفهان از اماکن تاریخی بسیار مهم و حساس این شهر است.

جدا از اهمیت تاریخی، در این میدان اجناس بسیار متنوعی به فروش می‌رسد. اجناس ارزان و مقرون به صرفه‌ای که بعضا بسیار شیک و خاص هم هستند.

در نزدیکی این میدان مکان‌های پربازدید دیگری وجود دارد که برای مثال می‌توان به امامزاده هارون بن علی اشاره کرد.

تاریخچه میدان کهنه اصفهان

شاید اگر فرض کنیم ساخت میدان نقش جهان یک جنبه منفی در شهر اصفهان داشته باشد، مطمئنا همان جنبه منفی فقط متوجه میدان کهنه اصفهان بوده است. چراکه با ساخت این میدان و نقل مکان فروشندگان و کسبه به آن، میدان کهنه اصفهان دیگر آن رونق سال‌های قبل خود را از دست داد. اما با رسیدگی‌هایی که بعدها روی میدان کهنه اصفهان انجام شد، علی رغم از بین رفتن حداقل نصف وسعت میدان کنونی، امروزه میدان کهنه دوباره جان تازه‌ای یافته است.


میدان کهنه، در زمان حکومت سلجوقیان، مهم‌ترین میدان شهر اصفهان و در واقع، هسته اصلی و مرکزی این شهر شناخته می‌شد. مسجد جامع، گنبد نظام الملک، قسمت‌هایی از امامزاده اسماعیل، گنبد تاج الملک و مناره مسجد امام علی (ع) از مکان‌هایی هستند که توسط سلجوقیان در این میدان بنا شدند. البته آن طور که اسناد تاریخی نشان می‌دهند، قدمت میدان کهنه بسیار بیشتر از اینها بوده و حتی به سال‌های ابتدایی ورود مسلمانان به ایران باز می‌گردد. لازم به ذکر است که این میدان در اثر هجوم مغول‌ها آسیب‌های فراوانی به خود دید. اما بعدها ایلخانان و تیموریان تا حدودی توانستند آن را مرمت و بازسازی نمایند.

اگر دوست دارید در میدانی قدم بزندی که زمانی مهم‌ترین قسمت شهر هنگام حکومت سلجوقیان بوده است حتما برای خرید بلیط هواپیما اصفهان اقدام کنید.

عناصر و نقش میدان کهنه در اصفهان

میدان کهنه اصفهان نقطه تلاقی چهار محور اصلی این شهر است. این میدان که از چهار فضای مختلف یعنی میدان اصلی، جلوخان مسجد جامع، پارکینگ و مجموعه زیرگذرها تشکیل شده، در سالیان اخیر جزو مکان‌های پربازدید گردشگران بوده است. نورپردازی فواره‌ها در میدان کهنه اصفهان، سازه ذوزنقه‌ای، دست فروش‌های پر تعداد آن و فضایی که یادگار گذشته‌های دور است، همه گردشگران به تماشای این میدان ترغیب می‌کنند. جالب است بدانید که زیرگذر میدان کهنه اصفهان با وصل کردن مسجد جامع به بنای هارونیه، کاروانسرای کاسه گران و بازار اصفهان نقش بسیار پر رنگی در این شهر ایفا می‌کند. ناگفته نماند که محور بازار، کوچه هارونیه، بازار قیصریه و ارگ سلطنتی نیز از دیگر عناصر مهم و جالب توجه میدان کهنه اصفهان محسوب می‌شوند.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از میدان کهنه چه قدر است؟

بازدید از میدان کهنه اصفهان هیچ هزینه خاصی برای شما در این شهر نخواهد داشت؛ مگر اینکه خودتان بخواهید به خرید از دست فروش‌های میدان بپردازید. با توجه به وسعت زیاد میدان و فضای دل انگیز آن، به نظر می‌رسد که با در نظر گرفتن بازدیدی ۱ الی ۲ ساعته بتوانید به اندازه کافی از زیبایی‌های میدان کهنه لذت ببرید.

فصل مناسب برای بازدید از میدان کهنه چه زمانی است؟

اگر اندکی با شهر اصفهان و آب و هوای آن آشنا باشید، به خوبی می‌دانید که اصفهان تابستانی چندان چنگی به دل نمی‌زند. اما وقتی به اواخر شهریور و سپس به پائیز و زمستان می‌رسیم، اصفهان رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرد. میدان کهنه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در فصل‌های پائیز و زمستان، بسیار جذاب‌تر از فصول دیگر سال است. البته این سخن بدین معنا نیست که بازدید از میدان کهنه در فصل تابستان خالی از لطف خواهد بود. زیرا در این فصل، رقص فواره‌های داخل میدان بسیار چشم نواز و دیدنی است.

در نزدیکی میدان کهنه از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟

صفه درویش: ۱ کیلومتر
گنبد تاج الملک: ۱ کیلومتر
امامزاده هارونیه: ۱.۶ کیلومتر
آرامگاه خواجه نظام الملک: ۱.۷ کیلومتر
خانه انگورستان مالک: ۲.۷ کیلومتر
خانه معتمدی (ملاباشی): ۲.۸ کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی میدان کهنه برای اقامت وجود دارد؟

سرای دیبایی: ۱.۱ کیلومتر
هتل ستاره: ۱.۱ کیلومتر
هتل آوین: ۱.۲ کیلومتر
هتل شروین: ۱.۲ کیلومتر
هتل سنتی عتیق: ۱.۵ کیلومتر
هتل سنتی اصفهان: ۳.۱ کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به میدان کهنه هستند؟

رستوران سنتی عتیق: ۱.۴ کیلومتر
کافه رستوران همدم السلطنه: ۱.۵ کیلومتر
رستوران میخک: ۱.۵ کیلومتر
رستوران نقش جهان: ۱.۸ کیلومتر
رستوران سنتی خان: ۱.۹ کیلومتر
کافه رستوران نمکدان: ۲.۹ کیلومتر

میدان کهنه اصفهان؛میدان تاریخی و ارزشمند شهر/عکس

میدان کهنه اصفهان؛میدان تاریخی و ارزشمند شهر/عکس

میدان کهنه اصفهان؛میدان تاریخی و ارزشمند شهر/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار