gardeshban.ir

یکی از شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان به گواه تاریخ خاستگاه و پرورشگاه نخستین شهرنشینی بشری بوده است.
کد خبر: ۳۲۱۹۱
تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹-1399 July 19
گردشبان (gardeshban.ir) :
همه نقاط ایران پر از جاذبه‌های گردشگری متعدد هستند. این جاذبه‌های شگفت‌انگیز نشانه‌ای از گذشته پر شکوه سرزمین ما به حساب می‌آیند.

در این گزارش سری به یکی از شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان می‌زنیم و در این سفر مجازی با شما همراه می‌شویم تا ببینیم شهرستان هامون فعلی که با توجه به وجود شهر سوخته بیش از ۵ هزار سال قدمت دارد، چه نقشی در ایجاد ساختار‌ها و مناسبات شهرنشینی بشر داشته است.



شهرستانی که خاستگاه نخستین شهرنشینی بشری بود + تصاویر

شهرستان هامون در ۱۷ دی ماه سال ۱۳۹۱ با انتزاع بخش شیب‌آب از شهرستان زابل شکل گرفت و اگر ما در این گزارش از قدمت قابل توجه آن نوشته‌ایم، منظور قدمت منطقه به خصوص شهر سوخته است.

شهرستان هامون پرچمدار شهرنشینی و نخستین ساختار‌های اداری، اقتصادی و اجتماعی بشر در سایه خرد جمعی است. این شهرستان سرزمین خاستگاه و پرورشگاه نخستین شهرنشینی بشری به حساب می‌آید.

شهرستانی که خاستگاه نخستین شهرنشینی بشری بود + تصاویر

در کتاب تاریخ سیستان که طی سده‌های پنجم تا هشتم قمری نوشته شده است، درباره مردم شهرستان هامون فعلی چنان می‌خوانیم: تا بود مردمان و زنانش بر آن طریقت بودند که آدم (ع) آورده بود و جان‌ها پاکیزه می‌کردند به نماز، همیشه میزبان بودند و مهمان را نیکو می‌داشتند.

در بخش دیگری از این کتاب درباره کار و تلاش مردمان شهرستان هامون فعلی می‌خوانیم: "سال تا سال در این سرزمین میوه های‌تر وجود داشت و بره‌های شیرمست که این مردمان شاخه‌ای از اصیل‌ترین و تبارمندترین اقوام ایرانی از دید پژوهشگران و مطالعه کنندگان اقوام هستند".



گفتنی است از جاذبه‌های گردشگری شهرستان هامون می‌توان به کوه خواجه، قلعه رستم، قلعه مچی و قلعه سه کوهه اشاره کرد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار