gardeshban.ir

کارشناسان صنعت گردشگری معتقدند که صدور «سفرکارت» طرح خوبی برای کمک به فعالان صنعت گردشگری است، اما به شرط آنکه نظارت بر اجرای آن، دقیق و جدی باشد.
کد خبر: ۳۲۱۹۲
تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹-1399 July 19
گردشبان (gardeshban.ir) :
در روز‌های اخیر خبر امضای تفاهمنامه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و با ملت منتشر شد.

براساس این تفاهم «سفر کارت ملت» به مبلغ ۲۰ میلیون تومان، با نرخ ۴ درصد، تنفس یک ماهه و پرداخت ۱۸ ماهه به هر فرد متقاضی سفر اعطا می‌شود و افراد می‌توانند برای خرید تور از دفاتر خدمات مسافرتی مجاز، اقامت در مراکز اقامتی رسمی و تحت نظارت میراث‌فرهنگی و مراکز رسمی فروش صنایع‌دستی، از این سفر کارت که مهلت اعتبار آن ۵ ماهه است، استفاده کنند.

اما انتشار این خبر حواشی را به دنبال داشت. برخی از صاحبنظران به تجربه ناکام اجرای چنین طرحی در سال گذشته اشاره کردند و با توجه به آن تجربه، آینده روشنی را برای طرح فعلی پیش بینی نکردند. گروهی دیگر پرسیدند که چرا وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  باید در شرایط فعلی و با وجود شیوع گسترده ویروس کرونا در صدد صدور سفرکارت و تحریک مردم به سفر کردن باشد؟

به همین بهانه، به سراغ ۲ نفر از کارشناسان صنعت گردشگری رفتیم تا نظر آن‌ها را درباره باید‌ها و نباید‌های صدور سفرکارت جویا شویم.

روح‌الله روانشاد مسئول دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر استان فارس و کمیته نرخ‌گذاری تأسیسات گردشگری در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، نتیجه احتمالی بحث صدور سفرکارت را چنین پیش بینی کرد: بیش از ده سال پیش، استارت صدور سفرکارت زده شد و در ابتدا قرار بود که این سفرکارت‌ها به کارمندان دولت اختصاص داده شوند تا با تخفیف از سوی تأسیسات گردشگری و پوشش بخشی از هزینه سفر توسط نهاد متولی، کارمندان سفر‌های کم‌هزینه‌ای را تجربه کنند، اما این اتفاق نیفتاد، زیرا سفرکارت همه تأسیسات گردشگری را پوشش نمی‌داد. از طرف دیگر خطوط حمل و نقل اعم از هوایی، ریلی و دریایی نیز باید به طرح صدور و اختصاص سفرکارت می‌پیوستند تا بتوان طرح مذکور را به نتیجه مناسب رساند. البته این موضوع به صورت جسته و گریخته در برخی از استان‌ها اتفاق افتاد، اما طرح صدور و اختصاص سفرکارت با تغییرات مدیریتی در عمل کنسل شد و نقطه ضعف آن این بود که سازمان‌ها و دستگاه‌ها تعهدی برای تأمین یارانه سفر برای پرسنل‌شان نداشتند.

وی افزود: امروز هم به نظر نمی‌رسد که الزام قانونی برای تأمین یارانه سفر پرسنل سازمان‌ها و نهاد‌ها گذاشته شده باشد. از طرف دیگر، تعیین میزان تخفیف تأسیسات گردشگری و خطوط حمل و نقل بسیار مهم است. به نظر می‌رسد هر استانی که این امر را پیگیری کند بهتر می‌تواند طرح سفرکارت را اجرایی کند.

مسئول دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر استان فارس بیان کرد: هم‌اکنون ما باید واقعیت‌ها را ببینیم، زیرا تعداد سفرکارت‌های صادر شده اهمیت چندانی ندارد. ما باید ببینیم چند درصد از این سفرکارت‌ها خروجی دارند. یعنی ممکن است تعداد خاصی از خانوار‌ها مشمول دریافت سفرکارت شوند، اما مشخص نیست که چند عدد از این خانوار‌ها با توجه به مشکلات متعدد موجود می‌توانند به سفر بروند.

روانشاد ادامه داد: از طرف دیگر به نظر می‌رسد برای آنکه بتوانیم طرح سفرکارت را به نتیجه مطلوب برسانیم باید همه تأسیسات گردشگری را موظف به رعایت اصول و قوانین این طرح کنیم. در حقیقت همه تأسیسات گردشگری باید با درصد‌های تخفیف متفاوت به طرح سفرکارت بپیوندند. هر سازمان و نهادی نیز باید بسته سفر خاصی را مشخص و تدوین کند، زیرا بعید می‌دانم که بودجه خاصی برای سفر در هر دستگاهی پیش بینی شده باشد، اگر هم باشد به نظر می‌رسد به اندازه‌ای محدود و کم است که نمی‌تواند پوشش سفر‌های یک خانواده در طول یکسال را بدهد.

وی پیشنهاد کرد که دولت برای به نتیجه رساندن طرح سفرکارت همان سوبسیدی را که قصد دارد در قالب سفرکارت به تعداد قابل توجهی بدهد، به حساب خانواده‌هایی بریزد که به سفر می‌روند. منظور من این است که با توجه به توان مالی اقشار مختلف جامعه، پکیج‌های سفر متعددی تدوین شوند.

روانشاد گفت: قرار بر آن است که وام‌های ۲۰ میلیون تومانی به مردم داده شود تا آن‌ها بتوانند به سفر‌های داخلی بروند. این در صورتی است که مشخص نیست که در ازای پرداخت این وام چه ضمانتی از مردم گرفته خواهد شد.

وی افزود: در صورتی که مردم برای دریافت وام سفر، صورتحساب هزینه پرداخت شده برای حمل و نقل و ... را ارائه بدهند، چه تضمینی است که فردی این صورتحساب را به صورت ساختگی تهیه کرده نباشد.

مسئول دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر استان فارس بیان کرد: از نظر من بهتر است که مسئولان، وام در نظر گرفته شده برای مسافران را به تأسیسات گردشگری اختصاص  و از مدیران این تأسیسات بخواهند که خدماتشان را با تخفیف به مردم ارائه بدهند.

صنعت گردشگری در آستانه ورشکستگی است

هادی عربی‌گل، مدرس و کارشناس هتلداری و گردشگری نیز در خصوص چگونگی موفقیت طرح صدور و تخصیص سفرکارت به ما گفت: پرداخت تسهیلات با سود ۴ درصد، حمایت خوبی از صنعت گردشگری به حساب می‌آید، ولی مهم است که با اجرای طرحی، چون صدور و اختصاص سفرکارت قرار است از چه قشری حمایت شود؟ سیاست مسئولان از طرح چنین مبحثی حمایت از فعالان و اصناف آسیب‌دیده صنعت گردشگری است، اما سپردن این مسئولیت به کانون ایرانگردی، جهانگردی و اتومبیل رانی نقاط مثبت و منفی قابل توجهی دارد.

وی افزود: طرح صدور و اختصاص سفرکارت در دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد هم کلید خورد، اما فقط حقوق‌بگیران دولتی را دربرمی‌گرفت و یکی از اشکالاتش این بود که به قشر خاصی محدود شد و به نوعی با اجرای آن، جامعه تفکیک شده بود.

این کارشناس هتلداری و گردشگری بیان کرد: اجرای طرح صدور و تخصیص سفرکارت می‌تواند در زمان فعلی و با توجه به بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا، به صنعت گردشگری کمک کند به شرط آنکه ساز و کار درستی داشته باشد و زیرساخت مناسبی برای آن مهیا کرده باشند.

عربی‌گل صنعت گردشگری را یک صنعت در حال ورشکستگی دانست و گفت: در چنین شرایطی دولت می‌تواند با ارائه صحیح سفرکارت‌ها جرقه امیدی برای فعالان صنعت گردشگری بزند. یعنی دولت با تقسیم عادلانه سفرکارت و نظارت به نحوه استفاده از آنها، به اصناف مختلف فعال در صنعت گردشگری کمک کند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار