gardeshban.ir

موزه تاریخ چای ایران که به آرامگاه کاشف السلطنه نیز شهرت دارد، تنها موزه چای کشور و از اماکن دیدنی و جاذبه های گردشگری استان گیلان است که در شهر سرسبز و زیبای لاهیجان، شهری که بیش از ۸۰ درصد از تولید چای کشورمان را برعهده دارد، قرار گرفته است.
کد خبر: ۳۲۱۹۷
تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹-1399 July 19
گردشبان (gardeshban.ir) :
این موزه که از بخش های مختلفی تشکیل شده است، نحوه و چگونگی ورود و پیشرفت صنعت چای به کشورمان را با استفاده از کلکسیون ارزشمندی از اسناد، مدارک، تصاویر و اشیائ قدیمی که در خود جای داده، به زیبایی و سادگی برای بازدیدکنندگان روایت می کند.

موزه تاریخ چای ایران یا آرامگاه کاشف السلطنه/عکس

چرا بازدید از موزه تاریخ چای ایران پیشنهاد می شود؟

موزه تاریخ چای ایران، یکی از منحصربفردترین موزه های گیلان و تنها موزه چای کشورمان است.
آرامگاه پدر چای ایران، کاشف السلطنه را در خود جای داده است.
اطلاعات بسیار مفیدی را در مورد نحوه ورود چای به کشورمان و چگونگی پیشرفت صنعت چای ایران برای ما بازگو می کند.

موزه تاریخ چای ایران یا آرامگاه کاشف السلطنه/عکس

کاشف السلطنه کیست؟

کاشف السلطنه که او را پدر چای ایران می نامند، بنیانگذار صنعت چای در کشورمان بود. او با سمت ژنرال کنسول کشورمان در سال ۱۲۷۲ به هندوستان رفت و علاوه بر انجام وظایف محوله خود، فنون کاشت چای را نیز فرا گرفت و پس از دو سال و با بهره گیری از نفوذ سیاسی خود موفق شد ۳۰۰۰ نهال چای را وارد ایران کند. او که فردی میهن پرست بود، اعتقاد داشت که کشورمان باید از کالاهای اساسی مثل چای و قند بی نیاز باشد و نباید پول هنگفت کشور صرف واردات این کالاها گردد. بنابراین با دستور رضا شاه، ریاست سازمان چای کشور را برعهده گرفت و در طول ریاست خود توانست موفقیت های بسیاری را در این زمینه کسب کند و صنعت چای ایران را به یکی از قوی ترین صنایع کشور مبدل سازد.

موزه تاریخ چای ایران یا آرامگاه کاشف السلطنه/عکس

آرامگاه کاشف السلطنه

کاشف السلطنه پیش از مرگ خود وصیت کرد که او را در مزارع و تپه های کشت چای دفن کنند. به وصیت او عمل شد و پس از جان باختن او در حادثه ای تلخ و غم انگیز، جسدش را به لاهیجان انتقال دادند و در زمین کشت چایی که در زمان حیات خود خریده بود، دفن کردند. بعدها موزه تاریخ چای ایران نیز در کنار آرامگاه کاشف السلطنه بنا شد و به پاس زحمات بی دریغ او در آموزش کشت چای، او را پدر چای ایران نام نهادند.

موزه تاریخ چای ایران چه مکانی است؟

همان طور که پیش تر نیز ذکر گردید، موزه تاریخ چای ایران بهترین مکان برای آشنایی با تاریخ صنعت چای کشورمان است و همین نکته به تنهایی کافی است تا شما را برای خرید بلیط هواپیما رشت ترغیب کند. این موزه که حدود ۵۰۰ متر مساحت دارد، از یک سالن اصلی و دو طبقه تشکیل شده است: طبقه همکف به نمایش ابزار و وسایل آماده سازی و سرو چای پرداخته و طبقه دوم که اشیاء موجود در آن به تاریخ چای ارتباط چندانی ندارد، به نمایش ظروف تاریخی بجا مانده از دوران اشکانیان و سلجوقیان اختصاص یافته است.

موزه تاریخ چای ایران یا آرامگاه کاشف السلطنه/عکس

کلکسیون موزه تاریخ چای ایران از چه اشیائی تشکیل شده است؟

در طبقه همکف این موزه گنجینه ارزشمندی از اشیاء و وسایل قدیمی برای دم کردن و نوشیدن چای در معرض نمایش قرار داده شده است. از سماورهای روسی گرفته تا منقل و ظروف آنتیک چای خوری، این بخش از موزه چون کتابی تاریخی به نمایش چگونگی ورود چای به کشور و تثبیت صنعت چای ایران اختصاص یافته است. همچنین دست نوشته و اسناد و مدارک کاشف السلطنه که اطلاعات بسیار ارزشمندی را در مورد صنعت چای کشورمان در خود نهفته اند- نیز در این بخش از موزه نگهداری می شود. اما طبقه دوم موزه تاریخ چای ایران به نمایش کاسه های مسی، ظروف سفالی، چراغ های پیه سوز، ابزار ساخته شده از چوب و پوشاک محلی مردم این خطه از کشورمان اختصاص دارد.

موزه تاریخ چای ایران یا آرامگاه کاشف السلطنه/عکس

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از موزه تاریخ چای ایران چقدر است؟

موزه تاریخ چای ایران مکان بسیار وسیعی نیست و برای بازدید از این موزه و آرامگاه مرحوم کاشف السلطنه به زمانی حدود یک ساعت نیاز دارید. ناگفته نماند که مانند سایر موزه ها، بازدید از این موزه رایگان نیست و برای ورود به آن باید هزینه ناچیزی بپردازید.

فصل مناسب برای بازدید از موزه تاریخ چای ایران چه زمانی است؟

موزه تاریخ چای ایران کاملا به سیستم های سرمایشی و گرمایشی مجهز است و در هر فصلی از سال می توانید از این موزه دیدن کنید. با این حال اگر تمایل دارید از دیگر جاذبه های طبیعی اطراف این موزه بازدید کنید، به شما توصیه می کنیم که فصول بهار و پاییز را برای سفر به لاهیجان و بازدید از این مکان برگزینید پس هم اکنون به سایت خرید آنلاین بلیط هواپیما بروید تا از قیمت‌های بلیط شهور مورد نظر خود مطاع شوید.

چگونه به موزه تاریخ چای ایران برویم؟

موزه تاریخ چای ایران در لاهیجان و در میان تپه سرسبزی پوشیده از بوته های چای قرار گرفته است. برای بازدید از این مکان نخست باید به شهر دیدنی لاهیجان رفته و به میدان دکتر حشمت لاهیجان بروید. پس از گذر از میدان، موزه تاریخ چای ایران را در انتهای خیابان کاشف شرقی خواهید یافت.

در نزدیکی موزه تاریخ چای ایران از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

پارک میرصفا: ۶۵۰ متر
شیطان کوه: ۱ کیلومتر
بام سبز لاهیجان: ۱.۱ کیلومتر
تله کابین لاهیجان: ۱.۱ کیلومتر
دریاچه لاهیجان: ۱.۷ کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی موزه تاریخ چای ایران برای اقامت وجود دارد؟

مهمانسرای دانشگاه آزاد لاهیجان: ۶۵۰ متر
هتل تعطیلات: ۷۵۰ متر
هتل جهانگردی: ۲ کیلومتر
هتل ابریشمی: ۲.۵ کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به موزه تاریخ چای ایران هستند؟

رستوران محلی نیم روی: ۲۴۰ متر
کافه و رستوران سنتی عمو جعفر: ۲۶۰ متر
رستوران فصل بهار: ۲۶۰ متر
دکتر برگر: ۳۵۰ متر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار