gardeshban.ir

تنها غار خفاش ایران در شهرستان دهلران قرار دارد که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است و یکی از غار‌های تاریخی مربوط به دوره‌ی سوم زمین شناسی است.
کد خبر: ۳۲۳۳۲
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹-1399 July 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
به گزارش روزپلاس، غار جالب و البته وحشتناک خفاش با تجمع بیش از ۲۵ هزار خفاش در هفت گونه مختلف از مهمترین غار‌های استان ایلام است که در نزدیکی شهرستان دهلران قرار دارد و در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

این غار در ۵ کیلومتری شمال شرقی دهلران در دامنه کوه سیاه‌کوه و نزدیکی چشمه‌های آب‌گرم دهلران قرار دارد.

غار خفاش دهلران بزرگترین و پرجمعیت‌ترین غار خفاش ایران است و یکی از پدیده‌های نادر طبیعی که تاکنون برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی ناشناخته مانده و یکی از غار‌های تاریخی مربوط به دوره‌ سوم زمین شناسی است که امروزه به زیستگاه خفاش‌ها تبدیل شده است.

خفاش‌ها که دارای جثه کوچک و ظریفی هستند و تنها پستانداری بدون پری است که پرواز می‌کند؛ در غار خفاش دهلران بیش از ۲۵ هزار خفاش زندگی می‌کنند که این فراوانی باعث می‌شود در هنگام غروب در زمان خروج این خفاشان از غار که اغلب به صورت دسته‌های بزرگ انجام می‌شود، فضای جالبی را برای علاقمندان به طبیعت ایجاد کند.

غار خفاش هیجان انگیز و زیبا است

اکرم فرضی شهروند دهلرانی گفت: غار خفاش یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری دهلران است که در ارتفاعات چشمه آبگرم وجود دارد و در حال حاضر به دلیل سرمای غار‌ها و شیوع کرونا بازدید از آن ممنوع شده است.

او با بیان اینکه این غار قبل از شیوع کرونا مورد بازدید بومیان و خصوصا کوهنوردان قرار می‌گرفت، افزود: این غار هیجان انگیز و زیبا است و در تاریکی غار علاوه بر شلوغی خفاشان، می توان حشرات و خزندگان گوناگونی مثل عنکبوت‌های بزرگ و مار‌های سمی و غیر سمی را دید.

غار خفاش تنها غار خفاش ایران است

پردیس موسوی دیگر شهروند دهلرانی گفت: غار خفاش در نزدیکی چشمه‌های آب گرم دهلران قرار دارد؛ از آنجا که چشمه‌های آب گرم دهلران خاصیت درمانی دارند، همه ساله افراد زیادی برای بهره مندی از آب گرم به آنجا می‌روند و از این غار بازدید می‌کنند.

او افزود: دیدن غار بسیار هیجان انگیز است، قسمتی از محدوده داخلی غار تاریکی مطلق است و خفاشان خیلی زیادی در آنجا وجود دارند.

او مطرح کرد: این غار جز آثار ملی کشور است و در واقع می توان گفت تنها غار خفاش ایران نیز محسوب می‌شود، اما کاملا نشناخته باقی مانده است.

غار خفاش در خاورمیانه کم‌نظیر است

ابراهیم مرادعلی‌وند رئیس محیط زیست شهرستان دهلران گفت: غار خفاش، چشمه قیر و چشمه‌های آبگرم که در یک محدوده نیز قرار دارند جزو آثار طبیعی و ملی شهرستان دهلران است و وسعت این محدوده ۱۴۰۰ هکتار  است که در سه گوشه‌ این محدوده هر یک از این آثار طبیعی قرار دارد.

او افزود: غار خفاش در ۵ کیلومتری شمال شهر دهلران و در دامنه کوه سیاه‌کوه قرار دارد و برای ورود به این غار دو دهانه وجود دارد، ارتفاع دهانه‌ غربی حدود ۳۱ متر و عرض آن ۳۰ متر است و به دلیل صعب‌العبور بودن نمی‌توان از این دهانه وارد غار شد؛ دهانه جنوبی که دارای ۲/۵ متر ارتفاع و ۲/۲ متر عرض است، تنها ورودی غار محسوب می‌شود.

رئیس محیط زیست شهرستان دهلران، بیان کرد: غار خفاش دهلران در خاورمیانه کم‌نظیر است؛ این غار بالغ بر ۲۵ هزار خفاش دارد؛ به ۶ گونه شاخص از خفاش‌های موجود در این غار می توان به خفاش دم موشی بزرگ، خفاش دم موشی کوچک، خفاش باله بلند، خفاش باله سفید، خفاش بینی برگه‌ی سه دانه و خفاش نعل اسبی اشاره کرد.

تا اطلاع ثانوی بازدید از غار ممنوع است

مرادعلی‌وند رئیس محیط زیست شهرستان دهلران مطرح کرد: غار خفاش دهلران تنها غار خفاشی است که توانسته جمعیت خفاش خود را حفظ کند؛ سال‌های گذشته گفته می‌شد که در این محدود تلکابین احداث شود که این امر می‌توانست سبب کاهش جمعیت خفاش‌های این غار شود که انجام نپذیرفت زیرا اولویت اول محیط زیست حفظ جمعیت خفاش این غار است.

رئیس محیط زیست شهرستان دهلران در ادامه بیان کرد: همه ساله دانشجویان با آغاز سال تحصیلی برای بازدید از این آثار ارزشمند به دهلران می‌آیند و می‌توان گفت به صورت ماهانه حدود ۱۵ دانشجو که بیشتر از مقطع دکترا و کارشناسی ارشد هستند از این غار بازدید می‌کنند و مردم عادی نیز در فصل بهار با آغاز سال نو بیشترین بازدید از این منطقه را دارند.

او اظهار کرد: در زمان شیوع ویروس کرونا و طبق گفته‌ها که خفاش‌ها را منشا ویروس کرونا می‌دانند، اداره محیط زیست به تمامی بازدیدکنندگان و علاقمندان اعلام کرد که بازدید از غار ممنوع است.

شهرستان مرزی دهلران با بیش از ۴۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری دارای ۸۷ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی است که همه دستگاه‌ها باید در بحث حفاظت، حراست و انتقال آثار تاریخی به نسل‌های آینده کوشش کنند.


فارس


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار