gardeshban.ir

بندر چابهار که در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد، به دریای آزاد، یعنی اقیانوس هند راه دارد به همین دلیل است که یکی از شهرهای مناسب برای خرید است!
کد خبر: ۳۲۴۶۹
تاریخ انتشار : شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۹-1399 July 26
گردشبان (gardeshban.ir) :

در این شهر می‌توانید وسایل موردنظر خود را با قیمت بسیار پایین تهیه کنید. اگر قصد سفر به چابهار را دارید، احتمالاً این سوال برای شما پیش می‌آید که سوغات چابهار چیست؟ با ما همراه باشید تا سوغاتی های بی‌نظیر این بندر زیبا را بشناسید، با صنایع دستی آنها آشنا شوید و بدانید سوغات چابهار را از کجا باید بخرید.

سوغاتی چابهار چیست؟

چابهار یکی از شهرهای بسیار عالی برای سفر و خرید کردن است. اگر قصد مسافرت به این شهر را دارید، حتماً دوست دارید بدانید که سوغاتی این شهر چیست. سوغاتی‌های این شهر به دو بخش خوراکی و صنایع دستی تقسیم می‌شوند. البته همان‌طور که گفتیم، این شهر برای خرید لوازم دیگر نظیر لوازم خانگی، بهداشتی، آرایشی و… هم ارزان است.

خوراکی‌های بی‌نظیر چابهار

اگر به دنبال خرید سوغات چابهار هستید و علاقه زیادی به خوراکی‌های مختلف و گوناگون دارید، بهتر است خوراکی‌های چابهار را از دست ندهید. خوراکی‌های چابهار شامل ماهی، شیرینی، ادویه‌های کم‌یاب و… هستند که در ادامه آنها را به طور مفصل معرفی می‌کنیم.

۱. میگو و ماهی تازه

میگو از سوغات چابهار

بندر چابهار در به اقیانوس هند و دریای آزاد راه دارد؛ در واقع تنها شهر ایران که در کنار اقیانوس قرار دارد، چابهار است. همین مسئله باعث شده تا ماهی و میگوی تازه در این شهر فراوان باشد. به راحتی می‌توانید انواع ماهی‌ها را با قیمت بسیار مناسب در آن‌جا پیدا کنید. ماهی‌هایی که در این منطقه وجود دارند، بسیار تازه و از تنوع بالایی برخوردارند و برای کسانی که علاقه زیادی به خوردن ماهی‌های گوناگون و خوشمزه دارند، چابهار یک گزینه بسیار عالی برای سفر محسوب می‌شود.

از انواع ماهی‌های گوناگون که در چابهار پیدا می‌شوند، می‌توان به ماهی قباد، ماهی سنگسر، ماهی سرخو، ماهی حلوا سفید، ماهی هامور، ماهی شوریده، شیرماهی، میگو و اره ماهی اشاره کرد. به همین دلیل است که هر فردی که در بازار محلی این شهر قدم بزند، امکان ندارد حداقل یکی از انواع ماهی‌های موجود در آن را خریداری نکند.

آب‌وهوای این شهر در تمام فصل‌های سال، به خصوص فصل‌های سرد نظیر پاییز و زمستان، دل‌پذیر است و خوردن ماهی در کنار سواحل دریای چابهار،یکی از لذت‌هایی است که می‌توانید روی آن حساب باز کنید.

۲. شیرینی لندو

شیرینی لندو از سوغات چابهار

در سیستان‌ و بلوچستان شیرینی‌های مختلفی درست می‌شود و یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین آن‌ها، شیرینی لندو است. این شیرینی از ترکیب خرما، گندم و کنجد تهیه می‌شود و پس از ترکیب این موارد، آن را به شکل‌های مختلفی در می‌آورند.

اگر چابهار را برای سفر انتخاب می‌کنید، حتما شیرینی لندو را امتحان کنید؛ بدون شک یکی از گزینه‌های عالی و کم‌هزینه به عنوان سوغات چابهار است.

همان‌طور که گفتیم، شیرینی لندو را از ترکیب خرما، گندم و کنجد تهیه می‌کنند؛ پس از مخلوط خرمای بدون هسته، گندم داغ و کنجد، آن را زیر بار سنگین قرار می‌دهند تا کاملاً سفت شوند! در این حالت، شیرینی لندو حالت چسبندگی پیدا می‌کند. هنگام تهیه شیرینی لندو، زمان‌برترین بخش همین ترکیب کردن و منتظر ماندن برای سفت شدن آن است که حداقل باید نصف روز زیر بار بماند. پس از چسبیدن مواد، از زیر بار برداشته می‌شوند و به آن شکل و طرح‌های مختلفی می‌دهند.

۳. میوه‌های استوایی

میوه‌های استوایی از سوغاتی های چابهار

شاید نام بردن از میوه‌ها به عنوان سوغات چابهار، کمی تعجب‌برانگیز باشد، اما باتوجه به این که بندر چابهار یکی از مناطق چهارفصل است، میوه‌های مختلفی در این منطقه وجود دارند. البته منظور ما میوه‌های استوایی است که در مناطق گرم‌سیر کشت می‌شوند!

به عنوان مثال انبه یکی از میوه‌های گرم‌سیری است که نه تنها در همه فصل‌ها وجود ندارد، بلکه در هر شهری هم کشت نمی‌شود. جالب است بدانید انبه را در هر فصلی از سال می‌توانید در بندر چابهار با قیمت بسیار پایین پیدا کنید.

اگر از طرفداران زیتون هستید و هر بار که به شمال کشور سفر می‌کنید زیتون خریداری می‌کنید، زیتون‌های چابهار را هم امتحان کنید. زیتون‌های این منطقه با زیتون سیاه و سبز استان‌های شمالی مانند مازندران و گیلان کاملا فرق دارند. اگر هم از آن دسته افرادی هستید که اصلا زیتون دوست ندارید، باز هم پیشنهاد می‌کنیم زیتون‌های چابهار را امتحان کنید. همان‌طور که گفتیم طعم و بوی زیتون‌های این منطقه با شمال کشور فرق دارند و شاید نظرتان راجع به زیتون عوض شود.

پاپایا از سوغات چابهار

پاپایا از سوغات چابهار

پاپایا و گواوا دو میوه بسیار خوشمزه منطقه چابهار هستند که گاهی اوقات در بازارهای این شهر پیدا می‌شوند. شاید تاکنون حتی اسم این میوه‌ها را هم نشنیده باشید اما در بندر چابهار می‌توانید این میوه‌ها را امتحان کنید.

میوه‌های دیگری هم در این منطقه پیدا می‌شوند؛ مثلا در چابهار موزهای کوچکی پیدا می‌شوند که طعم آن‌ها از موزهای خارجی موجود در داخل کشور بسیار خوشمزه‌تر و شیرین‌تر است.

اگر تصمیم دارید میوه‌های این شهر را امتحان کنید اما بازار آن را نمی‌دانید، ما کمک‌تان می‌کنیم! شمالی‌ترین نقطه بازار پیرزن‌ها در چابهار به کانال دریا منتهی می‌شود؛ اگر در این محل کمی دقت کنید، آن طرف یک بازار سنتی عرضه میوه و سبزیجات قرار دارد که می‌توانید میوه‌های موردعلاقه خود را تهیه کنید.

با دست پر از بازارهای چابهار برگردید

۴. ادویه‌های کم‌یاب و ارزان

ادویه های سوغات چابهار

یکی دیگر از چیزهایی که به عنوان سوغات چابهار یاد می‌شود، ادویه است! شاید ادویه را در تمام شهرهای ایران بتوانید پیدا کنید، اما ادویه‌های چابهار از دو نظر اهمیت زیادی دارند:

  • برخی ادویه‌های بندر چابهار در شهرهای دیگر پیدا نمی‌شوند!
  • کیفیت ادویه‌های بندر چابهار بسیار بالا است و با استفاده از آن می‌توانید طعم خوبی به غذای خود ببخشید.

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم اگر مسافر چابهار هستید، حتماً ادویه‌های این شهر را خریداری کنید! حتی اگر قصد دارید برای دوستان خانه‌دار خود سوغاتی ببرید، ادویه‌های کم‌یاب بندر چابهار یکی از گزینه‌های بسیار مناسب است. ادویه ماهی، ادویه کراهی و ادویه خورشتی از جمله ادویه‌هایی هستند که می‌توانید آن را با قیمت بسیار ارزان نسبت به سایر شهرهای ایران، در بندر چابهار تهیه کنید.

۵. شکلات خارجی

شکلات خارجی

اگر اهل شکلات و خوراکی‌های شیرین باشید، حتما تاکنون به سراغ شکلات‌های خارجی رفته‌اید و می‌دانید که تنوع بسیار زیادی دارند. با توجه به این که چابهار در کنار اقیانوس هند قرار دارد، همه شکلات‌های موجود در این بازار خارجی هستند.

ارزان بودن شکلات‌های این شهر تنها دلیل برای خرید شکلات توسط مسافران نیست، بلکه تنوع بسیار بالای آن است که در هیچ شهر دیگری نمی‌بینید. بنابراین اگر اهل شکلات‌های خوشمزه هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از این شهر انواع شکلات‌ها را با قیمتی مناسب خریداری کنید

صنایع دستی منحصربه‌فرد چابهار

بسیاری از افراد به دنبال خرید سوغات چابهار هستند اما خوراکی را گزینه مناسبی نمی‌دانند؛ حمل خوراکی برای مسافرانی که از شهرهای دور به چابهار سفر می‌کنند، سخت است. در این صورت صنایع دستی‌های جذاب چابهار گزینه مناسبی است! در ادامه به بررسی صنایع دستی چابهار می‌پردازیم تا بتوانید متناسب با سلیقه خود، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

۱. سوزن ‌دوزی

سوزن دوزی - صنایع دستی چابهار

یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی چابهار که زنان هنرمند این بندر از سال‌های دور تا کنون به آن مشغول هستند، سوزن‌دوزی است. سوزن‌دوزی بر روی لباس یا پارچه انجام می‌شود و برای کسانی که به دنبال خرید لباس‌های خاص هستند، گزینه مناسبی است.

جالب است بدانید سوزن دوزی چابهار شهرت جهانی دارند و گاهی به آن بلوچ‌دوزی هم گفته می‌شود. با توجه به نوع پارچه و لباس موردنظر شما، سوزن‌دوزی مناسب بر روی آن انجام می‌شود و می‌توانید شکل یا طرح دلخواه خود را در این منطقه بر روی لباس‌های خود درج کنید.

مسئله‌ای که نظر افراد مختلف ر ا به خود جلب می‌کند، این است سوزن‌دوزی در شمال و جنوب این استان متفاوت است! در شمال استان معمولاً رنگ‌های روشن و طرح‌های ساده استفاده می‌شود و این در حالی است که در جنوب استان، رنگ‌های تیره و طرح‌های پیچیده استفاده می‌شوند. البته در بندر چابهار هر دو این طرح‌ها چشم شما را خیره می‌کند و با وجود آن که چابهار در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان قرار دارد، طرح‌های رنگارنگ شمال این استان هم در بازارهای محلی دیده می‌شود.

لازم است بدانید سوزن‌دوزی استان سیستان و بلوچستان جزء گران‌ترین سوغات چابهار محسوب می‌شود. گاهی قیمت لباس‌های سوزن‌دوزی‌شده تا بیش از یک میلیون تومان هم می‌رسد. اما شما با 200 هزار تومان هم می‌توانید لباس‌های سوزن‌دوزی‌شده زیبا بخرید. اگر باز هم هزینه آن برای شما زیاد است و می‌خواهید برای چند نفر از دوستان خود از این سوغاتی تهیه کنید، در بازارهای مختلف می‌توانید پارچه‌های سوزن‌دوزی‌شده را با مبلغ کمتر از 50 هزار تومان بخرید.

در نهایت، اگر قصد خرید لباس سوزن‌دوزی‌شده دارید، در بازارهای مختلف این شهر می‌توانید لباس‌های سوزن‌دوزی‌شده را با قیمت‌های مختلف خریداری کنید. با وجود آن که هزینه زیادی برای شما دارد، اما این سوغاتی یکی از بهترین‌ انتخاب‌ها است و به راحتی می‌توانید آن را به دوستان نزدیک خود هدیه دهید و آن‌ها را خوشحال کنید.

جنگل حرا چابهار ؛ جنگلی در دل آب‌های دریای عمان بیشتر بخوانید: 

جنگل حرا چابهار ؛ جنگلی در دل آب‌های دریای عمان

۲. حصیربافی

حصیربافی

سیستان و بلوچستان جزء استان‌های گرم‌سیر محسوب می‌شود و در آن درختان نخل زیادی وجود دارد. به همین دلیل حصیربافی یکی از هنرهای قدیمی و جذاب این استان محسوب می‌شوند. زنان و مردان زیادی در این منطقه مشغول به بافتن حصیر و ایجاد صنایع دستی مختلف نظیر گلدان، سبد خمره‌ای (کپاد)، کیف حصیری، سبد نان، فرش، بادبزن و… هستند و یکی از بهترین سوغات چابهار محسوب می‌شود.

۳. آینه‌دوزی و سکه‌دوزی

همان‌طور که از اسم این صنایع دستی مشخص است، در این نوع صنایع دستی خانم‌ها طرح‌های بسیار زیبایی را به کمک آینه و سکه تولید می‌کنند. شاید در فیلم‌ها یا تصاویر این منطقه دیده باشید که دور گردن شترها را با به کمک وسیله‌هایی می‌پوشانند!

آینه‌دوزی و سکه‌دوزی

به این نوع صنایع دستی آینه‌دوزی و سکه‌دوزی گفته می‌شود. در این استان خانم‌های زیادی مشغول به این کار هستند و این صنایع دستی ظریف را ایجاد می‌کنند.

از این صنایع دستی می‌توانید برای پوشاندن بخش‌های از اتاق خود استفاده کنید تا زیبایی آن چشمان‌تان را به خود خیره کند. اگر قصد خرید سوغاتی با قیمت مناسب و ارزان را دارید، می‌توانید از صنایع دستی سکه‌دوزی استفاده کنید و یک یادگاری فراموش‌نشدنی به دوستان خود هدیه کنید.

۴. چادر بافی

چادر بافی

منطقه چابهار از جمه مناطقی است که هنوز زندگی چادرنشینی در آن دیده می‌شود؛ به همین دلیل است که چادربافی به عنوان یکی از ارزشمندترین صنایع دستی این استان است. به این چادرهای سیاه پلاس گفته می‌شود و در این استان، تولید این نوع چادرها رایج است.

۵. گلیم‌ بافی

گلیم‌ بافی

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که به گلیم علاقه دارید، شاید صنایع دستی گلیم‌بافی این استان بتواند نظر شما را جلب کند. عشایران این منطقه با استفاده از پشم دام‌هایشان نخ‌های مناسب گلیم را تهیه می‌کنند و با تهیه طرح و نقش‌های مناسب، گلیم‌های بی‌نظیر می‌بافند. اگر می‌خواهید یک سوغاتی بی‌نظیر برای دوستان یا حتی خودتان تهیه کنید، گلیم‌های موجود در بازار چابهار را فراموش نکنید!

۶. تراش سنگ‌‌های قیمتی و ارزشمند

در منطقه سیستان و بلوچستان سنگ‌های زینتی و ارزشمند زیادی وجود دارند و اگر به این سنگ‌ها علاقه دارید، حتماً از بازارهای آن دیدن کنید. سازمان منطقه آزاد در این منطقه، سنگ‌های زینتی را برش می‌زند و با استفاده از آن، انگشتر و سایر لوازم زینتی را می‌سازد که می‌توانید آن را به عنوان سوغات تهیه کنید.

۷. سفال‌گری

سفال‌گری

سفال‌گری شغل مردم سیستان و بلوچستان است و با توجه به این که منطقه چابهار، خاک مناسبی برای این کار دارد، سفال‌گیری یکی از صنایع دستی آن محسوب می‌شود. در این شهر می‌توانید از سفال‌های ارزان‌ قیمت تا سفال‌هایی که مربوط به چندصد‌سال قبل هستند را تهیه کنید.

۸. صدف و معرق صدف

صدف از سوغات چابهار

اگر به سواحل مختلف (حتی شمال ایران) سفر کرده باشید، حتما صدف‌های مختلف نظر شما را جلب کرده‌اند. سواحل چابهار هم صدف‌های کوچک و بزرگ زیبایی دارند که می‌توان از آن به عنوان سوغات چابهار یاد کرد. اگر می‌خواهید برای دوستان خود سوغاتی ارزشمند، جذاب و دیدنی تهیه کنید و نمی‌خواهید هزینه کنید، کافی است در سواحل این بندر قدم بزنید و صدف‌های بزرگ و زیبایی را به عنوان سوغاتی برای دوستان خود پیدا کنید.

زیباترین سواحل ایران که شما را حیرت‌زده می‌کنند بیشتر بخوانید: 

زیباترین سواحل ایران که شما را حیرت‌زده می‌کنند

۹. لوازم کاربردی که با قیمت بسیار مناسب در چابهار پیدا می‌شوند

حتی اگر به چابهار سفر نکرده باشید، حتما شنیده‌اید که لوازم مختلف در این شهر ارزان هستند. با توجه به این که این بندر به دریای آزاد و اقیانوس هند راه دارد، یکی از نقاط اصلی واردات کالا در ایران است و لوازم مختلف در این شهر، بسیار ارزان هستند.

از جمله آن‌ها می‌توان به وسایل کوهنوردی، وسایل برقی، وسایل بهداشتی و آرایشی اشاره کرد. البته در مورد لوازم آرایشی و بهداشتی باید کمی دقت کنید؛ زیرا ممکن است برخی از افراد لوازم تقلبی را به عنوان لوازم اصلی به شما بفروشند. در مورد محصولات دیگر معمولا این اتفاق نمی‌افتد و با خیال راحت می‌توانید خرید خود را انجام دهید. خرید لوازم با کمتر از نصف قیمت نسبت به بازارهای دیگر ایران، بسیار لذت‌بخش است.

بازارهای مناسب خرید سوغاتی چابهار

اکنون که با سوغات چابهار آشنا شدید، حتماً این سوال برای شما پیش می‌آید که بازارهای اصلی و قابل اعتماد این شهر کدام هستند؟ در این بخش به معرفی بازارهای مختلف این بندر برای خرید سوغات چابهار می‌پردازیم:

۱. بازار سنتی یا دکه بازار

بازار سنتی یا دکه بازار

از بزرگ‌ترین بازارها برای خرید سوغات چابهار می‌توان به بازار سنتی که به دکه بازار معروف است، اشاره کرد. در این بازار همه نوع محصول و وسایلی پیدا می‌شود و آن قدر بزرگ است که باید زمان زیادی را برای دیدن غرفه‌های مختلف آن بگذرانید.

انواع سوغات چابهار نظیر پارچه‌های رنگی بلوچ، زیورآلات سنتی، چادربافی، سوزن‌دوزی، صنایع حصیربافی، صدف و معرق‌کاری، روسری‌های محلی و… در این بازار دیده می‌شوند. همچنین اگر قصد خرید ادویه‌جات دارید، این بازار انواع ادویه‌ها با قیمت مناسب را در اختیار شما قرار می‌دهد!

آدرس: چابهار، بلوار امام خمینی، خیابان فردوسی

۲. مرکز خرید صدف

مرکز خرید صدف

اگر به بازارهای مدرن و جدید علاقه دارید، مرکز خرید صدف می‌تواند نظر شما را جلب کند. اولین بازار مدرن بندر چابهار، همین بازار است! در این بازار انواع لوازم خانگی و پوشاک از بهترین و معتبرترین برندهای دنیا یافت می‌شوند که البته ما پیشنهاد می‌کنیم بیشتر محصولاتی نظیر پ موبایل، صندل و لوازم آرایشی تهیه کنید.

آدرس: چابهار، بلوار شهید ریگی، منطقه آزاد تجاری چابهار، بازار صدف

۳. بازار صالح‌یار

این بازار از محبوب‌ترین بازارهای بندر چابهار محسوب می‌شود و در آن می‌توانید انواع لوازم برقی، پتو و لوازم آرایشی را با بهترین کیفیت و قیمت مناسب تهیه کنید.

آدرس: منطقه آزاد چابهار، روبروی مرکز خرید فردوس

۴. بازار تیس

بازار تیس

اگر قصد خرید لوازم چینی را دارید، این بازار مناسب است! در این بازار محصولات درجه یک چینی در اختیار شما قرار دارد و می‌توانید به راحتی خریداری کنید. همچنین می‌توانید مواد غذایی و انواع چای را قیمت‌های بسیار ارزان و مناسب تهیه کنید!

آدرس: منطقه آزاد چابهار

۵. بازار پردیس

بازار پردیس

گاهی اوقات اجناس دست دوم و استوک خارجی هم گزینه بدی برای خرید نیست! در بازار پردیس می‌توانید انواع لوازم خانگی، عینک، صندل و پوشاک اورجینال از بهترین برندهای دنیا را با قیمت‌های بسیار پایین تهیه کنید. اگر قصد خرید بهترین لوازم آشپزی و ظروف را دارید، در این مرکز تجاری، انواع لوازم خانگی، پیرکس و کریستال پیدا می‌شود!

آدرس: چابهار، بلوار امام خمینی، به سمت کنارک، 10 کیلومتر بیرون شهر، بازار پردیس

نتیجه‌گیری

انتخاب بندر چابهار به عنوان مقصد سفر، یک تصمیم هوشمندانه و عالی است. چابهار نه تنها مناطق تفریحی و دیدنی جذابی دارد، بلکه می‌توانید محصولات و لوازم مختلف اورجینال را با قیمت بسیار پایین تهیه کنید. در این مقاله به بررسی سوغات چابهار و بازارهای مناسب برای خرید آن پرداختیم که امیدواریم توانسته باشیم به شما کمک کنیم!


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار